Groen!

Brussel, 24 juni 2005

Groen!: structurele maatregelen tegen ozon staan nog nergens

Els Keytsman, beleidsmedewerker Groen! Op 16 van de 18 meetpunten in Vlaanderen werd gisteren de drempelwaarde voor ozon (180 µg/m³) overschreden. Vandaag ziet het er naar uit dat voor de eerste maal sinds de hete zomer van 2003 ook de alarmdrempel (240 µg/m³) op verschillende plaatsen zal overschreden worden. Groen! roept op tot structurele maatregelen tegen ozon. "De mensen worden afdoende geïnformeerd en gewaarschuwd, daar niet van. Maar de politieke wereld wordt pas wakker op het ogenblik dat de eerste ozonpiek zich aankondigt. Ozongevaar bevechten vraagt om maatregelen het hele jaar door", stelt Els Keytsman, beleidsmedewerker Groen!).

Het is duidelijk dat de ozonproblemen door een opeenvolging van hete zomers eerder gaan toenemen dan afnemen. Het bestaand actieplan om de ozonvervuiling zelf aan te pakken, faalt intussen. Dit was perfect voorspelbaar: uit de tussentijdse evaluatie van het ozonplan van eind vorig jaar, werd reeds aangegeven dat verschillende van de geplande acties nog niet op gang gekomen waren of nog in werkgroepen vast zaten. Als men op middellange termijn niet enkel de ozonpieken wil vermijden, maar ook de achtergrondwaarden aan ozon in onze leefomgeving omlaag wil, zullen een aantal belangrijk structurele ingrepen nodig zijn. Maar dat vergt dan wel politieke moed en eensgezindheid in de federale én de Vlaamse regering. "We zouden het hele jaar door minder energie mogen verspillen", reageert Els Keytsman. "Onze woningen en overheidsgebouwen zijn verschrikkellijk slecht geïsoleerd. We doen het slechter dan zowat alle andere landen in Europa. Waardoor de luchtvervuiling blijft pieken. De ministers Peeters en Verwilghen zijn wel bezig met de voorbereiding van een revival van kernenergie, maar doen intussen veel te weinig om energiebesparing te bevorderen." Ook het verkeer over de weg neemt toe en blijft de lucht verpesten. "Propere auto's zouden fiscaal veel meer moeten bevoordeeld worden dan nu, en dan rekening houdend met alle schadelijke uitlaatgassen (niet enkel de CO2-uitstoot)." Het vrachtverkeer over de weg kan aangepakt worden via een slimme kilometerheffing. Vrachtwagens die meer rijden, betalen meer. Vervuilende vrachtwagens betalen ook meer. Dit is een slim en eerlijk systeem. Ook de Bond Beter Leefmilieu, de VTB-VAB en de Vlaamse transporteursfederatie (SAV) pleiten voor het invoeren van een kilometerheffing voor het vrachtverkeer. "Succesvolle maatregelen uit het verleden (zoals de LPG-premie), kunnen hernomen worden," meent Els Keytsman. "En men zou eens eindelijk werk kunnen maken van de definitieve regeling van de opheffing van het ondergrondse parkeerverbod voor LPG-wagens. In andere landen kan het, waarom dan bij ons niet?" Een beleid dat echt werk wil maken van minder ozonoverlast zorgt er ten slotte voor dat het verkeer zich verlegt van de weg naar het fietspad, het spoor of de waterwegen.