Ingezonden persbericht


OPLAGESTIJGING METRO HOOGSTE ONDER DAGBLADEN

Amsterdam, 5 juli 2005

Gratis dagblad Metro heeft in het eerste kwartaal van 2005 van alle dagbladen in Nederland de grootste groei doorgemaakt. Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde oplagecijfers over het eerste kwartaal van 2005 van Het Oplage Instituut (HOI). Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2004 steeg de doordeweekse oplage van Metro met 15% naar 385.017 exemplaren per dag, terwijl de oplage van de zaterdageditie met maar liefst 33% steeg naar 227.480 exemplaren.

"De groei van onze oplage is uniek in de dagbladwereld.", aldus Silvio de Groot, algemeen directeur en uitgever van Metro. "Metro blijft investeren in oplage en bereik en richt zich daarbij op de jong volwassenen die massaal Metro lezen." Hoofdredacteur Jan Dijkgraaf is al even ingenomen met de cijfers. "Wij werken maar voor één groep: onze lezers. En hoe groter die groep is, hoe plezieriger ik het vind. Wat mij betreft is dat ook het grootste onderscheid tussen Metro en de traditionele dagbladen: wij schrijven niet voor familie, buren, vrienden en kennissen, maar voor de jonge, hoger opgeleide lezer. Die - en dat is één van de speerpunten in ons beleid - zelf wel een mening kunnen vormen en niet hoeven te worden gestuurd door de mening van de Metro-redactie."


---

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Silvio de Groot, algemeen directeur Metro Holland, 020 - 511 4000 / 06 - 21 843 755

Metro wordt in Nederland van maandag t/m vrijdag in een oplage van 485.000 en op zaterdag in een oplage van 280.000 gratis verspreid via NS-stations, McDonald> '> s vestigingen, 160 postkantoren, RET Rotterdam, GVB Metro-stations, universiteiten, scholen, veerdiensten en ziekenhuizen. De 1.262.000 lezers (*NOM Doelgroepmonitor, nov. 2003 - okt. 2004) zijn over het algemeen jong, welstandig, goed opgeleid en werkzaam of studerend.

Metro is het grootste en snelst groeiende dagblad van de wereld. Metro wordt uitgegeven in 56 edities in 17 landen in 16 talen in Europa, Noord- en Zuid-Amerika en Azië. Dagelijks lezen meer dan 15,2 miljoen mensen Metro.