Ingezonden persbericht


Nijmegen 15 juni 2005

PERSBERICHT

Bach Solo: twee concerten te Nijmegen

NIJMEGEN ­ Bach solo: het oeuvre van de componist J. S. Bach voor orgel is zo omvangrijk en van zo'n hoogstaande kwaliteit, dat tijdens twee concerten in de zomerconcertserie van de Nijmeegse Orgelkring louter muziek van Bach te beluisteren is. Speciaal hiervoor worden Bach-specialisten uitgenodigd. Op dinsdag 28 juni treedt Wim van Beek uit Groningen op in het eerste Bach-concert in de Sint Stevenskerk te Nijmegen. Het concert begint om 20.30 uur. De toegang bedraagt respectievelijk ¤5,- en ¤ 4,- voor houders van 65+ pas, CJP en studentenkaart. De zomerconcertserie van de Nijmeegse Orgelkring loopt tot en met 6 september. Iedere dinsdagavond is dan in de Sint Stevenskerk een orgelconcert te beluisteren.

De variatie in genres en de mate waarin Bach iedere stijl beheerst, maakt hem tot een meestercomponist. Wim van Beek heeft juist daarom een gevarieerde keus gemaakt uit het omvangrijke oeuvre van de barokcomponist. Hij programmeert krachtige fantasia's en fuga's aan het begin en het slot van het concert, die een schitterend contrast vormen met de zeer melodieuze koraalbewerkingen uit de Kleine Orgelmesse.

De koraalbewerkingen uit het Dritter Teil der Klavierübung, ook wel de Kleine Orgelmesse genoemd. De Kleine Orgelmesse bevat koraalbewerkingen op basis van onderdelen van de Lutherse catechismus. De koralen Kyrië, Gott Vater in Ewigkeit, Christe, aller Welt Trost, en Kyrië, Gott heiliger Geist, komen allen voort uit het credo. Dies sind die heilgen zehn Gebot bezingt de tien geboden en Vater unser im Himmelreich vertolkt het Onze Vader. Bach's koraalbewerkingen zijn zeer melodieus geschreven en te beschouwen als puur muzikale gedichten. Bach liet zich bij de compositie ervan inspireren door de titel of tekst van een lied of het gevoel dat de tekst bij hem teweegbracht. Het Pièce d'Órgue in G, ook wel de Fantasia in G major genoemd is een vrij werk dat binnen één beweging bestaat uit drie uiterst contrasterende onderdelen die soepel in elkaar overgaan: een très vitement, gravement en een lentement. Na dit langzame slotdeel zal de Fuga in Es, eveneens afkomstig uit de Kleine Orgelmesse, die al imponerend is, een fenomenale afsluiting vormen.

Wim van Beek (1930) is sinds 1955 organist van de Martinikerk in Groningen, dat een prachtig Noord-Duits barokinstrument bevat. Deze lange periode onderbrak hij voor een tiental jaren, tijdens de restauratie van de Groninger kerk, met een organistenfunctie in de Grote kerk in Den Haag. Hij was hoofdvakdocent Orgel op de conservatoria in Den Haag en Groningen. Hij treedt veel op als orgelsolist en heeft ook in veel concerten samengewerkt met orkesten zoals het Concertgebouw Kamerorkest, en het Noordelijk Filharmonisch Orkest. Van Beek heeft verschillende cd's op diverse historische orgels gemaakt.
---

Noot voor de pers,