Ontwikkeling van het hand-
havingsbeleid binnen UWV
Inspectie Werk en Inkomen Ontwikkeling van het handhavingsbeleid binnen UWV
R04/08, mei 2005
ISSN 1383-8733
ISBN 90-5079-126-3
2 Inspectie Werk en Inkomen Ontwikkeling van het handhavingsbeleid binnen UWV
Voorwoord
Het kabinet hecht grote waarde aan handhaving. Een toereikend handhavingsbeleid is een nood-
zakelijke voorwaarde om te bevorderen dat wetten en regelingen in overeenstemming met hun
doel worden benut en toegepast. Een belangrijk deelgebied van handhaving is het voorkomen
en bestrijden van misbruik en oneigenlijk gebruik van uitkeringen, subsidies en premieheffingen.
Bij handhaving spelen overwegingen van rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid bij
het aanwenden van publieke middelen een rol. Het gaat ook om maatschappelijke overwegingen
zoals draagvlak voor de sociale zekerheid en - meer algemeen - vertrouwen in de overheid.
Daarom voert de inspectie regelmatig onderzoeken uit op het terrein van handhaving. In dit
rapport heeft de inspectie de ontwikkeling van het handhavingsbeleid van het Uitvoerings-
instituut Werknemersverzekeringen beoordeeld.
Mr. L.H.J. Kokhuis
Inspecteur-generaal
3 Inspectie Werk en Inkomen Ontwikkeling van het handhavingsbeleid binnen UWV
4 Inspectie Werk en Inkomen Ontwikkeling van het handhavingsbeleid binnen UWV
Inhoud
1 Inleiding 7
2 Ontwikkelingen op het terrein van handhaving 9
3 Organisatie handhaving UWV 11
3.1 Handhavingsbeleid UWV 2002 en 2003 11
3.2 Herijking organisatie van het handhavingsbeleid binnen UWV 11
3.3 Ontwikkeling handhavingsbeleid UWV sinds vormgeving FPO 12
4 Oordeel IWI 15
5 Reactie Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen
en nawoord IWI 17
Lijst van afkortingen 18
Bijlage: Reactie Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen 19
Publicaties van de Inspectie Werk en Inkomen 23
5 Inspectie Werk en Inkomen Ontwikkeling van het handhavingsbeleid binnen UWV
6 Inspectie Werk en Inkomen Ontwikkeling van het handhavingsbeleid binnen UWV
1 Inleiding
Een toereikend handhavingsbeleid is een noodzakelijke voorwaarde om te bevorderen dat
wetten en regelingen in overeenstemming met hun doel worden benut en toegepast. Het hand-
havingsbeleid is vormgegeven door de wetgever en is vastgelegd onder meer in wetgeving, frau-
denota's en sociale nota's. In het Handhavingsprogramma 2003-2006 heeft het Ministerie van
Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) het handhavingsbeleid uitgewerkt voor de sociale
zekerheidssector.
In het kader van de Wet Structuur uitvoering werk en inkomen (SUWI) is de minister van SZW
verantwoordelijk voor de sturing van de uitvoeringsorganisaties onder meer op het gebied van
handhaving. Het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) is vervolgens verant-
woordelijk voor het nader uitwerken van het handhavingsbeleid en de uitvoering daarvan. Voor
de aansturing van de eigen organisatie zal UWV uitvoeringsbeleid moeten formuleren, waarin is
vastgelegd op welke wijze UWV wetgeving op het gebied van handhaving uitvoert.
De Inspectie Werk en Inkomen (IWI) heeft onderzoek gedaan naar de opzet van het handha-
vingsbeleid van UWV in 2003 en 2004. De inspectie heeft onderzocht of UWV bij de opzet van
het beleid en de verankering van het beleid in de processen voldoende uitwerking heeft gege-
ven aan het voorkomen en bestrijden van misbruik en oneigenlijk gebruik van uitkeringen en
premieheffingen. De inspectie heeft in het onderzoek de handhavingsbeleidscyclus en de hand-
havingsketen betrokken. Het onderzoek is eind 2004 afgerond.
Bij het onderzoek heeft de inspectie een toetsingskader opgesteld dat aansluit bij geldende
normen of toetsingskaders binnen de rijksoverheid. De inspectie heeft ook gebruik gemaakt
van toetsingskaders voor onderzoeken op het gebied van handhaving door de Algemene
Rekenkamer.
