AutoRai

Print

Ford Focus EN Focus C-MAX TDCi standaard met roetfilter (DPF)

(5-7-2005)
Teneinde de luchtkwaliteit in Nederland te verbeteren heeft de overheid besloten om per 1 juni 2005 roetfilters op auto's te subsidiëren. Klanten die een auto met dit filter kopen, ontvangen van de overheid een korting op de BPM van ⬠600. Ford Nederland levert per direct twee dieselmotoren in de volumemodellen Focus en Focus C-MAX met standaard roetfilter.
TDCi (turbo diesel common-rail injection) staat voor moderne, schone common-rail dieselmotoren voor een gunstige prijs. Nagenoeg alle modellen uit het modellenprogramma van Ford kennen een keuze uit TDCi motoren. Zowel de begin dit jaar geïntroduceerde nieuwe Focus als de MPV-variant Focus C-MAX zijn leverbaar met twee moderne dieselmotoren die per direct standaard zullen worden uitgerust met een diesel partikel filter (DPF). Het gaat om de 2.0 liter Duratorq TDCi met 136 pk (100 kW) en de 1.6 liter Duratorq TDCi met 109 pk (80 kW).

Diesel Partikel Filter
Het DPF-systeem in de Ford Focus en Focus C-MAX met TDCi motor kan de partikeluitstoot met wel 98 procent beperken. Het nieuwe keramische filter van siliconcarbide wordt gebruikt in combinatie met de nieuwste common-rail technologie die kan werken met wel vier inspuitcycli. Hoewel het opvangen van de dieselpartikels door de fijnmazige filterstructuur van het keramische element vrij eenvoudig is, is het regenereren van het filter onder de uiteenlopende gebruiksomstandigheden aanzienlijk moeilijker. Dit vereist dan ook een geavanceerde besturingstechnologie waarbij de hele dieselmotor betrokken is.

Regenereren houdt in dat partikelresten zoveel mogelijk uit het filterelement worden verwijderd. Dit wordt bereikt door een motormanagementsysteem dat gebruik maakt van complexe besturingscycli. Afhankelijk van de belasting van de motor en de staat van het filter, wordt met dit systeem het verbrandingsproces aangestuurd van de partikels die in het filter zijn achtergebleven. Het idee dat men zich bij de ontwikkeling van de motor met name moeten concentreren op beperking van de uitstoot bij de zwaarst mogelijke belasting van de motor, is wijdverbreid. Maar bij de dieselfiltertechnologie is het juist een lage belasting van de motor die de ingenieurs voor de grootste uitdagingen stelt.