Technische Universiteit Delft

Veiligheid luchtvaart in nieuw model

De TU Delft ontwikkelt een model om de veiligheid in de luchtvaart te verbeteren. Het nieuwe model moet de (onderliggende) oorzaken van ongelukken en incidenten in de luchtvaart beter en gedetailleerder in kaart brengen dan tot nu toe gebeurde, zodat betere getalsmatige risico-inschattingen kunnen worden gemaakt en de noodzakelijke maatregelen kunnen worden getroffen.

Tenerife, Bijlmerramp, Faro. Nederlanders zijn de laatste decennia regelmatig opgeschrikt door luchtvaartrampen. Vooral de Bijlmerramp zorgde voor een discussie over de veiligheid van Schiphol en directe omgeving.

Om ongevallen te kunnen voorkomen heeft het Ministerie van Verkeer en Waterstaat aan het 'RiskCentre' van de TU Delft de opdracht gegeven om de komende drie jaar een nieuw en beter model voor luchtvaartveiligheid te ontwikkelen. Het RiskCentre is gespecialiseerd in de ontwikkeling van modellen voor risicomanagement.

Tot nu toe ging de aandacht bij pogingen om luchtvaartrisico's te modelleren vooral uit naar analyses van rampen, en dan met name op crashes van vliegtuigen in bewoond gebied. Dit levert echter een relatief nauwe blik op; crash-analyses leveren immers niet noodzakelijk inzicht op in systematische problemen in de luchtvaart. Bovendien werd tot nu toe, ook in veiligheidsdiscussies rond Schiphol, gebruik gemaakt van vrij algemene statistische modellen, die geen rekening hielden met de specifieke lokale omstandigheden. Het toekomstige model van het Risk Centre van de TU Delft zal de specifieke omstandigheden wel in de analyses betrekken en bovendien veel breder kijken dan alleen enkele rampzalige crashes.

Een belangrijke troef is daarbij de uitgebreide databank met gegevens over ongelukken, bijna-ongelukken en incidenten in de luchtvaart die het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) de laatste jaren heeft opgebouwd. Aanvullende informatie moet onder meer komen van expert judgements, (getalsmatige) risico-inschattingen door deskundigen. Verder is er speciale aandacht voor de invloed van organisatorisch falen. Deze fouten blijken ook een belangrijke oorzaken te zijn van vliegtuigongelukken.

Het project wordt uitgevoerd in samenwerking met het NLR, Det Norske Veritas (Londen) en White Queen Consultants. Ongelukken door vliegtuigkapingen, zoals die op 11 september 2001, vallen niet binnen het onderzoek.

Noot voor de pers:
Voor nadere informatie kunt u terecht bij:
prof.dr. Ben Ale: tel. 015 278 6353: e-mail: b.j.m.ale@tbm.tudelft.nl, of wetenschapsvoorlichter Maarten van der Sanden, tel. 015 278 5454; e-mail: m.c.a.vandersanden@tudelft.nl