Programma Elektronische Provincies
Leergang e-Provincies
Interprovinciaal Overleg
Risicokaart
Burger baas in eigen bestanden (30 juni 2005)
Burgers zien veel voordelen in een eigen website bij de overheid. Zo'n
nieuwe dienst onder de naam "MijnOverheid.nl" maakt contacten met de
overheid een stuk gemakkelijker. Zo hoeft men niet steeds opnieuw
gegevens aan te leveren en is bijvoorbeeld in één oogopslag te zien
hoe het staat met een bepaalde aanvraag. Uit onderzoek van
burger@overheid naar zo'n mogelijke nieuwe dienst van de overheid
blijkt wel dat burgers enkele voorwaarden stellen aan dit soort nieuwe
dienstverlening. Zo willen ze vooral de baas blijven over hun eigen
gegevens.
Het ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties
ontwikkelt op dit moment samen met een aantal grote
uitvoeringsorganisaties (o.a. belastingen, studiefinanciering,
werkloosheidsvoorziening, motorrijtuigenbelasting) een nieuwe
toegangsvoorziening tot de overheid in de vorm van een persoonlijke
internetportaal. Een eerste voorbeeldmodel is getest door het
Publiekspanel van burger@overheid om te kijken wat de burger daarvan
vindt.
Uit het onderzoek blijkt dat ongeveer tweederde van de ondervraagde
personen nog steeds problemen heeft bij het vinden van de juiste weg
naar en binnen de overheid. Mogelijk dat deze nieuwe vorm van
dienstverlening met een eigen website 'MijnOverheid.nl' hiervoor
uitkomst biedt.
Uit het onderzoek blijkt verder dat de burger kansen én risico's ziet
voor een soort 'MijnOverheid.nl'. Een dergelijke internetsite maakt
namelijk een aantal zaken mogelijk die ook in de BurgerServiceCode van
burger@overheid worden aanbevolen. Als positief worden benoemd:
· Gericht en tijdig informeren van burgers over zaken die
persoonlijk van belang zijn;
· Beknopt en herkenbaar duidelijk maken van procedures,
stappen en termijnen bij de behandeling van een bepaalde aanvraag;
· Direct doorlinken naar het exacte internetadres waar iemand
verder kan worden geholpen.
Het publiekspanel stelt wel een aantal belangrijke voorwaarden aan een
mogelijke invoering van zo'n systeem. Als de belangrijkste worden
genoemd:
· Zelf kunnen bepalen wie, wanneer toegang heeft tot welke van
de persoonlijke gegevens;
· Altijd kunnen inzien wat de overheid van hem of haar weet en
waarvoor de overheid deze gegevens gebruikt;
· Iedereen moet zelf het contactkanaal kunnen kiezen
(internet, e-mail, telefoon, post of balie).
Een groot deel van de respondenten (82%) wil altijd ook anoniem kunnen
zoeken naar overheidsinformatie.
Burger@overheid is een onafhankelijk forum dat de digitale overheid
stimuleert vanuit het burgerperspectief. Daartoe inventariseert het
wensen van burgers, adviseert het overheden en volgt het de voortgang.
Burger@overheid voert regelmatig onderzoek uit met een eigen
publiekspanel, reikt jaarlijks de Webwijzer Award uit en ontwikkelt
thans de BurgerServiceCode met kwaliteitsnormen voor de digitale
overheid.
Meer over het publiekspanelonderzoek 'Online communiceren met de
overheid: nu en in de toekomst' is te vinden op
www.burger.overheid.nl.
Directe link naar het rapport:
http://www.burger.overheid.nl/downloads/rapport_def.pdf