De inspectie heeft informatie bij UWV verzameld in de vorm van onder meer meerjaren- en
jaarplannen, divisieplannen, convenanten, plannen van aanpak, procesmodellen en management-
en verantwoordingsrapportages. Daarnaast heeft de inspectie gesprekken gevoerd met verte-
genwoordigers van UWV. Tenslotte is de informatie gebruikt, die binnen de inspectie beschik-
baar is uit onderzoek waarin handhavingsaspecten zijn meegenomen.
7 Inspectie Werk en Inkomen Ontwikkeling van het handhavingsbeleid binnen UWV
8 Inspectie Werk en Inkomen Ontwikkeling van het handhavingsbeleid binnen UWV
2 Ontwikkelingen op het terrein van hand-
having
Kabinetsbeleid
Bij de ontwikkeling van het handhavingsbeleid neemt UWV de uitgangspunten en speerpunten
van het kabinetsbeleid als uitgangspunt. De uitgangspunten zijn: preventie gaat boven repressie;
de pakkans vergroten en niet-naleving mag niet lonen. De speerpunten van fraudebestrijding
zijn: kwaliteitsverbetering; gegevensuitwisseling; samenwerking tussen instanties; internationale
fraude; zwarte fraude en identiteitsfraude. De algemene uitgangspunten van het kabinet zijn
opgenomen in het handhavingsprogramma 2003-2006 van het Ministerie van SZW. SZW heeft
dit programma aan UWV opgelegd. In de context van het handhavingsprogramma van het
Ministerie van SZW spelen de volgende ontwikkelingen.
Ontwikkelen van prestatie-indicatoren
Het Ministerie van SZW is in samenwerking met de SUWI-organisaties in de tweede helft van
2004 een project gestart om de huidige set van prestatie-indicatoren aan te scherpen. Hierbij
wordt rekening gehouden met de aanbevelingen van de Algemene Rekenkamer. De afspraken
zullen worden opgenomen in de meibrief 2006.
Herijking handhavingsbeleid overheid
Binnen de overheid vindt momenteel een herijking van het handhavingsbeleid plaats waarbij de
SUWI-organisaties, waaronder UWV, zijn betrokken. Er wordt nagedacht over een breed hand-
havingskader binnen de overheidssector met concrete handvatten voor de uitvoering van het
handhavingsbeleid. Dit moet ertoe leiden dat in een breder kader heldere beleidsdoelstellingen
en concrete normen voor de uitvoering op het terrein van handhaving worden vastgesteld.
Sluitende keten
Het realiseren van een sluitende keten op het terrein van handhaving is een belangrijke geza-
menlijke ambitie van de ketenpartners (UWV, Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) en
gemeenten). In het overleg tussen de ketenpartners, het AKO (Algemeen Ketenoverleg), is in
2004 een ketenvisie voor handhaving vastgesteld en zijn de gezamenlijke activiteiten in dat
kader van een nieuwe besturingsstructuur voorzien.
9 Inspectie Werk en Inkomen Ontwikkeling van het handhavingsbeleid binnen UWV
10 Inspectie Werk en Inkomen Ontwikkeling van het handhavingsbeleid binnen UWV
3 Organisatie handhaving UWV
3.1 Handhavingsbeleid UWV 2002 en 2003
Met de invoering van de Wet SUWI in 2002 zijn de handhavingstaken van de voormalige uitvoe-
ringsinstellingen ondergebracht bij UWV. UWV heeft het handhavingsbeleid van de voormalige
uitvoeringsinstellingen gecontinueerd. In de jaren 2002 en 2003 heeft UWV in aanvulling op het
handhavingsprogramma 2003-2006 van SZW geen inspanningen verricht om te komen tot een
adequate uniforme inrichting van het handhavingsbeleid. Hierdoor heeft UWV zijn verantwoor-
delijkheid voor het ontwikkelen van een handhavingsbeleidskader in 2002 en 2003 op strate-
gisch/tactisch niveau onvoldoende waargemaakt. Het gaat onder meer om het realiseren van:
· Integrale aanpak
Een integraal plan van aanpak handhaving en daarvan afgeleide deelplannen;
· Structurering van de stuurinformatie: samenhangende doelstellingen, inzicht in
kritieke succesfactoren, heldere prestatie-indicatoren
Op elkaar aansluitende en samenhangende doelstellingen, kritieke succesfactoren, prestatie-
indicatoren, beleidsinformatie en interne en externe verantwoording over handhaving;
· Risicoanalyse
Een volledige en actuele risicoanalyse per wet en (handhavings)proces;
een inventarisatie van de beschikbare instrumenten in relatie tot de risicoanalyse per wet en
proces;
· Vertaling wet- en regelgeving
Procedures die waarborgen dat de wet- en regelgeving wordt vertaald naar de uitvoering;
· Kwaliteitsborging handhaving
Adequate kwaliteitsborging binnen de handhavingsprocessen;
· Evaluatie handhavingsbeleid
Een integrale evaluatieprocedure zowel voor de vier aspecten van handhavingsbeleid afzonder-
lijk als in onderlinge samenhang (wet- en regelgeving, preventief beleid, controle- en opspo-
ringsbeleid en sanctiebeleid);
· Verantwoording
Een adequaat stelsel van (interne) verantwoordingsinformatie.
