Nieuw-Vlaamse Alliantie


Parlementaire nieuwsflits (20 - 24 juni 2005) (27/06/05)

Wekelijks ontvangt u een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen we een selectie van de parlementaire initiatieven van onze parlementsleden.

Vlaams parlement

Vorige week werd het project Stimulerend Meertalig Onderwijs Brussel (STIMOB), dat startte in 2001, positief geëvalueerd. Volgens de organisatoren doet deze vorm van meertalig onderwijs in de Nederlandstalige basisscholen de leerlingen, zowel de Nederlandstaligen als de anderstaligen, beter presteren. Ze willen zelfs een uitbreiding van het project, maar worden geconfronteerd met het bijzonder restrictieve karakter van de taalwetten. Hoewel Mark Demesmaeker voorstander is van een actieve meertaligheid, is en blijft de onderwijstaal Nederlands en is feitelijk tweetalig onderwijs dan ook uit den boze. De N-VA pleit dan ook resoluut voor extra taallessen Nederlands (vb. via een taalbadjaar) in plaats van deze feitelijke tweetaligheid van het Nederlandstalig onderwijs. Hij overvroeg hierover dan ook Vlaams minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke tijdens het actuele vragenuurtje. Die wees op het waardevolle karakter van het project STIMOB, maar een uitbreiding van de methodologie van het project (vb. naar het Nederlandse taalgebied) is flagrant in strijd met de taalwet en kan dan ook hoegenaamd niet door de beugel. Tevens kondigde de minister aan een grondige evaluatie van het taalonderwijs te willen maken en dat hij op 6 juli een protocol zal sluiten met vertegenwoordigers van het onderwijs in vreemde talen en culturele stichtingen. In tegenstelling tot Jef Tavernier (van Groen!), was Mark tevreden met het sterke antwoord van de minister, die respect betuigde voor de bestaande taalwetgeving. De groene jongens en meisjes willen wél gaan voor tweetalig onderwijs in Vlaanderen en zijn bereid de verworvenheden van de Vlaamse Beweging zomaar op de helling te zetten. Dit is evenwel buiten de N-VA gerekend.

Helga Stevens interpelleerde donderdag de minister bevoegd voor Ondernemen over het gebrek aan aandacht in het beleid voor personen met een handicap. Fientje Moerman was - op zijn zachtst gezegd - niet gelukkig met de interpellatie van Helga Stevens. Dat kon je duidelijk uit haar lichaamstaal afleiden. De waarheid kwetst, zegt men wel eens. Op een koerswijziging in het beleid hoeven we echter niet te rekenen.. Een vzw gericht op ondernemers met een handicap die in de problemen zit, laat de minister gewoon vallen. Verder verwees de minister vooral naar de bestaande maatregelen die zich hoofdzakelijk in de beleidsdomeinen van Frank Vandenbroucke en Inge Vervotte situeren. Wat ze zelf zou (kunnen) doen, kwam in haar antwoord niet aan bod. Op het einde smeet ze Helga naar het hoofd dat ze beter ook eens de andere ministers aan de tand zou voelen over hun beleid ten aanzien van personen met een handicap. Dat hoefde ze echter niet te zeggen. Reeds vorige week diende Helga een vraag in rond de resultaten van de rondetafelconferentie van 2003 over evenredige arbeidsparticipatie. Er was een actieplan voor 2004, maar een aantal doelstellingen werd niet gerealiseerd. Daarover zal Helga volgende week Frank Vandenbroucke onderhouden. Op het einde van de interpellatie vroeg Helga aan Fientje Moerman om - in overleg met de andere bevoegde ministers - een aanspreekpunt te creëren waar personen met een handicap terechtkunnen voor al hun vragen omtrent de bestaande maatregelen. Die maatregelen verschillen namelijk naargelang men ondernemer, werknemer in de privé-sector of bij de overheid is en zijn verspreid over verschillende beleidsdomeinen. Nu is het moeilijk nog het bos door de bomen te zien. Helga kondigde naar aanleiding van haar interpellatie een met redenen omklede motie aan.

