Ingezonden persbericht


Persbericht

Amsterdam, 5 juli 2005

Oplage dagbladen in 1e kwartaal 2005: bijna 4 miljoen exemplaren per dag

De totaal verspreide oplage in binnen- en buitenland telt in het eerste kwartaal van 2005 3.913.520 exemplaren. Dit blijkt uit de nieuwste kwartaalcijfers van HOI, Instituut voor Media Auditing. In vergelijking met het eerste kwartaal van 2004 is de oplage gedaald met 3,3%. De oplage van de landelijke dagbladen is nu 1.806.157 exemplaren (een daling van 41.930 exemplaren). De regionale dagbladen hebben een gezamenlijke oplage van 2.107.363 exemplaren (een daling van 91.228 exemplaren). De procentuele daling van de landelijke titels bedraagt 2,3%, die van de regionale 4,1%.

De abonnementen vormen ruim 90% van de totaal verspreide oplage; de losse verkoop is goed voor ruim 7%. De overige verspreiding neemt 2% aandeel voor zijn rekening. Deze verhouding is de laatste jaren stabiel. Het aandeel van de deelabonnementen, zoals het weekendabonnement, is in een jaar tijd gestegen met ruim 16.000 exemplaren tot 35.486.

Trouw, Het Parool en Het Financieele Dagblad zijn in oplage gestegen. Het Nederlands Dagblad, Reformatorisch Dagblad en het Algemeen Dagblad bleven het eerste kwartaal vrijwel constant.

Ook de beide zondagsbladen, De Telegraaf op zondag en De Twentsche Courant Tubantia op zondag, blijken het goed te doen. In het eerste kwartaal halen beide een oplage van 758.000. Dit is t.o.v. het kwartaal ervoor een stijging van ruim 4%.

In Nederland verschijnen 32 dagbladen, 9 landelijke en 23 regionale dagbladen met een

eigen hoofdredactie, die worden uitgegeven door 11 zelfstandige ondernemingen.


---



Ingezonden persbericht