Print
Ford Focus EN Focus C-MAX TDCi standaard met roetfilter (DPF)
(5-7-2005)
Teneinde de luchtkwaliteit in Nederland te verbeteren heeft de
overheid besloten om per 1 juni 2005 roetfilters op auto's te
subsidiëren. Klanten die een auto met dit filter kopen, ontvangen van
de overheid een korting op de BPM van ⬠600. Ford Nederland levert
per direct twee dieselmotoren in de volumemodellen Focus en Focus
C-MAX met standaard roetfilter.
TDCi (turbo diesel common-rail injection) staat voor moderne, schone
common-rail dieselmotoren voor een gunstige prijs. Nagenoeg alle
modellen uit het modellenprogramma van Ford kennen een keuze uit TDCi
motoren. Zowel de begin dit jaar geïntroduceerde nieuwe Focus als de
MPV-variant Focus C-MAX zijn leverbaar met twee moderne dieselmotoren
die per direct standaard zullen worden uitgerust met een diesel
partikel filter (DPF). Het gaat om de 2.0 liter Duratorq TDCi met 136
pk (100 kW) en de 1.6 liter Duratorq TDCi met 109 pk (80 kW).
Diesel Partikel Filter
Het DPF-systeem in de Ford Focus en Focus C-MAX met TDCi motor kan de
partikeluitstoot met wel 98 procent beperken. Het nieuwe keramische
filter van siliconcarbide wordt gebruikt in combinatie met de nieuwste
common-rail technologie die kan werken met wel vier inspuitcycli.
Hoewel het opvangen van de dieselpartikels door de fijnmazige
filterstructuur van het keramische element vrij eenvoudig is, is het
regenereren van het filter onder de uiteenlopende
gebruiksomstandigheden aanzienlijk moeilijker. Dit vereist dan ook een
geavanceerde besturingstechnologie waarbij de hele dieselmotor
betrokken is.
Regenereren houdt in dat partikelresten zoveel mogelijk uit het
filterelement worden verwijderd. Dit wordt bereikt door een
motormanagementsysteem dat gebruik maakt van complexe besturingscycli.
Afhankelijk van de belasting van de motor en de staat van het filter,
wordt met dit systeem het verbrandingsproces aangestuurd van de
partikels die in het filter zijn achtergebleven. Het idee dat men zich
bij de ontwikkeling van de motor met name moeten concentreren op
beperking van de uitstoot bij de zwaarst mogelijke belasting van de
motor, is wijdverbreid. Maar bij de dieselfiltertechnologie is het
juist een lage belasting van de motor die de ingenieurs voor de
grootste uitdagingen stelt.
AutoRai