Nieuw-Vlaamse Alliantie
Parlementaire nieuwsflits (20 - 24 juni 2005) (27/06/05)
Wekelijks ontvangt u een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen we
een selectie van de parlementaire initiatieven van onze
parlementsleden.
Vlaams parlement
Vorige week werd het project Stimulerend Meertalig Onderwijs Brussel
(STIMOB), dat startte in 2001, positief geëvalueerd. Volgens de
organisatoren doet deze vorm van meertalig onderwijs in de
Nederlandstalige basisscholen de leerlingen, zowel de
Nederlandstaligen als de anderstaligen, beter presteren. Ze willen
zelfs een uitbreiding van het project, maar worden geconfronteerd met
het bijzonder restrictieve karakter van de taalwetten. Hoewel Mark
Demesmaeker voorstander is van een actieve meertaligheid, is en blijft
de onderwijstaal Nederlands en is feitelijk tweetalig onderwijs dan
ook uit den boze. De N-VA pleit dan ook resoluut voor extra taallessen
Nederlands (vb. via een taalbadjaar) in plaats van deze feitelijke
tweetaligheid van het Nederlandstalig onderwijs. Hij overvroeg
hierover dan ook Vlaams minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke
tijdens het actuele vragenuurtje. Die wees op het waardevolle karakter
van het project STIMOB, maar een uitbreiding van de methodologie van
het project (vb. naar het Nederlandse taalgebied) is flagrant in
strijd met de taalwet en kan dan ook hoegenaamd niet door de beugel.
Tevens kondigde de minister aan een grondige evaluatie van het
taalonderwijs te willen maken en dat hij op 6 juli een protocol zal
sluiten met vertegenwoordigers van het onderwijs in vreemde talen en
culturele stichtingen. In tegenstelling tot Jef Tavernier (van
Groen!), was Mark tevreden met het sterke antwoord van de minister,
die respect betuigde voor de bestaande taalwetgeving. De groene
jongens en meisjes willen wél gaan voor tweetalig onderwijs in
Vlaanderen en zijn bereid de verworvenheden van de Vlaamse Beweging
zomaar op de helling te zetten. Dit is evenwel buiten de N-VA
gerekend.
Helga Stevens interpelleerde donderdag de minister bevoegd voor
Ondernemen over het gebrek aan aandacht in het beleid voor personen
met een handicap. Fientje Moerman was - op zijn zachtst gezegd - niet
gelukkig met de interpellatie van Helga Stevens. Dat kon je duidelijk
uit haar lichaamstaal afleiden. De waarheid kwetst, zegt men wel eens.
Op een koerswijziging in het beleid hoeven we echter niet te rekenen..
Een vzw gericht op ondernemers met een handicap die in de problemen
zit, laat de minister gewoon vallen. Verder verwees de minister vooral
naar de bestaande maatregelen die zich hoofdzakelijk in de
beleidsdomeinen van Frank Vandenbroucke en Inge Vervotte situeren. Wat
ze zelf zou (kunnen) doen, kwam in haar antwoord niet aan bod. Op het
einde smeet ze Helga naar het hoofd dat ze beter ook eens de andere
ministers aan de tand zou voelen over hun beleid ten aanzien van
personen met een handicap. Dat hoefde ze echter niet te zeggen. Reeds
vorige week diende Helga een vraag in rond de resultaten van de
rondetafelconferentie van 2003 over evenredige arbeidsparticipatie. Er
was een actieplan voor 2004, maar een aantal doelstellingen werd niet
gerealiseerd. Daarover zal Helga volgende week Frank Vandenbroucke
onderhouden. Op het einde van de interpellatie vroeg Helga aan Fientje
Moerman om - in overleg met de andere bevoegde ministers - een
aanspreekpunt te creëren waar personen met een handicap terechtkunnen
voor al hun vragen omtrent de bestaande maatregelen. Die maatregelen
verschillen namelijk naargelang men ondernemer, werknemer in de
privé-sector of bij de overheid is en zijn verspreid over
verschillende beleidsdomeinen. Nu is het moeilijk nog het bos door de
bomen te zien. Helga kondigde naar aanleiding van haar interpellatie
een met redenen omklede motie aan.
