Rijksuniversiteit Groningen

Opinie 23: `Sociale simulatie heeft de toekomst'

Hoe ontstaat een voetbalrel en hoe kun je een burgemeester of een politiecommissaris leren om op tijd in te grijpen? Met een computermodel. Relschoppende hooligans laten zich verrassend goed `vangen' in een simulatie met behulp van de computer, vertelt universitair hoofddocent dr. Wander Jager. Hij werkt aan de faculteit Bedrijfskunde en de economische faculteit van de Rijksuniversiteit Groningen aan computermodellen waarmee gedrag van groepen mensen kan worden voorspeld.

`Ik zeg wel eens: het maken van een ingewikkeld computermodel is vrij eenvoudig', zegt Jager. `Je stopt een heleboel informatie in de computer en dan ga je zitten kijken wat er gebeurt. Alleen is het resulterende gedrag dat uit zo'n model te voorschijn komt vaak heel moeilijk te interpreteren. De kunst is het maken van een helder, eenvoudig model, en dat is juist heel ingewikkeld.'

Jager zet zijn computer aan om een eenvoudig voorbeeld te geven van het werk dat hij en zijn collega-onderzoekers doen. Op het scherm verschijnt een vierkant vlak met een groot aantal rode en groene punten. `Als je op de kleur afgaat dan zijn het bijvoorbeeld supporters van Ajax en FC Groningen.' Ieder stipje op het beeldscherm vertegenwoordigt een voetbalsupporter. De gemodelleerde supporters, aangeduid met het Engelse woord `agents', kunnen een beperkt deel van hun omgeving zien en zijn geneigd supporters van gelijke kleur op te zoeken. In groepen verzameld kunnen de agents agressief worden, dan kleuren ze wit, of juist vredelievend, dan kleuren ze blauw. Als Jager het model start, dansen de verschillend gekleurde stippen over het beeldscherm. Er vormen zich al snel twee grote groepen rode stippen, omgeven door een haag van groen. Al snel breken er ook virtuele rellen uit: binnen de groepen kleurt een groot aantal stippen wit.

Het model dat Jager gebruikt om zijn verhaal te illustreren is relatief eenvoudig. Voetbalsupporters begeven zich zelden in een keurig numeriek evenwicht in een vierkant strijdperk en bij een verzameling supporters van Ajax en Groningen bevindt zich normaal gesproken een aanzienlijke politiemacht. Het model illustreert wel een heel belangrijk punt. Menselijk gedrag wordt beïnvloed door gedrag van andere mensen in de omgeving. Niet alleen als het om vechtlustige voetbalsupporters gaat, maar ook als het gaat om bijvoorbeeld het koopgedrag van consumenten of politieke opvattingen.

Netwerk

Een belangrijk element bij de keuzes die mensen maken, is hun sociale netwerk. `In veel bestaande modellen wordt een soort "grid" gebruikt: een regelmatig netwerk. Vergelijkbaar met een schaakbord. In zo'n model hebben mensen alleen contact met hun directe buren.' Jager legt uit dat netwerken vaak heel anders in elkaar zitten. Sommige mensen hebben ontzettend veel sociale contacten, andere mensen juist heel weinig. Door in de computer een dergelijk `scale free'-netwerk te simuleren, is het mogelijk om heel precies na te gaan hoe een gedragsverandering zich verspreidt. `En dat is ontzettend leuk', voegt Jager daar opgewekt aan toe.

De sociale simulaties die Jager en zijn collega's maken worden toegepast op verschillende terreinen: marketing, voorlichting, beleggersgedrag, politiek en veiligheid. `We zijn nu bezig met wat je het "Balkenende-effect" of het "Chirac-effect" zou kunnen noemen. Je kunt onderzoeken of mensen die het over één onderwerp niet eens zijn met een bepaald persoon ook eerder geneigd zijn het op andere onderwerpen niet eens te zijn. Je zou dus kunnen nagaan in hoeverre mensen tegen de Europese grondwet stemden omdat ze het niet eens zijn met het kabinetsbeleid.'

Training

Een van de projecten waaraan Jager werkt, is een samenwerkingsverband met onderzoeksinstituut TNO. Daarbij is het de bedoeling het gedrag van grote groepen mensen te modelleren. Voetbalsupporters bijvoorbeeld, of lokale bevolking bij vredesmissies. Op termijn zou dat kunnen leiden tot trainingen met simulaties voor politie- en defensiepersoneel. `Vooral in complexe situaties kunnen de effecten van je beleid en van beslissingen volstrekt de andere kant op gaan. Je moet niet afwachten tot een situatie uit de hand loopt en dan eens kijken hoe je de rommel opruimt. Bij dergelijke dynamische processen moet je ook dynamisch reageren, en een computermodel kan helpen om situaties te leren begrijpen.'

Voelt Jager zich ook verwant met computerspelletjes als The Sims, waarin de speler het functioneren van een familie simuleert? `Ja hoor. In zekere zin is dat soort spelletjes heel goede reclame voor ons werk. SimCity, waarin de speler burgemeester van een simulatiestad is, wordt tegenwoordig ook wel gebruikt voor serieuze planologische toepassingen.' Maar, benadrukt Jager: `Het verschil is natuurlijk dat wij proberen systematische, theoretisch onderbouwde modellen te maken. Het blijft wetenschap.'

Curriculum Vitae

Wander Jager studeerde sociale psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij promoveerde in het jaar 2000 aan de Faculteit der Psychologische, Pedagogische en Sociale Wetenschappen op het proefschrift Modelling consumer behaviour. Sinds vorig jaar is hij universitair hoofddocent marketing. Jager zit in het bestuur van de European Social Simulation Association (ESSA - www.essa.eu.org).

Informatie

dr. W. Jager, (050) 363 40 07, e-mail w.jager@rug.nl

Website

www.bdk.rug.nl/medewerkers/w.jager