CDA

04-07-05
CDA wil zorgvuldige invoering Zorgverzekeringswet en Zorgtoeslag Vorige week rondde de Kamer het debat over de nieuwe zorgverzekeringswet af. Met de zogeheten Invoerings- en Aanpassingswet werden de laatste puntjes op de i gezet. In het debat werden ook nog enkele punten meegenomen die de Eerste Kamerfractie bij monde van Hannie van Leeuewen had meegegeven.

Tweede Kamerlid Margreeth Smilde zegt: "Deze Invoerings- en Aanpassingswet is de afronding van het debat over de Zorgverzekeringswet en tevens het startpunt van een zorgvuldig invoeringstraject. Er is bijna geen wet te bedenken die het parlement aanneemt die letterlijk voor elke Nederlander consequenties heeft; de Zorgverzekeringswet is dat. De CDA-fractie is blij dat we in dit stadium zijn aangeland. De Zorgverzekeringswet kent vele elementen die vanuit ons partijstandpunt warme gevoelens oproept: één zorgverzekering voor alle Nederlanders, en een einde aan oneerlijke verschillen in premiebetaling bij dezelfde inkomenshoogte. Solidariteit tussen jong en oud, tussen ziek en gezond via acceptatieplicht. Een goed vereveningsstelsel (d.w.z. verzekeraars krijgen uit een onderling afgesproken fonds meer geld voor chronisch zieken, waardoor het aantrekkelijk is deze te verzekeren) en solidariteit met minder draagkrachtigen via de Zorgtoeslag. Kinderen zijn gratis meeverzekerd."

Een aantal punten moest nog wel worden geregeld. Om te voorkomen dat er grote aantallen onverzekerden (bij)komen, wordt de zg. automatische optie gebruikt. Dit betekent dat mensen die geen (nieuwe) keuze voor een (andere) verzekeraar aangeven, verzekerd blijven bij hun huidige verzekeraar (ook wel negatieve optie genoemd: geen keuze is ook een keuze). Dit moet gelden voor de verzekerden van alle drie huidige regelingen: de ziekenfondsverzekerden, de verzekerden bij particuliere verzekeringen en degenen die bij publiekrechtelijke verzekeringen zitten. Ook deze laatste categorie, waarover enige discussie is ontstaan, valt onder deze automatische optie.
Dan is er nog een categorie (potentieel) onverzekerden die steeds blijvende aandacht zal vragen: dak- en thuislozen en andere zorgmijders. De minister gaat hierover in overleg met de VNG. Het CDA wil dat er voor de invoering van de Zvw duidelijk is welke afspraken er zijn gemaakt met de VNG en Divosa. De minister heeft dat toegezegd.

Smilde: "Ook de aanvullende verzekering (naast de basisverzekering die gelijk is aan het huidige ziekenfondspakket) vraagt van ons een voortdurende alertheid." Een gedragscode dat er geen risicoselectie zal plaatsvinden voor de meest simpele aanvullende verzekering (tandartszorg etc) had de voorkeur, maar deze bleek wetstechnisch niet afdwingbaar. De minister zegde onder aandrang van de CDA-fractie toe dat, als er sprake zou zijn van onwenselijke gevolgen, in de toekomst opnieuw naar het basispakket gekeken moet worden; of zaken dan daarin opnieuw moet worden opgenomen.
Een andere toezegging werd verkregen voor jongeren. Jongeren zijn tot 18 jaar gratis meeverzekerd, wat voor gezinnen een groot voordeel oplevert. Als ze 18 jaar worden, komen ze zelfstandig in de basisverzekering waarvoor de acceptatieplicht geldt. Bij de aanvullende verzekering van jongeren op het moment dat ze 18 jaar mag dan geen risicoselectie plaatsvinden op gezondheid. Zij vallen daarom onder de overgangsgedragscode van 1.1.06, waarbij de verzekeraars de huidige aanvullende verzekering onder dezelfde voorwaarden als nu aanbieden: immers ook die 18-jarigen vallen onder de overgang, zij het op het moment dat zij 18 jaar worden.

