Gemeente Baarn

Naar een grotere betrokkenheid tussen burgers en bestuur

Het vergroten van de betrokkenheid tussen burgers en bestuur is de belangrijkste doelstelling van het nieuwe gemeentelijke communicatiebeleid. Speerpunten in het plan zijn het vergroten van de transparantie, het verbeteren van de interactie en het realiseren van een juiste beeldvorming. Het communicatiebeleidsplan is vastgesteld door het college van B&W en wordt behandeld in de raadsvergadering van 29 juni a.s.

Investeren in een goede relatie en communicatie

De afgelopen jaren is de relatie tussen de gemeente en haar inwoners, instellingen en bedrijven onder druk komen te staan, onder meer door de bezuinigingen en de veranderende rol van de (lokale) overheid. In het communicatiebeleidsplan wordt de noodzaak beschreven om de komende jaren te investeren in het verbeteren van die relatie en de communicatie. Uit onderzoek en de gemeentelijke praktijk blijkt dat inwoners van Baarn behoefte hebben aan een betere terugkoppeling van informatie over gemeentelijk beleid en wat er met hun inbreng is gedaan, meer inzicht in waar de gemeente mee bezig is, helder taalgebruik in brieven en gemeentelijke stukken, een persoonlijker benadering (eventueel digitaal), duidelijker berichtgeving via de media en aantrekkelijker communicatiemiddelen. In het beleidsplan worden verschillende actiepunten genoemd om de gemeentelijke communicatie te verbeteren.

Speerpunten

Speerpunten zijn het vergroten van de transparantie van het gemeentelijk beleid, het verbeteren van de interactie tussen burgers en bestuur en het realiseren van een juiste beeldvorming. Prioriteit krijgen acties gericht op een beter mediagebruik, helder taalgebruik, de beschikbaarheid van informatie via internet en duidelijke spelregels voor communicatie bij interactief beleid. In de periode 2005/2006 zal de inzet van diverse media (zoals gemeentelijke publicaties, internet, elektronische nieuwsbrieven en teletekst) kritisch onder de loep worden genomen om informatie beter te kunnen aanbieden aan de verschillende doelgroepen.

Budget

Hoewel het budget en de capaciteit voor de gemeentelijke communicatie beperkt is, kunnen de meeste actiepunten binnen het bestaande budget uitgevoerd worden. Dit betekent wel een scherpere focus op de doelstellingen, het stellen van prioriteiten en het effectiever besteden van de middelen. Een voorbeeld hiervan is het gemeentenieuws. Tot op heden worden de gemeentelijke bekendmakingen gepubliceerd in twee kranten. Voorgesteld wordt dit voortaan alleen te doen in het (gratis) Baarns Weekblad. De kosten die hiermee bespaard worden, kunnen dan ingezet worden ter verbetering van de huidige gemeentelijke informatie(pagina).