Universiteit van Amsterdam

Informeel beleid op scholen belangrijk voor immigrantenleerlingen


Lezing Migratie- en etnische studies


vrijdag 24 juni 15.00 - 17.00 uur Onder de titel Goed beleid garandeert niet een goede uitvoering: Schoolstructuren en agency voor immigrantenleerlingen geven prof. dr. Alex Stepick en dr. Carol Stepick (beiden van het Immigration and Ethnicity Institute van de Florida International University) een lezing. Stepick en Stepick deden onderzoek naar de gevolgen van immigratie en integratie (van immigranten) in de Verenigde Staten. Hun meest recente onderzoek richt zich op de academische en maatschappelijke betrokkenheid van immigranten en inheemse minderheden.

In heel de Verenigde Staten doen scholen moeite om hun beleid aan te passen aan de snelle toename van immigrantenleerlingen. De openbare scholen van Miami-Dade County hebben hierbij een leidende rol gespeeld, omdat zij de eerste waren die modern tweetalig onderwijs invoerden, een buitengewoon groot aantal immigrantenleraren en -bestuurders in dienst namen, en verscheidene onderwijsprogramma's voor immigrantenleerlingen ontwikkelden. Het belangrijkste voor de leerlingen is echter niet het beleid dat door bestuurders wordt ontwikkeld en door de schooldirectie wordt overgenomen. Wat er voor de immigrantenleerlingen vooral toe doet, is het informele beleid van leraren en bestuurders op bepaalde scholen. Op basis van een studie naar driehonderd autochtone en immigrantenleerlingen van vier middelbare scholen in Miami-Dade County, onderzoeken A. Stepick en C. Stepick het verschil tussen expliciet en informeel ongeschreven beleid. Het samenkomen van structuur en handelingsvrijheid (agency) blijkt een kritiek punt te zijn. Goed beleid kan gemakkelijk worden ondermijnd door onvoldoende middelen en een schoolstaf die dit onhandig of zelfs kwaadwillig invoert. Maar slecht beleid kan ook worden overwonnen door mensen die oprecht betrokken zijn en zich bekommeren om leerlingen. De combinatie van geschikt beleid, voldoende middelen, en een betrokken staf is zeldzaam, maar voldoende aanwezig om voor sommige immigrantenleerlingen een positief verschil te maken.

De lezing wordt georganiseerd door het Instituut voor Migratie en Etnische Studies (IMES) van de UvA. Dr. Maurice Crul, senior-onderzoeker aan het IMES, is co-referent. Toegang vrij. De lezing is in het Engels.

Locatie: BG 2.03, Oudezijds Achterburgwal 237, Amsterdam.