3.2 Herijking organisatie van het handhavingsbeleid binnen
UWV
In 2003 is binnen UWV het besef ontstaan dat deze situatie ten aanzien van het handhavingsbe-
leid ongewenst was. Om de aanpak van fraude te bevorderen is door de Raad van Bestuur van
UWV besloten tot versterking van de handhavingsfunctie. Daarom is besloten tot de inrichting
van een gespecialiseerd directoraat: Fraude Preventie en Opsporing (FPO), met als missie: `het
waarborgen van de fraudebestendigheid van UWV-processen, en het professioneel aanpakken
van frauduleus handelen'.
Met de vormgeving van het directoraat Fraude Preventie en Opsporing heeft UWV stappen in
de goede richting gezet om te komen tot concretisering van het handhavingsbeleid en de orga-
nisatorische inbedding daarvan in de UWV-organisatie. De planning om dit te realiseren loopt
tot 2006.
Het directoraat FPO is verantwoordelijk voor het handhavingsbeleid UWV-breed en voor de
uitvoering van een deel van dat beleid. De divisies Arbeidsongeschiktheidsregelingen (AG)/
Werkloosheidswet (WW) en Werkgeverszaken zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van
het handhavingsbeleid binnen de divisies. De verantwoording van deze divisies, voor zover deze
11 Inspectie Werk en Inkomen Ontwikkeling van het handhavingsbeleid binnen UWV
betrekking heeft op de convenanten die tussen FPO en deze divisies zijn afgesloten, loopt via
FPO. De inspectie concludeert dat de verantwoordelijkheid op operationeel niveau voldoende
is belegd.
De verantwoording over de kwaliteitsborging binnen de divisies en de overige uitvoering van
het handhavingsbeleid door de divisies loopt rechtstreeks naar de directie van de divisies en
het verantwoordelijke lid van de Raad van Bestuur voor deze divisies. De portefeuillehouder
voor FPO is een ander lid binnen de Raad van Bestuur. Daarmee zijn de verantwoordelijkheden
op strategisch en tactisch niveau gescheiden belegd.
3.3 Ontwikkeling handhavingsbeleid UWV sinds vormgeving FPO
Sinds de oprichting van FPO is op een aantal onderwerpen vooruitgang geboekt. Op een aantal
van deze onderwerpen zijn ontwikkelingen in gang gezet die nog niet afgerond zijn. De inspec-
tie constateert dat op deze onderwerpen verdere stappen nodig zijn.
Integrale aanpak
De inspectie komt tot de conclusie dat de vorming van FPO bijdraagt aan een meer integrale
aanpak van het handhavingsbeleid door UWV. Binnen de context van het verder ontwikkelen
van het handhavingsbeleid van UWV zal het handhavingsbeleid door FPO vertaald moeten
worden naar de organisatie UWV. In dit traject zal FPO nog de nodige stappen moeten zetten,
bijvoorbeeld het waarborgen dat de in de jaarplannen van UWV opgenomen handhavingsactivi-
teiten voldoende worden vertaald in de jaarplannen van de divisies.
Structureren van de stuurinformatie: samenhangende doelstellingen, inzicht in
kritieke succesfactoren, heldere prestatie-indicatoren
FPO krijgt van de divisies niet teruggekoppeld wat de resultaten zijn van het handhavingsbeleid.
