Gemeente Gouda
raad geeft fiat voor spoorzone gouda (28/06/05)
De gemeenteraad van Gouda is 27 juni unaniem akkoord gegaan met het
openen van de grondexploitatie voor Spoorzone Gouda. Bovendien heeft
de raad in dezelfde vergadering eveneens unaniem besloten tot de
realisatie van een nieuwe centrale gemeentelijke huisvesting in deze
spoorzone. Beide beslissingen betekenen belangrijke mijlpalen voor
Gouda bij het uitvoeren van deze ambitieuze plannen.
Grondexploitatie Spoorzone geopend
Met het akkoord van de raad voor de opening van de grondexploitatie
voor Spoorzone, heeft het college van burgemeester en wethouders
formeel mandaat gekregen de ontwikkeling van de Spoorzone voortvarend
te realiseren. Het college kan de contractvorming naar projectpartners
verder invullen en de grondaankoop met NS Vastgoed effectueren.
Gouda en NS Vastgoed hebben gezamenlijk ambitieuze plannen gemaakt
voor de ontwikkeling van het Spoorzone-gebied. Zo worden investeringen
in infrastructuur gecombineerd met investeringen in vastgoed en
openbare ruimten. Vele duizenden reizigers, bewoners, ondernemers en
werkenden gaan van het nieuwe centrumgebied langs het spoor
profiteren. De Goudse gemeenteraad heeft nu dus het sein op groen
gezet voor deze plannen.
NS Vastgoed gaat het gebied bij het centraal station ontwikkelen. In
het gebied aan de westkant van de Spoorzone, bij de Goudse Poort, waar
kantoren zijn gepland, liggen ook kansen voor andere
projectontwikkelaars.
Nieuw stadhuis: Huis van de Stad
De gemeente Gouda streeft ernaar om medio 2010 een nieuwe, centrale
huisvesting in de Spoorzone te hebben. Dit Huis van de Stad wordt een
klantgericht, dynamisch centrum van gemeentelijke diensten en
activiteiten. Met de nieuwbouw kan de dienstverlening aan de burgers,
bedrijven en instellingen worden verbeterd.
Ook groen licht voor Bestuursovereenkomst RijnGouweLijn
Tijdens de raadsvergadering is ook de bestuursovereenkomst
RijnGouweLijn goedgekeurd. Dat betekent dat er voor Gouda geen
bestuurlijke belemmeringen meer zijn voor de komst van de
RijnGouweLijn.
De gemeente Gouda is reeds vanaf 2002 enthousiast geweest over de
komst van de RijnGouweLijn tussen Leiden en Gouda. Sinds maart 2003
loopt er een proef met lightrail-vervoer tussen Alphen aan den Rijn en
Gouda. De eerste resultaten van de proef zijn hoopvol. De acht
gemeenten langs de RijnGouwLijn leggen gezamenlijk 50 miljoen euro op
tafel voor de lijn. De gemeente Gouda investeert zelf fors in de lijn
met een bijdrage van 5,5 miljoen euro. Daarnaast staan de provincie
(50 miljoen euro) en het Rijk (140 miljoen euro) garant voor het
grootste deel van de investering. Provinciale Staten heeft op 22 juni
jl. ingestemd met de bestuursovereenkomst. In 2010 moet de lijn in
gebruik genomen zijn.
RijnGouweLijn in Gouda
In Gouda komen minimaal twee haltes:één bij het NS station Gouda en
één bij het bedrijventerrein Goudse Poort. Er is nader onderzoek
gedaan naar de mogelijke ligging van de RijnGouweLijn in Gouda.
Gekeken is of de RijnGouweLijn ter hoogte van de Burgemeester
Mijssingel naar maaiveld gebracht kan worden en zo als echte stadstram
te kunnen integreren in de Burgemeester Jamessingel. Er kan in dat
geval nog een derde halte aangelegd worden. De integratie met de
verlegde Jamessingel heeft als bijkomend voordeel dat de lightrail op
lange termijn doorgetrokken kan worden naar het centrum.
Footer