Vrije artsenkeuze

Een belangrijk punt was de vrije artsenkeuze. Smilde : "De CDA-fractie is blij met de duidelijkheid over de vrije artsenkeuze. In de Eerste Kamer was het nadrukkelijk onderwerp van gesprek (en van de daar ingediende motie). Wij gaan ervan uit dat de invulling van de zorgplicht van de zorgverzekeraars vereist dat vrije artsenkeuze voor iedereen - arm of rijk - een haalbare kaart blijkt. De minister heeft aangegeven dat hij desnoods gebruik maakt van de contracteerplicht om te zorgen dat zorgverzekeraars voldoende zorgaanbieders contracteren. Dat lijkt ons een goede route, vraag is nog even, wanneer we bekijken of alles in dit opzicht naar onze wens verloopt. Wij willen dat de minister hier de vinger aan de pols te houdt en ons begin 2006 hierover te informeert."

Voorlichting

Indringende opmerkingen werden gemaakt over de voorlichting. Smilde: "Die moet robuust, goed toegankelijk en volledig zijn. Iedereen in Nederland moet bijtijds weten waar hij of zij aan toe is. Dit zorgt voor draagvlak voor de nieuwe wet. Onwetendheid maakt (terecht) onzeker. Een goed zorgwet kan alleen slagen bij een goede invoering. Gezondheidszorg en de toegang daartoe is voor de meeste Nederlanders een bron van zorg en alleen al het spreken over een verandering brengt veel onrust. Laten we zorgen dat een goede wet ook een goede start krijgt."

Pieter Omtigt, die de aspecten van de wet op de Zorgtoeslag besprak, drong daarom nogmaals aan op een eenduidige, zorgvuldige maar ook snelle uitvoering van de Zorgtoeslag. Als mensen namelijk al wel een nominale premie moeten betalen, maar pas veel later de zorgtoeslag krijgen, zal er wantrouwen en onnodige paniek ontstaan. Omtzigt: "Dit wordt één van de grootste logistieke operaties van dit kabinet. Bij de aaname van dit wetsvoorstel zal iedere ingezetene op 1 januari 2006 een nieuwe ziektekostenverzekering hebben. De minister van VWS heeft aangegeven dat hij het volste vertrouwen heeft dat dit project gaat lukken. Hij heeft er in de Eerste Kamer zijn lot aan verbonden. Deze wet moet veel gunstige effecten hebben voor chronisch zieken en ouderen: lagere lasten en meer keuzevrijheid. De acceptatieplicht en het vereveningsstelsel zijn juwelen in deze wet. Het CDA heeft er dan ook vertrouwen in dat deze stelselwijziging het fundament zal leggen voor een betaalbare en patiëntvriendelijke zorg, juist in een vergrijzend land. "

Omtzigt: "Iedereen die recht heeft op de zorgtoeslag moet hem ook krijgen. Daarvoor moet je op tijd het aanvraagformulier hebben. Op verzoek van de CDA-fractie krijgen straks miljoenen huishoudens een voorbedrukt formulier, dat ze feitelijk alleen nog moeten tekenen. Maar niet iedereen kan dit invullen, bijvoorbeeld omdat het inkomen moeilijk is vast te stellen. Toch willen we dat iedereen de toeslag ook werkelijk moet krijgen bij de belastingaangifte en zelfs als belastingaangifte niet nodig is. Wij willen daarom dat het opleggen van de voorlopige aanslag altijd betekent dat ook de zorgtoeslag wordt vastgesteld. Zo min mogelijk rompslomp en het voorkomen van niet-gebruik dus." Met de zorgtoeslag wordt geregeld dat huishoudens nooit meer dan 5% van hun inkomen aan de basispremie voor zorg betalen en alleenstaanden niet meer dan 3,5%

Kwestbare groepen

Ten slotte de aandacht voor kwetsbare groepen. Op aandrang van de CDA-fractie wordt voorkomen dat Wajongers (jonggehandicapten die niet meer kunnen werken) erop achteruitgaan. De minister had toegezegd dit voor de overgangsperiode te regelen (twee jaar lang dus), maar via een aangenomen CDA-motie wordt nu geregeld dat dit probleem structureel voor de komende jaren wordt opgelost. Ook wordt voorkomen dat alimentatiegerechtigden meer of dubbel premie moeten betalen. Omtzigt: "Bij de implementatie zullen we heel precies letten op de koopkrachteffecten. Die zullen pas volledig bekend zijn dit najaar. Het CDA zal met name letten op de effecten voor ouderen, jongeren met werk-leerplekken, MBO-studenten en jongeren die voor het minimumloon werken. De recente koopkrachtplaatjes lijken gunstig, maar we blijven opletten bij de definitieve cijfers en komen hier eventueel op terug bij de begroting."