UWV heeft nog geen kritieke succesfactoren voor het handhavingsbeleid en de prestatie-indica-
toren zijn nog in ontwikkeling. De inspectie stelt vast dat er wel veel informatie in de informa-
tiesystemen van UWV is opgeslagen. Deze informatie is echter nog onvoldoende gestructu-
reerd, mede vanwege het ontbreken van kritieke succesfactoren en de ontwikkeling van de
prestatie-indicatoren. De conclusie van de inspectie is dat UWV nog geen sluitend systeem
heeft waarbij kritieke succesfactoren aansluiten op prestatie-indicatoren en prestatie-indicato-
ren, ondersteund door beleidsinformatie, aansluiten op beleidsindicatoren vanuit de wet- en
regelgeving en het kabinetsbeleid. Deze bevinding leidt verder tot de conclusie dat de kwaliteit
van de managementinformatie kan worden verbeterd om (bij) te sturen.
Risicoanalyse
UWV werkt momenteel aan een breed georiënteerde risico-inventarisatie die is gebaseerd op
het Handhavingsprogramma 2003-2006, de jaarlijkse meibrief en overleggen met ketenpartners.
Een volledige inventarisatie van misbruik en oneigenlijk gebruik (M&O)-gevoelige aspecten in de
wet- en regelgeving en daaraan verbonden handhavingsrisico's per wet, regeling en sector/doel-
groep maakt nog geen structureel onderdeel uit van het huidige handhavingsbeleid. Hierdoor is
risicoanalyse en de verdere vertaling hiervan naar in te zetten instrumenten nog niet ingebed in
het handhavingsbeleid op het strategische, tactische en, in mindere mate het operationele
niveau. Verder heeft de inspectie nog geen verbanden kunnen vaststellen tussen de risico-inven-
tarisatie en de risicomodellen en -analyses van UWV voor controle en opsporing. Hierdoor
bestaat het risico dat niet alle M&O-risico's/M&O-gevoelige gegevens afdoende in de bestaande
risicomodellen/analyses zijn opgenomen en dat de handhavinginstrumenten (controles, opspo-
ring en dergelijke) niet of suboptimaal worden ingezet.
Vertaling wet- en regelgeving ten behoeve van de uitvoering
UWV heeft voldoende instrumenten ontwikkeld om een bijdrage te leveren aan een advies
over de uitvoerbaarheid, waaronder handhaafbaarheid, bij nieuwe of te wijzigen wetgeving.
Om een juiste en volledige vertaling van M&O-aspecten in nieuwe wet- en regelgeving naar
handboeken, werkinstructies en procesinrichting te waarborgen, heeft FPO samen met de divi-
sies AG en WW eind 2004 een (concept) Leidraad fraudebestendigheid processen verzekerden
en een Protocol Effectmeting handhavingsprojecten opgesteld. UWV heeft het voornemen om
12 Inspectie Werk en Inkomen Ontwikkeling van het handhavingsbeleid binnen UWV
de leidraad en het protocol in 2005 te implementeren.
De inspectie stelt vast dat FPO met de leidraad en het protocol een stap in de goede richting
heeft gezet om de handhavingsprocessen te verbeteren.
Er vindt nog geen periodieke doorlichting van bestaande wet- en regelgeving plaats om vast te
stellen of wordt voldaan aan de handhavingsdoelstellingen, waaronder de uitvoerbaarheid en
handhaafbaarheid van wet- en regelgeving.
De in 2005 te implementeren Leidraad fraudebestendigheid processen verzekerden voorziet
echter wel in de mogelijkheid van periodieke doorlichting van de uitvoeringsprocessen op frau-
debestendigheid, om zodoende te komen tot aanvullende maatregelen om overtredingen door
verzekerden te beperken.
De inspectie is van opvatting dat periodieke doorlichting van de processen vanuit het perspec-
tief van de bestaande wet- en regelgeving onderdeel van deze leidraad moet zijn.
Kwaliteitsborging
Kwaliteitsborging binnen FPO is nog in ontwikkeling. Het plan van aanpak voor de inrichting en
vormgeving van het minimum controleprogramma en dynamisch kwaliteitsverbeterprogramma
(MCP/DKP) is opgesteld om eind 2005 een volwaardige MCP/DKP systematiek in te voeren.
FPO heeft op korte termijn gekozen voor een noodprocedure MCP/DKP. De noodprocedure
MCP is per 1 oktober 2004 geïmplementeerd, de noodprocedure DKP wordt naar verwachting
in 2005 ingevoerd. De inspectie stelt vast dat de noodprocedure onvolkomenheden bevat op de
aspecten `volledigheid', `tijdigheid' en ook op het leggen van verbanden tussen aard van de
geconstateerde onjuistheid en de oorzaak hiervan om toereikende verbetermaatregelen te
kunnen treffen.
