Ingezonden persbericht


Nijmegen 20 juni 2005

PERSBERICHT

Sequens

NIJMEGEN ­ Op dinsdag 5 juli geeft de Nijmeegse musicus Berry van Berkum een orgelconcert in de Sint Stevenskerk te Nijmegen. Alle te spelen composities zijn gekozen rond het thema Sequens. Met als finale het grootse werk Sequens van Jan Welmers. Het concert begint om 20.30 uur. De toegang bedraagt respectievelijk ¤5,- en ¤ 4,- voor houders van 65+ pas, CJP en studentenkaart. De wekelijkse zomeravondconcerten van de Nijmeegse Orgelkring lopen tot en met 6 september.

"Sequens werkt zeer sterk op het Königorgel en de akoestiek in de Stevenskerk is welhaast ideaal voor dit grootste werk." Berry van Berkum is zeer enthousiast over juist het spelen van deze compositie op het Königorgel van de Stevenskerk, het instrument dat hij als veelvuldig bespeler tot in de puntjes kent. "Sequens ontwikkelt zich via steeds intensere samenklanken en polymodaliteit naar een grootse climax die tenslotte wegebt als een soort zachter wordende hartslag. ". In de compositie combineert Jan Welmers de Amerikaanse minimal music-techniek met een motief dat is ontleend aan het Gregoriaans en geïmproviseerde volksmuziek. Het Gregoriaanse hymnische gezang is vertaald naar een modaal thema dat wordt uitgewerkt met steeds herhaalde melodische figuren.

De compositie Sequens vormt dan wel letterlijk de finale van het concert van Van Berkum, maar het woord sequens is de rode draad in het gehele concertprogramma. Van Berkum hanteert twee vertalingen voor het begrip sequens. Het is een Gregoriaans hymnisch gezang dat is ontstaan door een soort uitgerekte muzikale draai te geven aan laatste a van het alleluia. De tweede betekenis is: herhaling van een tonenreeks op een andere toonhoogte. De compositie die volgens Van Berkum "een schoolvoorbeeld van een sequens is", is het Choral 1 van de Franse romantische componist César Franck, een aantal fantasierijke variaties op een door Franck zelfbedachte koraalmelodie. "Bij de variaties op de twee hoofdthema's struikel je werkelijk over de sequensen." Volgens de Nijmeegse musicus was Bach als barokcomponist "uiteraard ook een meester" in het schrijven van sequensen. Van Berkum heeft daarom het Trio super Allein Gott in der Höh sei Ehr, geprogrammeerd. "Al jaren ben ik van mening dat in deze koraalbewerking twee van Bach's mooiste sequensen huizen. Ik kan voorspellen dat de luisteraar weemoedig zal zijn wanneer ze achter de rug zijn: konden ze maar eeuwig doorgaan."

Berry van Berkum studeerde orgel, piano en improvisatie aan het Arnhems Conservatorium. Hij is organist van de Antonius van Paduakerk, treedt regelmatig op als orgelsolist, improvisator en jazzpianist en legt zich de laatste jaren steeds meer toe op compositie.
---

Noot voor de pers,