Bart De Wever stelde minister Keulen, bevoegd voor inburgering, een vraag over het bijkomend krediet voor cursussen Nederlands Tweede Taal. In de begroting 2005 werd daarvoor een extra bedrag van 6.278.000 euro ingeschreven. 75% van deze middelen werd reeds verdeeld onder de 29 centra voor basiseducatie en volwassenenonderwijs. Bart De Wever vroeg zich af wanneer de resterende 25% zou uitbetaald worden. De betrokken sector drong immers aan op duidelijkheid. De eventueel bijkomende middelen kunnen o.a. klaarheid scheppen voor de educatieve medewerkers wiens contract in juni afloopt. Minister Keulen antwoordde dat het resterende bedrag zal verdeeld worden onder die centra met de grootste wachtlijsten. Op vraag van Bart De Wever om een tip van de sluier op te lichten, meldde Keulen dat Antwerpen zeker een deel van de koek zou krijgen. Ook Gent, Sint-Niklaas, Leuven en Kortrijk zullen beroep kunnen doen op extra middelen. Minister Keulen beloofde de betrokken centra eerstdaags in te lichten. Bart De Wever zal er alvast over waken dat dit ook effectief gebeurt.

Jan Loones ondervroeg onze minister, Geert Bourgeois, over de problematiek van stacaravans. Toerisme Vlaanderen startte immers een procedure op tot intrekking van vergunningen van campings waar aanpassingen gebeurden, niet conform het kampeerdecreet. Zo worden aan stacaravans voortenten en isolerende panelen (met houtprint) aangebracht, worden sommige voortenten vervangen door aanbouwsels in PVC, Deze zaken komen het imago van de stacaravans, dat al negatief is, zeker niet ten goede. De minister bevestigde in zijn antwoord dat Toerisme Vlaanderen inderdaad - sinds 2002 - bezig is met het opnieuw inspecteren van alle vergunde kampeerterreinen. Indien de uitbater, na verscheidene aanmaningen, in gebreke blijkt en niet voldoet aan de normen en voorwaarden, rest Toerisme Vlaanderen niets anders dan de procedure tot intrekking of schorsing van de vergunning op te starten. Het principe is en blijft dat een stacaravan een verplaatsbare instelling is. Hiervoor moet geen bouwvergunning aangevraagd worden, maar indien er ingrepen gebeuren waardoor caravans omgevormd worden tot feitelijke bungalows, moet er worden opgetreden. De minister is dan ook van mening dat deze politiek van streng optreden tegen mogelijke afwijkingen van de standaardnormen behouden moet blijven en is bijgevolg niet van plan de kampeerregelgeving in die zin te versoepelen.

Met de tropische temperaturen van de voorbije week en de zomervakantie in het vooruitzicht, maken heel wat mensen plannen om te gaan zwemmen. Maar hier knelt steeds vaker het schoentje. Het aantal zwembaden in Vlaanderen neemt immers dramatisch af. Dit blijkt duidelijk uit een antwoord van Vlaams minister van Sport Bert Anciaux op een (schriftelijke) parlementaire vraag van Kris Van Dijck. Uit het cijfermateriaal bijeengebracht door BLOSO, blijkt dat in de periode 1995 2004 het aantal zwembaden met maar liefst 127 afnam. Of anders gezegd: meer dan een kwart van de publiek toegankelijke zwembaden verdween! Het aantal zwembaden daalt dus over de hele lijn: privaat en publiek, openlucht en overdekt. Hoofdoorzaak blijkt de Vlarem II-bis reglementering te zijn, die eigenaars van publiek toegankelijke zwembaden tot zware financiële inspanningen dwong. Hierbij waren de problemen voor de openluchtzwembaden nog groter dan voor de overdekte zwembaden. De sterk wisselende klimatologische omstandigheden in Vlaanderen en de doorgaans verouderde accommodatie van heel wat openluchtbaden, zorgden in heel wat gevallen voor een te hoge exploitatielast, zodat enkel het sluiten van het bad nog mogelijk was. Het verdwijnen van een kwart van alle zwembaden heeft kwalijke gevolgen voor de recreant, de zwemclubs, de watersportclubs en de scholen. Scholen moeten bijvoorbeeld steeds vaker ver uitwijken om hun leerlingen schoolzwemmen aan te bieden, met een hoop extra-kosten als gevolg. De Vlaamse overheid beschikt momenteel niet over de financiële mogelijkheid te investeren in lokale initiatieven, zoals vb. de renovatie van een lokaal zwembad. Wel onderzoekt de Vlaamse regering of ze extra middelen ter beschikking kan stellen om sportinfrastructuur van Vlaams of internationaal belang te ondersteunen. Kris komt hierop zeker nog terug.