Bart De Wever stelde minister Keulen, bevoegd voor inburgering, een
vraag over het bijkomend krediet voor cursussen Nederlands Tweede
Taal. In de begroting 2005 werd daarvoor een extra bedrag van
6.278.000 euro ingeschreven. 75% van deze middelen werd reeds
verdeeld onder de 29 centra voor basiseducatie en
volwassenenonderwijs. Bart De Wever vroeg zich af wanneer de
resterende 25% zou uitbetaald worden. De betrokken sector drong immers
aan op duidelijkheid. De eventueel bijkomende middelen kunnen o.a.
klaarheid scheppen voor de educatieve medewerkers wiens contract in
juni afloopt. Minister Keulen antwoordde dat het resterende bedrag zal
verdeeld worden onder die centra met de grootste wachtlijsten. Op
vraag van Bart De Wever om een tip van de sluier op te lichten, meldde
Keulen dat Antwerpen zeker een deel van de koek zou krijgen. Ook Gent,
Sint-Niklaas, Leuven en Kortrijk zullen beroep kunnen doen op extra
middelen. Minister Keulen beloofde de betrokken centra eerstdaags in
te lichten. Bart De Wever zal er alvast over waken dat dit ook
effectief gebeurt.
Jan Loones ondervroeg onze minister, Geert Bourgeois, over de
problematiek van stacaravans. Toerisme Vlaanderen startte immers een
procedure op tot intrekking van vergunningen van campings waar
aanpassingen gebeurden, niet conform het kampeerdecreet. Zo worden aan
stacaravans voortenten en isolerende panelen (met houtprint)
aangebracht, worden sommige voortenten vervangen door aanbouwsels in
PVC, Deze zaken komen het imago van de stacaravans, dat al negatief
is, zeker niet ten goede. De minister bevestigde in zijn antwoord dat
Toerisme Vlaanderen inderdaad - sinds 2002 - bezig is met het opnieuw
inspecteren van alle vergunde kampeerterreinen. Indien de uitbater, na
verscheidene aanmaningen, in gebreke blijkt en niet voldoet aan de
normen en voorwaarden, rest Toerisme Vlaanderen niets anders dan de
procedure tot intrekking of schorsing van de vergunning op te starten.
Het principe is en blijft dat een stacaravan een verplaatsbare
instelling is. Hiervoor moet geen bouwvergunning aangevraagd worden,
maar indien er ingrepen gebeuren waardoor caravans omgevormd worden
tot feitelijke bungalows, moet er worden opgetreden. De minister is
dan ook van mening dat deze politiek van streng optreden tegen
mogelijke afwijkingen van de standaardnormen behouden moet blijven en
is bijgevolg niet van plan de kampeerregelgeving in die zin te
versoepelen.
Met de tropische temperaturen van de voorbije week en de zomervakantie
in het vooruitzicht, maken heel wat mensen plannen om te gaan zwemmen.
Maar hier knelt steeds vaker het schoentje. Het aantal zwembaden in
Vlaanderen neemt immers dramatisch af. Dit blijkt duidelijk uit een
antwoord van Vlaams minister van Sport Bert Anciaux op een
(schriftelijke) parlementaire vraag van Kris Van Dijck. Uit het
cijfermateriaal bijeengebracht door BLOSO, blijkt dat in de periode
1995 2004 het aantal zwembaden met maar liefst 127 afnam. Of anders
gezegd: meer dan een kwart van de publiek toegankelijke zwembaden
verdween! Het aantal zwembaden daalt dus over de hele lijn: privaat en
publiek, openlucht en overdekt. Hoofdoorzaak blijkt de Vlarem II-bis
reglementering te zijn, die eigenaars van publiek toegankelijke
zwembaden tot zware financiële inspanningen dwong. Hierbij waren de
problemen voor de openluchtzwembaden nog groter dan voor de overdekte
zwembaden. De sterk wisselende klimatologische omstandigheden in
Vlaanderen en de doorgaans verouderde accommodatie van heel wat
openluchtbaden, zorgden in heel wat gevallen voor een te hoge
exploitatielast, zodat enkel het sluiten van het bad nog mogelijk
was. Het verdwijnen van een kwart van alle zwembaden heeft kwalijke
gevolgen voor de recreant, de zwemclubs, de watersportclubs en de
scholen. Scholen moeten bijvoorbeeld steeds vaker ver uitwijken om hun
leerlingen schoolzwemmen aan te bieden, met een hoop extra-kosten als
gevolg. De Vlaamse overheid beschikt momenteel niet over de
financiële mogelijkheid te investeren in lokale initiatieven, zoals
vb. de renovatie van een lokaal zwembad. Wel onderzoekt de Vlaamse
regering of ze extra middelen ter beschikking kan stellen om
sportinfrastructuur van Vlaams of internationaal belang te
ondersteunen. Kris komt hierop zeker nog terug.
