Amsterdam, 5 juli 2005
---
Forste stijging abonnementen
Lezersmarkt houdt groei vast
In het eerste kwartaal van 2005 heeft de oplage van
publiekstijdschriften een forse groei laten zien. De totale verspreide
oplage groeide met 9,7 procent tot 25,6 miljoen*. De betaalde
kernoplage laat een plus zien van 5,9 procent en komt uit op 21,2
miljoen. Dat blijkt uit de HOI-cijfers met betrekking tot het eerste
kwartaal van 2005, die vanmorgen door het Instituut voor Media
Auditing zijn gepubliceerd.
De cijfers laten een duidelijke versnelling in de oplagegroei zien. De
groei van de totale verspreide oplage was in het derde kwartaal nog
1,5 procent. De betaalde kernoplage groeide toen met 1 procent. Het
aantal abonnementen groeide in het eerste kwartaal van dit jaar met 7
procent tot 16,1 miljoen exemplaren.
De betaalde kernoplage van de mannenbladen groeit al een aantal
kwartalen achter elkaar. In het eerste kwartaal van dit jaar steeg de
oplage met 39,5 procent tot 554.000. Dat werd voor een groot deel
veroorzaakt door het succes van nieuwkomer Quest, dat een betaalde
kernoplage had van 116.000. Quest was niet de enige nieuwkomer in het
mannenbladensegment in de vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2004.
Ook Best Life (21.000), Maxim (20.000) en Rits (11.000) werden voor
het eerst in de HOI-cijfers opgenomen.
De grootste stijgers in het mannenbladensegment zijn Passie (+15,6%),
SQ (+10,3%) en Playboy (+4,1%).
Ook de vrouwenbladenmarkt kenmerkt zich door dynamiek. De betaalde
kernoplage van de vrouwenbladen steeg met 4 procent tot 3,2 miljoen.
De losse verkoop steeg met 9,2 procent tot 1,6 miljoen exemplaren.
Op de vrouwenbladenmarkt 6 nieuwe titels die in hetzelfde kwartaal in
2004 nog niet in de HOI-cijfers waren opgenomen: esta, La Vie en Rose,
New Shopping Magazine, Pulse, Red en Shop. Deze titels waren goed voor
een verkochte kernoplage van 289.000. De grootste drie zijn esta
(67.000), Pulse (62.000) en Shop (50.000).
De grootste groeier in het vrouwenbladensegment is Happinez, waarvan
de betaalde kernoplage 96,6 procent omhoog schoot tot 60.000. Andere
grote groeiers in het vrouwenbladensegment zijn Glossy (157.000,
+23%), AM Magazine (14.000, +24,6%), Elegance (+13,4%), MIDI (63.000,
+18,9%), Elle (86.000, +6%) en Flair (119.000, +5,9%).
De betaalde kernoplage in het special interest segment steeg met 20,1
procent tot 564.000. Een opvallende nieuwkomer is Paard&co, die een
betaalde kernoplage van 81.000 realiseert. Een andere nieuwkomer, CHIP
Foto-Video Digitaal heeft een betaalde kernoplage van 23.000. De
grootste stijgers in het special interest bladen segment zijn Single
(16.000, +65,8%), Tableau (10.000, +18%) en ZOOM Magazine (16.000,
+5,6%).
In het special interest segment ook een aantal opvallende groeiers in
abonnementen. Grootste groei was er voor ZOOM Magazine (+135,8%),
Single (+111,2%) en Psychologie Magazine (+11,6%)
Elsevier blijft een sterke titel binnen het opiniebladensegment. De
betaalde kernoplage van Elsevier steeg met 5,6 procent tot 138.000.
Het abonnementenbestand steeg nog sterker; met 6,7 procent tot
125.000. Andere stijgers in het opiniebladensegment zijn CV.Koers
(+30,3%), Ode (+25,2%), Uitdaging (+3,4%) en HP/De Tijd (1,1%).
* Dit is exclusief de oplages van sponsored magazines en
dagbladmagazines
---
Dit is een persbericht van de Groep Publiektijdschriften van het
Nederlands Uitgeversverbond.
Meer informatie: Leo Hillen, telefoon 020-4309150 of l.hillen@nuv.nl
Nederlands Uitgeversverbond