Scholen die van elkaar leren worden beloond

30.06.2005 / 17:15 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Stichting ict op school

Scholen die van elkaar leren worden beloond
Kennisrotonde-prijzen op congres 'Leren vernieuwen met ICT'

Persbericht van Stichting Ict op School

Den Haag, 30 juni 2005

Maakt een school op een effectieve en creatieve manier gebruik van kennis of ervaring van een andere school? Of deelt een school juist eigen kennis en ervaring goed met andere scholen? Dan maakt deze school kans op de goed-gejat-prijs of de kennis-deler 2005! Deze prijzen worden uitgereikt op het congres 'Leren vernieuwen met ICT' van Ict op School op 22 november 2005.

De goed-gejat-prijs en de kennis-deler 2005 zijn prijzen van de Kennisrotonde van Ict op School. De Kennisrotonde kan scholen helpen om innovatieve ambities te verbinden met de mogelijkheden van ICT. Vaak zoeken scholen naar slim gebruik van ICT om hun ambities te verwezenlijken. Maar daarbij is het voor scholen niet altijd duidelijk welke mogelijkheden ICT biedt. Scholen kunnen hun ambities en vraagstukken aanmelden bij de Kennisrotonde. Hier kunnen zij bestaande kennis vinden, in contact komen met andere partijen met kennis en ervaring of gezamenlijk nieuwe kennis ontwikkelen.

Leren en delen
Het is op de Kennisrotonde belangrijk dat scholen van elkaar leren én hun eigen kennis willen delen. Ict op School wil scholen die dit op de meest effectieve en creatieve manier doen, belonen.

Scholen die goed gebruik maken van bestaande kennis en ervaring van een andere school, komen in aanmerking voor de goed-gejat-prijs 2005. Scholen die efficiënt hun eigen kennis en ervaring delen, maken kans om de kennis-deler 2005 te worden.

Criteria
Zowel po- als vo-scholen komen voor de prijzen in aanmerking. Het gaat om kennis en ervaring rond slim gebruik van ICT in het onderwijs.

Goed-gejat-prijs 2005
Bij de beoordeling van de aanmeldingen voor de goed-gejat-prijs wordt verder gelet op: 27)- Onderzoek: deze school gaat niet zelf hals over kop aan de slag, maar onderzoekt of er al kennis en ervaring bestaat. 28)- Het rendement: hoeveel leraren zijn er in de school mee aan de slag, op hoeveel leerlingen heeft het effect? 29)- Creativiteit: op wat voor manier maakt de school gebruik van de kennis en ervaring, hoe past de school dit toe op haar eigen situatie? 30)- Implementatie: hoe heeft de school de kennis werkelijk in praktijk gebracht, geïmplementeerd? 31)- Leerlingen: hoe zijn de leerlingen erbij betrokken? Wat hebben zij eraan?

Kennis-deler 2005
Bij de beoordeling van de aanmeldingen voor de kennis-deler 2005 wordt gelet op: 35)- Rendement: hoeveel scholen hebben gebruik gemaakt van de kennis en ervaring van deze school? 36)- Creativiteit: hoe heeft deze school haar kennis en ervaring gedeeld? Heeft de school daarvoor creatieve manieren gebruikt? 37)- Leerlingen: hoe zijn de leerlingen erbij betrokken? 38)- Nazorg: in hoeverre kunnen andere scholen nog eens bij deze school terecht voor extra vragen?

Prijs
Voor beide categorieën is er een prijs van 2500 euro. Dit bedrag is bedoeld voor ICT-toepassingen binnen de school.

Jury
Ict op School nomineert scholen voor beide prijzen. Een onafhankelijke jury bepaalt vervolgens de winnaars. De jury bestaat uit drie leerlingen, een ICT-coördinator, een vertegenwoordiger van een ICT-samenwerkingsverband en een deskundige van een kennisinstelling.

Aanmelden
Zowel individuele scholen als een groep scholen of een samenwerkingsverband kunnen zich opgeven voor de prijzen. Zij dienen hiervoor een case met motivatie in te leveren. Zij beschrijven in maximaal één A4 waarom zij vinden dat zij de prijs verdienen. De case met motivatie kan worden gestuurd naar kennisrotonde@ictopschool.net. Uiterlijke datum voor inzenden is 28 oktober 2005.

Meer informatie
Meer informatie over de prijzen en de kennisrotonde is te vinden op www.kennisrotonde.nl


---