Ingezonden persbericht

Acht Nederlandse inzendingen naar de WSA

Acht Nederlandse inzendingen op weg naar de VN Wereldtop

UTRECHT, 20050627 -- Acht Nederlandse multimedia producten zijn geselecteerd als inzendingen naar de World Summit Award, een wereldwijde wedstrijd voor de selectie van en de promotie van de beste e-content producten en toepassingen. De acht inzendingen zullen meedingen met inzendingen uit 168 landen. De 40 beste inzendingen gaan naar de VN Wereldtop over de Informatiemaatschappij in Tunis in november 2005.


De acht inzendingen zijn geselecteerd door een jury onder voorzitterschap van Bernard van Oranje van Levi9 Global Sourcing. Hij werd geassisteerd door Anton van Elburg, hoofdredacteur van Emerce; Martijn Arts, directeur van het Internet bureau ZappWerk; Anne van Brussel, docente aan de Hogeschool Rotterdam.; Nienke Meyer, directeur van Het Eindhovens Dagblad. De jury sessie werd gehouden op de Amersfoortse vestiging van de Kennissatelliet, onderdeel van de Hogeschool van Utrecht.

De geselecteerde inzendingen zijn:

Categorie 1. e-Learning
Titel: Frequentie 1550; URL: freq1550.waag.org/; Bedrijf: De Waag

Categorie 2. e-Culture
Titel: Timespots Amsterdam; URL: www.timespots.nl; Bedrijf: Timespots

Categorie 3. e-Science
Titel: Zap; URL: zap.psy.utwente.nl en www.wwnorton.com/zaps/; Bedrijf: University of Twente

Categorie 4. e-Government
Titel: Raad in Beeld; URL: www.eindhoven.nl/; Bedrijf: Municipality of Eindhoven/Noterik

Categorie 5. e-Health
Titel: 3vision; URL: www.3mensio.com/downloads/3viseon.pdf; Bedrijf: 3mensio

Categorie 6. e-Business
Titel: Olaf & Otto; URL: www.qi-ideas.com/; Bedrijf: Heineken/Qi

Categorie 7. e-Entertainment
Titel: 2GOTV; URL: www.2gotv.nl; Bedrijf: Media Republic

Categorie 8. e-Inclusion
Titel: First8; URL: www.first8.org; Bedrijf: Clockwork

De inzendingen zullen worden beoordeeld door een Grand Jury van 35 experts uit de hele wereld begin september. Uit de inzendingen - waarschijnlijk zo'n 1000 - zullen 40 best-practices worden geselecteerd. Deze zullen te zien zijn op het WSA Gala in Tunis op 16 november ter gelegenheid van de opening van het tweede gedeelte van de VN Wereldtop over de Informatiemaatschappij (WSIS).

De World Summit Award (WSA) is een wereldwijde wedstrijd, waarin de beste e-content producten en toepassingen worden geselecteerd. De WSA heeft het dichten van de Digital Kloof en met name dichten van de contentkloof als doelstelling. Bij de wedstrijd zijn 168 landen, verspreid over alle werelddelen, betrokken. Met haar focus op culturele identiteit en diversiteit, zoekt WSA naar multimedia projecten, die effectief en creatief werken met content van kwaliteit. De wedstrijd wordt gehouden in het kader van VN Wereldtop over de Informatiemaatschappij.

De Nederlandse voorselectie van de World Summit Award wordt gesponsord door de CMBO, de branche organisatie voor de communicatiemedia, en HIVOS. De productie van de jury activiteiten waren in handen van Jak Boumans (Electronic Media Reporting) en Wim Ouwerkerk (VisualActivity).




Ingezonden persbericht