De vorige Vlaamse regering besliste in 2003 om aan LRM (Limburgse
Reconversie Maatschappij) de opdracht te geven een dossier op te
starten voor de bouw van een voorbehandelinginstallatie in de regio
Genk-Zuid. Centraal in het dossier moest de watergebondenheid staan,
zodat aan- en afvoer van afval via het water kon worden
gemaximaliseerd. Recent raakte bekend dat de opdracht, die gegeven
werd aan LRM, door de Vlaamse regering werd ingetrokken. Reden, vond
Jan Peumans, om bevoegd minister Peeters hierover te ondervragen.
Temeer dat LRM reeds een studie had gemaakt van meer dan 200.000 euro.
De minister bevestigde dat de procedure is stopgezet en argumenteerde
deze beslissing. Zo is er in 2004 de nieuwe regeling mbt. de
groenestroomcertificaten, die een gewijzigde financiële impact heeft
op de verwerking van de te verwijderen restafvalstoffen die biomassa
bevatten. Daarnaast beschikt de verbrandingsoven van Houthalen over
een toegenomen calorische waarde van te verbranden afval. Tot slot, en
dit is zeer belangrijk, is men tot het besluit gekomen dat de
watergebonden aanvoer van afval niet concurrentiëel is met het
wegtransport. Men moet veel extra investeringen doen en de meerkost
ten opzichte van het wegtransport ligt hoog. Bijgevolg is dit voorstel
naar af.
Kamer van Volksvertegenwoordigers
Patrick De Groote ondervroeg minister Demotte over sociale fraude in
de werkloosheids- en ziekte-uitkeringen. Een arbeidsauditeur uit
Hasselt had recentelijk nog in de pers verklaard, met specifieke
voorbeelden, dat verschillende frauduleuze systemen nauwelijks of niet
werden gecontroleerd. Controle zou er alleen zijn bij een klacht of in
het kader van een ander onderzoek op misbruiken. De Groote vroeg
daarom naar de mogelijkheid om deze specifieke systemen op te sporen
door het koppelen van verschillende databanken naar het voorbeeld van
diens voorganger minister Vandenbroucke. Deze was erin geslaagd, door
het koppelen van een aantal databanken, de personen op te sporen die
tegelijk in het wit werkten én stempelden. Nu verhuizen echter steeds
meer frauduleuze gevallen van de werkloosheidsverzekering naar de
ziekteverzekering, terwijl er nog geen linken bestaan tussen de
databanken van de RVA en de ziekteverzekering.
Europees parlement
"Ban Uranium Weapons" Conferentie
Europarlementslid Frieda Brepoels zat vandaag een workshop voor in het
Europees Parlement in het kader van de conferentie "Ban Uranium
weapons" waarin vooral aandacht uitging naar de campagne die reeds
jaren loopt in België rond mijn "mijn geld. Goed geweten?!" Na twee
jaar acties en lobbying hebben verschillende Belgische banken hun
beleid i.v.m. investeringen in de wapenhandel gewijzigd.
Debat Voka- KvKLimburg
Frieda was gastspreker bij de Exportclub van VOKA-Limburg. Thema van
de bijeenkomst was: "Wordt onze export bedreigd door import uit lage
loonlanden?". Na een inleiding waarin het standpunt van het Europees
Parlement werd toegelicht, kwamen enkele bedrijfsleiders aan bod die
elke dag opnieuw die concrete uitdagingen aangaan.
Auteur:
Wetenschappelijk medewerker Vlaams parlement
Peter Buysrogge
Meer informatie:
Contactpersoon: Piet De Bruyn, woordvoerder
Telefoon: 02 219 49 30
Fax: 02 217 35 10
E-post: piet.debruyn@n-va.be
Url: www.n-va.be