De vorige Vlaamse regering besliste in 2003 om aan LRM (Limburgse Reconversie Maatschappij) de opdracht te geven een dossier op te starten voor de bouw van een voorbehandelinginstallatie in de regio Genk-Zuid. Centraal in het dossier moest de watergebondenheid staan, zodat aan- en afvoer van afval via het water kon worden gemaximaliseerd. Recent raakte bekend dat de opdracht, die gegeven werd aan LRM, door de Vlaamse regering werd ingetrokken. Reden, vond Jan Peumans, om bevoegd minister Peeters hierover te ondervragen. Temeer dat LRM reeds een studie had gemaakt van meer dan 200.000 euro. De minister bevestigde dat de procedure is stopgezet en argumenteerde deze beslissing. Zo is er in 2004 de nieuwe regeling mbt. de groenestroomcertificaten, die een gewijzigde financiële impact heeft op de verwerking van de te verwijderen restafvalstoffen die biomassa bevatten. Daarnaast beschikt de verbrandingsoven van Houthalen over een toegenomen calorische waarde van te verbranden afval. Tot slot, en dit is zeer belangrijk, is men tot het besluit gekomen dat de watergebonden aanvoer van afval niet concurrentiëel is met het wegtransport. Men moet veel extra investeringen doen en de meerkost ten opzichte van het wegtransport ligt hoog. Bijgevolg is dit voorstel naar af.

Kamer van Volksvertegenwoordigers

Patrick De Groote ondervroeg minister Demotte over sociale fraude in de werkloosheids- en ziekte-uitkeringen. Een arbeidsauditeur uit Hasselt had recentelijk nog in de pers verklaard, met specifieke voorbeelden, dat verschillende frauduleuze systemen nauwelijks of niet werden gecontroleerd. Controle zou er alleen zijn bij een klacht of in het kader van een ander onderzoek op misbruiken. De Groote vroeg daarom naar de mogelijkheid om deze specifieke systemen op te sporen door het koppelen van verschillende databanken naar het voorbeeld van diens voorganger minister Vandenbroucke. Deze was erin geslaagd, door het koppelen van een aantal databanken, de personen op te sporen die tegelijk in het wit werkten én stempelden. Nu verhuizen echter steeds meer frauduleuze gevallen van de werkloosheidsverzekering naar de ziekteverzekering, terwijl er nog geen linken bestaan tussen de databanken van de RVA en de ziekteverzekering.

Europees parlement

"Ban Uranium Weapons" Conferentie
Europarlementslid Frieda Brepoels zat vandaag een workshop voor in het Europees Parlement in het kader van de conferentie "Ban Uranium weapons" waarin vooral aandacht uitging naar de campagne die reeds jaren loopt in België rond mijn "mijn geld. Goed geweten?!" Na twee jaar acties en lobbying hebben verschillende Belgische banken hun beleid i.v.m. investeringen in de wapenhandel gewijzigd.

Debat Voka- KvKLimburg
Frieda was gastspreker bij de Exportclub van VOKA-Limburg. Thema van de bijeenkomst was: "Wordt onze export bedreigd door import uit lage loonlanden?". Na een inleiding waarin het standpunt van het Europees Parlement werd toegelicht, kwamen enkele bedrijfsleiders aan bod die elke dag opnieuw die concrete uitdagingen aangaan.

Auteur:
Wetenschappelijk medewerker Vlaams parlement
Peter Buysrogge

Meer informatie:
Contactpersoon: Piet De Bruyn, woordvoerder
Telefoon: 02 219 49 30
Fax: 02 217 35 10
E-post: piet.debruyn@n-va.be
Url: www.n-va.be