Universiteit van Amsterdam

De merken onder moeders paraplu


Promotie Communicatiewetenschap


dinsdag 5 juli 12.00 uur
Kim Cramer deed onderzoek naar hoe ondernemingen hun merken in onderlinge samenhang managen. Zij bestudeerde hoe deze strategieën tot uiting komen in reclame en hoe consumenten hierop reageren. Hiermee geeft zij inzicht in de determinanten en effecten van merkportfoliostrategieën, waarbij de relatie tussen individuele merken en het corporate merk centraal staat. Ook gaat zij in op de interne organisatie van merkportfoliomanagement. Cramer richtte zich in haar onderzoek op financiële dienstverleners en uitzendondernemingen. Het blijkt dat deze ondernemingen veelal gemengde strategieën hanteren en dat verschillende determinanten een rol spelen. De mate waarin merken onder de paraplu van het corporate merk worden gepresenteerd, blijkt een effect te hebben op de consumentenassociaties ten aanzien van die merken. Cramer laat zien dat in de praktijk nog weinig sprake is van weloverwogen strategievorming, maar dat het belang hiervan door steeds meer ondernemingen wordt erkend. Mw. K.V.B. Cramer: Onder moeders paraplu? Determinanten en effecten van merkportfoliomanagement. Promotor is prof. dr. P.C. Neijens.

Meer informatie over de items in deze agenda kunt u krijgen bij de afdeling Persvoorlichting, tel. 020 - 525 2695, e-mail: persvoorlichting@uva.nl. Met vragen over plechtigheden Geneeskunde kunt u contact opnemen met AMC Voorlichting, tel. 020 - 566 2929.