Time : 9:52:43 AM
Date : Tuesday, June 28, 2005
Sender Name: Nieuwsbank BV

Slechts 9 van de 25 AEX-fondsen hebben site die goed bereikbaar is

WatchMouse publiceert eerste 'AEX-bereikbaarheidsindex'

Van de 25 AEX-fondsen hebben er slechts negen een site met een bereikbaarheid die als optimaal kan worden beschouwd. De bereikbaarheid van de andere sites, waaronder multinationals, varieert van slecht tot dramatisch. Unilever haalt met een 'uptime-score' van 99,995% het beste resultaat van alle websites. Het minst bereikbaar is die van Wolters-Kluwer met een uptime van 94,80%, wat gelijk staat aan ruim 37 uur slecht of zelfs niet bereikbaar per maand. Dit blijkt uit de eerste
AEX-bereikbaarheidsindex van WatchMouse, dat wereldwijd monitoringdiensten aanbiedt voor websites en e-commercetoepassingen.

Een uptime van 99,9% wordt als minimaal acceptabel beschouwd. Dit percentage wordt ook vaak in service level agreements van hosting providers aangehouden. Om te controleren in hoeverre AEX-fondsen voldoende uptime scoren, heeft WatchMouse ruim twee maanden de sites gecontroleerd. Van downtime is sprake als een site niet bereikbaar is of geen reactie geeft gedurende 8 seconden.

In de praktijk blijken in de AEX-bereikbaarheidsindex (www.watchmouse.com/bereikbaarheidsindex/2005/AEX.html ) slechts negen fondsen aan het minimum van 99,9% te voldoen. Van de 25 fondsen zijn dat Unilever, Philips, AEGON, Numico, Akzo Nobel, ASML Holding, Kon.
P&O Nedlloyd, Versatel en Buhrmann. Onderaan bungelen nota bene IT-bedrijf Getronics (96,87), DSM (96,75%) en Wolters-Kluwer dat met een score van 94,80% anderhalve dag per maand 'uit de lucht' is.

De AEX-bereikbaarheidsindex is een initiatief van Emerce en WatchMouse, en zal jaarlijks worden gepubliceerd.

'Erg verbaasd'

Mark Pors, chief technology officer van WatchMouse, zegt 'erg verbaasd' te zijn door de resultaten. 'We zien bij veel sites een uptime die slechter is dan die van veel kleinere bedrijven. Juist AEX-fondsen moet er veel aan gelegen zijn dat het corporate imago topprioriteit heeft. Een maximale uptime is onderdeel van de 'brand performance'. Onze theorie is dat waar veel mensen rondlopen, er ook veel kabels worden losgetrokken bij wijze van spreken. Het zijn bedrijven met complexe processen, er zijn veel interne wijzigingen, door outsourcing van verschillende onderdelen is de transparantie ver te zoeken. Je ziet het bijvoorbeeld aan Getronics. De uptime van de site is in het weekend 100%, door de week, als mensen weer aan de slag zijn, is die dramatisch slecht.'

Pors vermoedt dat ook de populariteit van de sites aanleiding kan zijn voor onbereikbaarheid. 'Sites van AEX-fondsen krijgen natuurlijk veel meer bezoekers te verwerken dan de kleinere jongens. Aan de andere kant is dat geen excuus als we naar bijvoorbeeld grote online brokers in de VS kijken, die stuk voor stuk een uptime van meer dan 99,9% hebben.'

Over WatchMouse

Bedrijven kunnen eenvoudig zelf hun internet site in de gaten houden met de monitoringdienst van WatchMouse. WatchMouse controleert sinds 2001 internetsites en e-commerce toepassingen van bedrijven over de hele wereld. WatchMouse heeft duizenden klanten in meer dan 70 landen. De WatchMouse diensten zijn in acht talen beschikbaar, analyses worden via het wereldwijde monitoring-netwerk vanaf verschillende locaties en netwerken uitgevoerd.

WatchMouse is in juni 2005 door FEM Business geselecteerd als een van de 25 meest veelbelovende, innovatieve ondernemingen van Nederland.

Meer informatie op: www.watchmouse.com