Hoewel FPO verantwoordelijk is voor het handhavingsbeleid heeft zij onvoldoende inzicht in de
kwaliteitsborging binnen de divisies.
Evaluatie
UWV beschikt (nog) niet over een gestructureerd systeem voor integraal evaluatieonderzoek
op de strategische handhavingsdoelstellingen van de wet- en regelgever (SZW) zowel voor alle
vier aspecten van M&O-beleid afzonderlijk als in onderlinge samenhang (sanctiebeleid, voorlich-
ting, controlebeleid en regelgeving). Op onderdelen vinden wel evaluaties plaats, bijvoorbeeld
de evaluatie van uitgevoerde risicoanalyses in relatie tot controle- en opsporingsbeleid.
UWV zal in 2005 het protocol Effectmeting handhavingsprojecten implementeren. De inspectie
acht het protocol een goede aanzet om tot effectmeting te komen, met de kanttekening dat het
protocol een algemeen kader is dat moet worden uitgewerkt in plannen van aanpak voor de
effectmeting van ieder handhavingsonderwerp. Uiteindelijk moet voor een effectieve sturing
inzichtelijk zijn of en hoe de handhavingsinstrumenten optimaal worden ingezet ten opzichte
van de risico's van fraude en oneigenlijk gebruik die zich voordoen.
Evaluatie van het handhavingsbeleid is tevens van belang voor een goede terugkoppeling naar
beleid over de fraudegevoeligheid en de handhavingsaspecten van beleid. Hoewel UWV op
onderdelen evaluaties uitvoert, vinden geen integrale beleidsevaluaties plaats. Hierdoor wordt
mogelijk input gemist in het traject van de beleidsvoorbereiding.
Externe verantwoording
Bij UWV is er onvoldoende aansluiting tussen de voor het handhavingsbeleid te benoemen kri-
tieke succesfactoren, prestatie-indicatoren en beleidsinformatie. Er is sprake van een onvol-
doende sluitend systeem tussen de in- en externe verantwoordingsinformatie. De externe ver-
antwoordingen verliezen daarmee aan waarde als extern verantwoordingsdocument. De
inspectie vraagt zich dan ook af welke toegevoegde waarde aan deze externe verantwoordings-
informatie moet worden toegekend om inzicht te verschaffen in het bereiken van de handha-
vingsdoelstellingen van de rijksoverheid.
De inspectie stelt vast dat UWV vanaf de invoering van de Wet SUWI het door UWV gevoerde
M&O-beleid in de verantwoording onvoldoende toelicht. Voor het opstellen van een toerei-
kende toelichting bestaan rijksbreed geldende normen. Hiermee wordt bereikt dat wordt aan-
gesloten bij de eisen die de accountant stelt aan een toereikende toelichting.
13 Inspectie Werk en Inkomen Ontwikkeling van het handhavingsbeleid binnen UWV
14 Inspectie Werk en Inkomen Ontwikkeling van het handhavingsbeleid binnen UWV
4 Oordeel IWI
UWV heeft vanaf 2003 stappen in de goede richting gezet om te komen tot concretisering van
het handhavingsbeleid en de inbedding daarvan in de UWV-organisatie. Sinds de oprichting van
het directoraat FPO is op een aantal onderwerpen duidelijk vooruitgang geboekt. Op een
aantal punten zijn ontwikkelingen in gang gezet die nog niet afgerond zijn. De inspectie consta-
teert ook dat er op een aantal onderwerpen verdere stappen nodig zijn.
· Er ontbreekt nog een sluitend systeem dat stuurinformatie moet opleveren zowel voor de
minister van SZW als voor UWV zelf. Het gaat om een systeem waarbij kritieke succesfactoren
aansluiten op prestatie-indicatoren en waarbij deze prestatie-indicatoren (ondersteund door
beleidsinformatie) aansluiten op beleidsindicatoren
· Een volledige inventarisatie van M&O-gevoelige aspecten in de wet- en regelgeving maakt nog
geen structureel onderdeel uit van het huidige handhavingsbeleid.
· De kwaliteitsborging is nog onvoldoende ontwikkeld.
