Gemeente Gouda


raad geeft fiat voor spoorzone gouda (28/06/05)

De gemeenteraad van Gouda is 27 juni unaniem akkoord gegaan met het openen van de grondexploitatie voor Spoorzone Gouda. Bovendien heeft de raad in dezelfde vergadering eveneens unaniem besloten tot de realisatie van een nieuwe centrale gemeentelijke huisvesting in deze spoorzone. Beide beslissingen betekenen belangrijke mijlpalen voor Gouda bij het uitvoeren van deze ambitieuze plannen.

Grondexploitatie Spoorzone geopend

Met het akkoord van de raad voor de opening van de grondexploitatie voor Spoorzone, heeft het college van burgemeester en wethouders formeel mandaat gekregen de ontwikkeling van de Spoorzone voortvarend te realiseren. Het college kan de contractvorming naar projectpartners verder invullen en de grondaankoop met NS Vastgoed effectueren.

Gouda en NS Vastgoed hebben gezamenlijk ambitieuze plannen gemaakt voor de ontwikkeling van het Spoorzone-gebied. Zo worden investeringen in infrastructuur gecombineerd met investeringen in vastgoed en openbare ruimten. Vele duizenden reizigers, bewoners, ondernemers en werkenden gaan van het nieuwe centrumgebied langs het spoor profiteren. De Goudse gemeenteraad heeft nu dus het sein op groen gezet voor deze plannen.

NS Vastgoed gaat het gebied bij het centraal station ontwikkelen. In het gebied aan de westkant van de Spoorzone, bij de Goudse Poort, waar kantoren zijn gepland, liggen ook kansen voor andere projectontwikkelaars.

Nieuw stadhuis: Huis van de Stad

De gemeente Gouda streeft ernaar om medio 2010 een nieuwe, centrale huisvesting in de Spoorzone te hebben. Dit Huis van de Stad wordt een klantgericht, dynamisch centrum van gemeentelijke diensten en activiteiten. Met de nieuwbouw kan de dienstverlening aan de burgers, bedrijven en instellingen worden verbeterd.

Ook groen licht voor Bestuursovereenkomst RijnGouweLijn

Tijdens de raadsvergadering is ook de bestuursovereenkomst RijnGouweLijn goedgekeurd. Dat betekent dat er voor Gouda geen bestuurlijke belemmeringen meer zijn voor de komst van de RijnGouweLijn.

De gemeente Gouda is reeds vanaf 2002 enthousiast geweest over de komst van de RijnGouweLijn tussen Leiden en Gouda. Sinds maart 2003 loopt er een proef met lightrail-vervoer tussen Alphen aan den Rijn en Gouda. De eerste resultaten van de proef zijn hoopvol. De acht gemeenten langs de RijnGouwLijn leggen gezamenlijk 50 miljoen euro op tafel voor de lijn. De gemeente Gouda investeert zelf fors in de lijn met een bijdrage van 5,5 miljoen euro. Daarnaast staan de provincie (50 miljoen euro) en het Rijk (140 miljoen euro) garant voor het grootste deel van de investering. Provinciale Staten heeft op 22 juni jl. ingestemd met de bestuursovereenkomst. In 2010 moet de lijn in gebruik genomen zijn.

RijnGouweLijn in Gouda

In Gouda komen minimaal twee haltes:één bij het NS station Gouda en één bij het bedrijventerrein Goudse Poort. Er is nader onderzoek gedaan naar de mogelijke ligging van de RijnGouweLijn in Gouda. Gekeken is of de RijnGouweLijn ter hoogte van de Burgemeester Mijssingel naar maaiveld gebracht kan worden en zo als echte stadstram te kunnen integreren in de Burgemeester Jamessingel. Er kan in dat geval nog een derde halte aangelegd worden. De integratie met de verlegde Jamessingel heeft als bijkomend voordeel dat de lightrail op lange termijn doorgetrokken kan worden naar het centrum. Footer