UWV zal het handhavingsbeleid nog verder moeten ontwikkelen en verankeren in de organisa-
tie. UWV heeft in het veranderprogramma van FPO 2005 verbeteractiviteiten in gang gezet en
streeft ernaar deze in 2005 af te ronden. De inspectie beoordeelt de getroffen maatregelen
positief. Dat neemt niet weg dat de inspectie de resultaten, gegeven de ontwikkelingsfase van
het handhavingsbeleid, nog niet kan beoordelen.
15 Inspectie Werk en Inkomen Ontwikkeling van het handhavingsbeleid binnen UWV
16 Inspectie Werk en Inkomen Ontwikkeling van het handhavingsbeleid binnen UWV
5 Reactie Uitvoeringsinstituut
Werknemersverzekeringen en nawoord
IWI
De inspectie heeft het concept rapport voorgelegd aan de Raad van Bestuur van UWV. Op
4 mei 2005 heeft de Raad van Bestuur gereageerd op het rapport van IWI. Hieronder is een
samenvatting opgenomen van de reactie en het commentaar daarop van de inspectie.
In de bijlage van dit rapport is de schriftelijke reactie van UWV in zijn geheel opgenomen.
Reactie UWV
UWV herkent zich in de bevindingen van IWI. UWV streeft naar vervolmaking van het handha-
vingsbeleid en de daarvoor benodigde organisatie. Een belangrijke doelstelling in het verbeter-
traject, het verkrijgen van het ISO-certificaat, is inmiddels bereikt.
UWV merkt op dat conform eerder toezeggingen de signalen van de inspectie worden opge-
pakt. De heroriëntatie op het veranderprogramma van UWV heeft geen invloed op de planning
voor de herinrichting van het handhavingsbeleid en de handhavingsprojecten zijn goedgekeurd
en in uitvoering genomen.
UWV merkt op dat als gevolg van de lange doorlooptijd van het IWI-onderzoek een aantal
constateringen over eerdere jaren (2002-2003) inmiddels is achterhaald.
Nawoord IWI
De inspectie is positief over de toezeggingen van UWV om de signalen van de inspectie op te
pakken, het handhavingsbeleid verder te ontwikkelen en te verankeren in de organisatie. Dat de
heroriëntatie op het veranderprogramma van UWV geen invloed heeft op de programmering
op het gebied van handhaving waardeert de inspectie positief. De inspectie zal de door UWV te
realiseren verbeteringen betrekken in haar onderzoek naar de werking van het handhavingsbe-
leid.
IWI onderschrijft de opmerking van UWV dat inmiddels een aantal constateringen over eer-
dere jaren is achterhaald. De inspectie heeft dan ook geconstateerd dat UWV vanaf 2003
goede stappen heeft gezet op weg naar de concretisering van het handhavingsbeleid en de
inbedding daarvan in de organisatie. De inspectie heeft echter ook geconstateerd dat een aantal
bevindingen nog onverkort van toepassing is en dat daarop verdere stappen nodig zijn.
17 Inspectie Werk en Inkomen Ontwikkeling van het handhavingsbeleid binnen UWV
Lijst van afkortingen
AG Arbeidsongeschiktheidsregelingen
AKO Algemeen Ketenoverleg
CWI Centrum voor Werk en Inkomen
DKP Dynamisch Kwaliteitsverbeterprogramma
FPO Fraude Preventie en Opsporing
IWI Inspectie Werk en Inkomen
MCP Minimum Controle Programma
SZW Sociale Zaken en Werkgelegenheid
SUWI Wet Structuur uitvoering werk en inkomen
UWV Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen
Walvis Wet administratieve lastenverlichting en vereenvoudiging in sociale-verzekerings-
wetten
WW Werkloosheidswet
18 Inspectie Werk en Inkomen Ontwikkeling van het handhavingsbeleid binnen UWV
Bijlage
Reactie Uitvoeringsinstituut
Werknemersverzekeringen
19 Inspectie Werk en Inkomen Ontwikkeling van het handhavingsbeleid binnen UWV
20 Inspectie Werk en Inkomen Ontwikkeling van het handhavingsbeleid binnen UWV
21 Inspectie Werk en Inkomen Ontwikkeling van het handhavingsbeleid binnen UWV
22 Inspectie Werk en Inkomen Ontwikkeling van het handhavingsbeleid binnen UWV
Publicaties van de Inspectie Werk en
Inkomen
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid