Provincie Noord-Brabant


Brabantlaan 1
Postbus 90151
5200 MC 's-Hertogenbosch
Telefoon (073) 681 28 12
Fax (073) 614 11 15
info@brabant.nl
www.brabant.nl

|Openbare besluitenlijst                           |
|Vergadering Gedeputeerde Staten                   |
|d.d. 5 juli 2005                                  |


1. Vervolgaanpak jeugdzorg
Jeugdzorg moet beschikbaar zijn voor iedere jeugdige in Noord-Brabant die er recht op heeft, jeugdzorg moet effectief en betaalbaar zijn. Dat zijn de uitgangspunten van de besturingsvisie voor de jeugdzorg die Gedeputeerde Staten voorleggen aan de statencommissie voor Zorg, Welzijn en Cultuur. De visie is tot stand gekomen naar aanleiding van een aantal onderzoeken en rapportages. GS willen op grond van de rol die de provincie heeft bij de jeugdzorg het stelsel effectiever en efficiënter maken zodat een effectief werkende keten (indicatiestelling, hulpverlening en nazorg)tot stand komt.

2. Wachtlijstbrigade jeugdzorg
Er komt een wachtlijstbrigade voor de jeugdzorg waardoor het verscherpt toezicht op de jeugdzorgaanbieders vervalt. Dat hebben Gedeputeerde Staten besloten. De jeugdzorgaanbieders in Brabant, het Bureau Jeugdzorg en de provincie willen met de wachtlijstbrigade de onderlinge afstemming verbeteren en een nieuwe subsidiesystematiek ontwikkelen waarmee per 1 januari de tijdelijke extra gelden om wachtlijsten weg te werken beter kunnen worden ingezet. Uit onderzoek blijkt dat de jeugdzorgaanbieders bij handhaving van de huidige werkwijze structureel middelen te kort komen. Verandering van de werkwijze is daarom noodzakelijk. De extra beschikbaar gestelde middelen zijn door hen in de meeste gevallen rechtmatig besteed. Anderzijds is er onvoldoende goed beheer van de wachtlijsten geweest. Eventuele knelpunten die men tegen komt bij het ontwikkelen van de systematiek worden meegenomen bij de vervolgaanpak om de Brabantse jeugdzorg te verbeteren.

3. Brabant Medical School
De Brabant Medical school is succesvol. In de eerste twee jaar van haar bestaan heeft de Brabant Medical School bereikt dat het aantal opleidingsplaatsen voor co-assistenten in de Brabantse ziekenhuizen verdubbeld is. Ook zijn er drie nieuwe paramedische opleidingen (advanced nurse practicioner, medisch ingenieur en medisch psycholoog) bij respectievelijk de Fontys Hogeschool, de Technische Universiteit Eindhoven en de Universiteit van Tilburg tot stand gekomen. Ook is het draagvlak voor de medical school toegenomen bij de ministeries en Provinciale Staten. Ten slotte zijn in 2005 het Maxima Medisch Centrum, de St. Annazorggroep en het Tweestedenziekenhuis tot de Brabant Medical School toegetreden. De medical school is het samenwerkingsverband van het Catharinaziekenhuis (Eindhoven) en het St.Elisabethziekenhuis (Tilburg), de beide universiteiten, de gemeenten Eindhoven, Tilburg, zorgverzekeraars en de provincie.

4. Huisartsen
Op dit moment is er geen tekort aan huisartsen in de provincie Noord-Brabant. Maar uit een rapportage van de Provinciale Raad voor de Volksgezondheid en de Maatschappelijke Zorg blijkt dat in de periode tot 2010 20% van de Brabantse huisartsen de praktijk zal beëindigen. Dit is reden voor Gedeputeerde Staten om de aandacht van het kabinet op de situatie te vestigen. Door vernieuwing van de eerstelijns gezondheidszorg kan dat worden opgevangen. De provincie kan door aanvullend beleid bijdragen aan het vinden van oplossingen. Gedeputeerde Staten hebben daarvoor in 2005 E111.667,- beschikbaar.

5. Ambulancezorg
Het nieuwe concept-spreidingsplan voor de ambulances in Brabant zal van 11 juli tot en met 21 augustus ter visie liggen. Van 11 juli tot en met 4 september zullen de Brabantse gemeenten in de gelegenheid gesteld worden te reageren. Dat hebben Gedeputeerde Staten besloten. Het ontwerp plan is een verbetering ten opzichte van het bestrijdingsplan omdat de ambitie is dat 95% van alle Brabanders binnen de wettelijke termijn van 15 minuten door een ambulance geholpen kan worden. Gedeputeerde Staten informeren de statencommissie voor Zorg, Welzijn en Cultuur.

6. Statenvragen Zorgwoningen
De regionale ontwikkelingsstrategieën wonen zijn voor de provincie belangrijke instrumenten om de gemeenten en woningbouwcorporaties te ondersteunen bij het bouwen van zorgwoningen en nul-tredenwoningen. Ook zijn de gemeenten geïnformeerd over het landelijke beleid en de mogelijkheden die dat biedt. Er zijn geen afspraken met gemeenten over de bouw van zorgwoningen en nultredenwoningen. Dat antwoorden Gedeputeerde Staten op vragen van de leden van Provinciale Staten, de heren Wolters en van den Oord (CDA-fractie)

7. Uitkering wet op de jeugdzorg
Naar aanleiding van de beschikkingen van het ministerie van Jusitie en Volksgezondheid, Welzijn en sport wordt de doeluitkering jeugdzorg Noord-Brabant definitief opgehoogd met ruim E35 miljoen. Daarmee is een totaalbedrag van E125 miljoen beschikbaar. De verhoging houdt verband met de nieuwe wet op de jeugdzorg en de verandering in de taken van de provincie bij de jeugdzorg. Gedeputeerde Staten informeren de statencommissie voor Zorg, Welzijn en Cultuur.

8. Statenvragen natuurbrug het Groene Woud
Er is geen twijfel aan het functioneren van de natuurbrug "het Groene Woud". De terreinen rond de natuurbrug zijn in eigendom van het Brabants Landschap dat alle bestaande jachtovereenkomsten heeft beëindigd. Bij eventuele misstanden zal het Landschap samen met de handhavingsinstellingen actie ondernemen. De provincie is niet verantwoordelijk voor het toezicht op de jacht, wel voor de bestrijding van schade door wild op grond van de flora en faunawet. Toezicht op de jacht is een taak van de politie en de AID. Op grond van de flora en faunawet zijn er door de provincie afspraken gemaakt met deze handhavingsinstanties. Dat antwoorden Gedeputeerde Staten op vragen van mw. M. van Boxtel (SP)

9. Energieopslag in de bodem
Energieopslag (warmte/koude) in de bodem is in Brabant een succes bij het terugdringen van het energiegebruik en de uitstoot van CO2. De doelstellingen van 2010 zijn voor de opslag van energie in de bodem nu al voor 30% door verleende vergunningen ingevuld. Als de ontwikkelingen zich doorzetten zullen die doelstellingen voor 2010 naar verwachting ruimschoots gehaald worden. Dat blijkt uit een notitie 'concept-beleidsregel energieopslag in de bodem' die Gedeputeerde Staten naar de integrale commissie voor milieu en water zenden. Uit de notitie blijkt dat er onderzoek zal worden uitgevoerd naar de verdere groeimogelijkheden van energieopslag in de bodem.

10. Onzekerheden bodemsaneringen
De kosten van bodemsaneringen kunnen in Brabant straks beter geraamd worden. Op grond van het rapport "voortgang bodemsanering"van de Algemene Rekenkamer is komen vast te staan dat bodemsaneringen vrijwel altijd meer kosten dan geraamd werd. Dat hangt samen met de complexiteit van de bodem, de verontreinigingen en de stand van de techniek. Op grond van de aanbevelingen van de rekenkamer laten GS een systematiek uitwerken waarbij de kostenramingen nauwkeuriger kunnen worden gemaakt.

11. Bodembeheer 2005/2009, bodembeheer de Kempen.
In de periode 2005-2009 geeft de provincie Noord-Brabant circa E33 miljoen uit voor bodemsaneringen. Prioriteit krijgen waterbodemsaneringen, de sanering van voormalige gasfabrieken, de nazorg van gesloten stortplaatsen en bodemsaneringen die nodig zijn in het kader van de voortgang van de woningbouw. Dat blijkt uit het programma bodembeheer 2005-2009 dat Gedeputeerde Staten hebben vastgesteld. Het programma geeft de ambities, beoogde prestaties en de kostenramingen voor bodemsaneringen weer. Voor het bodembeheer in de Kempen is een bedrag van ruim E44 miljoen gereserveerd. Het doel daarbij is het terugbrengen van de verontreiniging van zinkverontreiniging in tuinen, landbouwgronden, waterbodems, natuur en het grondwater. De bedragen zijn inclusief de doorloop uit de vorige programmaperiode.

12. Overdiepse polder
Er wordt een aanvullende offerte gevraagd voor de afronding van het plan van aanpak en het opstellen van de startnotitie van de milieueffectrapportage voor het uitvoeren van het rivierverruimingsproject Overdiepse polder. Dat hebben Gedeputeerde Staten besloten.

13. Milieuopgave landelijk gebied
Om in beeld te krijgen welke maatregelen op grond van nationale en Europese regelgeving moeten worden uitgevoerd voor de realisering van de ecologische hoofdstructuur, de habitat en vogelrichtlijnen van de EU en het uitvoeren van kansrijke milieumaatregelen wordt een plan van aanpak opgesteld. Er komt een inventarisatie van het milieutekort. Dat hebben Gedeputeerde Staten besloten. Het opstellen van de inventarisatie kost E75.000,- het Rijk draagt de helft van de kosten.

14. Europese kaderrichtlijn water
Er komt een projectbureau dat zich bezig houdt met de toepassing van de Europese kaderrichtlijn water voor het Maasgebied. Het projectbureau krijgt tot doel een stroomgebiedsbeheersplan voor de Maas op te stellen. Deelnemers zijn alle waterschappen en provincies in het stroomgebied van de Maas.

15. Brabantse gemeente voor schoon water
Het project "Brabantse gemeenten voor schoon water" richtte zich op de rol van de gemeenten bij de waterkwaliteit. Daarbij ging het ook om het gebruik van bestrijdingsmiddelen. In 2005 wordt het project afgerond met een bestuurlijke bijeenkomst en de productie van informatiemateriaal. Daarmee hebben Gedeputeerde Staten ingestemd. Een bedrag van E39.147 zal aan de waterschappen en Brabantwater worden terugbetaald.

16. Aankoopstrategie de Leyen
Het plan voor de aankoop van gronden in het gebied de Leyen is door Gedeputeerde Staten vastgesteld. De aankoopstrategie wordt betrokken bij het opstellen van het gronddocument voor het reconstructiegebied de Meierij.

17. Luchtinformatiesysteem
Het instellen van een provinciebreed systeem voor de meting van luchtkwaliteit wordt onderzocht. Het doel is de uitvoering van taken beter mogelijk te maken en de Brabantse burgers beter te informeren over de kwaliteit van de lucht. Gedeputeerde Staten hebben besloten tot het aanvragen van offertes.

18. Begrenzing natuurgebieden, beheers- en landschapsgebiedsplannen en begrenzing EHS
Vanaf 15 augustus 2005 zullen de voorstellen tot wijziging van de natuurgebiedsplannen, het beheers- en landschapsgebiedsplan gedurende vier weken ter visie liggen. Ook worden de begrenzingen van de Ecologische Hoofdstructuur in relatie tot de Wet ammoniak en veehouderij ter visie gelegd. Dit naar aanleiding van de vaststelling van de reconstructie en gebiedsplannen door Provinciale Staten, ingekomen verzoeken van belanghebbenden. Voor de EHS betreft het een aanpassing aan een uitspraak van de Raad van State. Voor het gebied Hogevaart in Waalwijk/Sprang-Capelle geldt dat een wijzigingsvoorstel vanaf 18 juli 2005 twee weken ter visie ligt in het gemeentehuis van Waalwijk. Dat hebben Gedeputeerde Staten besloten.

19. Actief bodembeheer de Kempen, immobiliseren vervuiling
Het onderzoek naar de effecten van stoffen als landbouwkalk en cement bij het immobiliseren van zinkverontreiniging in de Kempen wordt ook in 2005 voortgezet. Door de immobilisatie wordt voorkomen dat landbouwgewassen de verontreiniging opnemen. Met het onderzoek is een bedrag van E25.000 gemoeid.

20. Bodemsanering bedrijventerreinen
De Stichting BSB-Zuid zal ook voor de periode 2005-2009 activiteiten uitvoeren om de vrijwillige sanering van bedrijventerreinen te bevorderen. Dat hebben Gedeputeerde Staten besloten. De verwachting is dat medio 2009 de sanering van bedrijventerreinen zal zijn afgerond.

21. Actualisering milieubeleid
Voor de actualisering van het provinciaal milieubeleid wordt E160.000,- beschikbaar gesteld. Dat hebben Gedeputeerde Staten besloten. Het doel is door de inzet van het milieubeleid knelpunten in de economische en sociale ontwikkeling in interactie met de samenleving te voorkomen. Het doel is om in 2006 te komen tot een vernieuwd milieubeleidsplan.

22. Dialooggroep Seppe
Gedeputeerde Staten nemen kennis van het rapport van de dialooggroep Seppe. De opdracht was in kaart te brengen hoe enerzijds de geluidsproductie van het vliegveld Seppe beperkt kan worden en anderzijds het vliegveld zou kunnen uitgroeien tot een rendabel luchtvaartterrein. De rapportage is uitvoerig met de streek besproken en biedt aanknopingspunten voor beleid.

23. Algemene subsidieverordening
De nieuwe algemene subsidieverordening van de provincie vervangt 21 bestaande regelingen. Gedeputeerde Staten leggen de nieuwe verordening om advies voor aan de Statencommissie voor Bestuur en Middelen. Daarmee wordt invulling gegeven aan de ambitie van het bestuursakkoord tot terugdringen van regelgeving en bureaucratie.

24. Statenvragen actieprogramma Andere Overheid en provinciale website
De lage score van de provinciale website in een landelijk onderzoek heeft te maken met de nog beperkte mogelijkheden tot dienstverlening en participatie. Een recent geïnstalleerd programma maakt het binnenkort mogelijk die mogelijkheden uit te breiden. Ook zijn er al een aantal projecten uitgevoerd die de elektronische dienstverlening vergroten. Onlangs is gestart met een project dat moet leiden tot het via Internet kunnen aanvragen van subsidies.
Dat antwoorden Gedeputeerde Staten op vragen van de leden van Provinciale Staten, de heren Bergsma en Essed (CDA) over het actieprogramma Andere Overheid en provinciale website. GS antwoorden onder meer dat de thema's uit het programma dezelfde zijn als die in hoofdstuk 11 van het bestuursakkoord van Provinciale Staten.

25. Jaarverslag en jaarrekening Nazorgfonds gesloten stortplaatsen
Om stortplaatsen na sluiting de grootst mogelijke bescherming te bieden tegen nadelige gevolgen, zijn de provincies daarvoor verantwoordelijk gesteld. Hiervoor is een Fonds nazorg gesloten stortplaatsen opgericht waarin heffingen worden gestort. Het jaarverslag en de jaarrekening 2004 van het nazorgfonds sturen GS naar de statencommissie voor Bestuur en Middelen.

26. Aanpassingen beleidsregel Verplaatsing Intensieve Veehouderij
De provincie zal de regeling Verplaatsing Intensieve Veehouderij (VIV) aanpassen. Toetsing door de Europese Commissie op staatssteun vereist aanpassing van de beleidsregel. Nu de regeling wordt aangemeld bij 'Brussel' is het wenselijk om de vergoedingensystematiek van de VIV aan te passen. In het huidige stelsel wordt gewerkt met forfaitaire bijdragen in de verplaatsingskosten. Dit kan leiden tot overcompensatie. De Europese Commissie staat overcompensatie niet toe.

27. Subsidie landbouwontwikkelingsgebieden
Het subsidieplafond voor de ontwikkeling van landbouwontwikkelingsgebieden (LOG's) voor 2005 is vastgesteld op E150.000,-. De gemeenten die in aanmerking willen komen voor subsidie moeten daarvoor een projectplan indienen. St. Anthonis en Boxmeer hebben dat al gedaan. Zij ontvangen voor hun werkzaamheden en subsidie van E46.820,-.

28. Opdracht Arcadis
Het bureau Arcadis heeft opdracht gekregen voor de uitvoering van de eerste fase van het plan BARIBA. De afkorting staat voor Brabantse Agrarische Regelingen In Bestemmingsplannen Aanpassen. Het plan BARIBA richt zich op ongewenste ontwikkeling van intensieve veehouderijlocaties in extensiveringsgebieden. Het doel is de mogelijkheden daarvoor in beeld te brengen en beheersbaar te maken.

29. Proefsubsidies sloop ongewenste gebouwen
Vijf gegadigden komen in aanmerking voor deelname aan een proef voor de sloop van ongewenste bebouwing in het buitengebied. Gedeputeerde Staten trekken E125.000 uit voor het experiment. De proef dient om ervaring op te doen voor het ontwerp van een mogelijke definitieve regeling. De proef is er op gericht na te gaan of de regelring in de praktijk eenvoudig kan worden toegepast; hoeveel mensen hiervoor moeten worden ingezet en welke bijzondere afspraken moeten worden gemaakt indien de uitvoering moet worden uitbesteed.

30. Locatiegebonden subsidies
Gedeputeerde Staten hebben de subsidiebedragen vastgesteld voor de gerealiseerde woningbouw in de Vinex-stadregio's (2004). Daarnaast zijn de subsidiebedragen vastgesteld voor woningen die boven de taakstelling zijn opgeleverd in binnenstedelijk gebied. In totaal wordt een bedrag uitbetaald van E2.921.259,51 subsidie aan negen Vinex-gemeenten.

31. Rood-met-groen regeling Land van Cuijk
Met het Land van Cuijk is een rood-met-groen regeling overeengekomen. Deze houdt in dat voor elke stedelijke uitbreiding in deze regio een kwaliteitsverbetering elders in het buitengebied dient plaats te vinden. Per vierkante meter stedelijke uitbreiding zal een bedrag van minimaal 2 euro worden geheven. In het betreffende plan wordt aangegeven aan welk concreet project in het buitengebied deze opbrengst wordt gekoppeld.

32. Wormenkwekerij Almkerk
Een wormenkwekerij in Almkerk kan mogelijk worden uitgebreid. De uitbreiding is nodig om het bedrijf te laten overleven, maar past niet binnen het bestemmingsplan. GS hebben het voornemen om van het streekplan af te wijken en zo de toekomst van het bedrijf te verzekeren. De Provinciale Planologische Commissie zal eerst om advies worden gevraagd.

33. Molenbehoud
Er komt een bijdrageregeling voor het in stand houden van molens en molenrompen. Dat hebben Gedeputeerde Staten besloten. Het budget wordt verdrievoudigd naar E236.113,- De bestaande regeling waarbij molenaars per omdraaiing van de wieken een vergoeding kregen wordt afgeschaft. De draaipremie was ingewikkeld te berekenen en GS denken dat de nieuwe regeling een betere garantie bied voor het behoud van de Brabantse molens.

34. Studiereis
Een medewerker van de provincie neemt deel aan een congres in Manchester over de scholing van laagopgeleiden tot de arbeidsmarkt in het kader van het provinciale actieplan Kennis=Meedoen.

35. Wensconcert met nieuwjaar
De Brabanders kunnen straks kiezen welk programma wordt uitgevoerd tijdens de nieuwjaarsconcerten van de provincie. Naast het gebruikelijke nieuwjaarsconcert in het provinciehuis en een extra concert in het Chassétheater in Breda zal er ook in Eindhoven een nieuwjaarsconcert worden gegeven. De concerten worden uitgevoerd door het Brabants Orkest. Uniek is dat het programma interactief met de Brabanders tot stand zal komen via een meerkeuzelijst die via verschillende media verspreid zal worden.

36. Advies nulmeting gezondheidsonderzoek Moerdijkse Hoek
De kern Lage Zwaluwe zal ook betrokken worden bij het gezondheidsonderzoek voor het bedrijventerrein Moerdijkse Hoek. Dat hebben Gedeputeerde Staten besloten naar aanleiding van het advies van de wetenschappelijke commissie die de nulmeting van de gezondheids effect screening (ges) heeft bestudeerd. Dit vanwege de uitbreiding van het zoekgebied voor het bedrijventerrein Moerdijkse Hoek. GS volgen dit advies en stellen de rapportage hierover bij.

37. Eindafrekening Telos
Het jaarverslag Telos 2004 en de daarbij behorende accountantsverklaring van de subsidies voor Telos zijn door GS vastgesteld. Het ging om een bedrag van
E608.000, -. Uit het jaarverslag blijkt dat de provincie actief betrokken is bij diverse initiatieven op het gebied van duurzame ontwikkeling.

38. Aanpak windenergie
SenterNovem zal de provincie Noord-Brabant ondersteunen in de aanpak van windenergie. Door een bedrag van circa E25.000,- ter beschikking te stellen voor de inhuur van een zogenaamde windconsulent, worden gemeenten en regio's ondersteund bij de uitvoering van concrete windenergieprojecten.

39. Statenvragen besluitvorming Moerdijkse Hoek
De inhoud van het informatiekrantje Moerdijkse Hoek is gebaseerd op het PS-besluit van 2001 over de streekplanherziening voor de voorbereiding van het bedrijventerrein. GS stellen dat zij met de voorbereidingen hiervan bezig zijn en dat de intentie om het terrein te realiseren, er wel is. Dat antwoorden Gedeputeerde Staten op vragen van het lid van Provinciale Staten, de heer Polderman (SP)

40. Overname treindiensten Maaslijn
Het Knooppunt Arnhem-Nijmegen, de provincie Limburg en Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant zijn het eens over de voorwaarden waaronder zij bereid zijn om per december 2006 de treindiensten op de Maaslijn (Nijmegen-Venlo-Roermond) van het Rijk over te nemen. Afgesproken is dat het KAN en Limburg gezamenlijk de treindiensten zullen aanbesteden en aansturen. De minister voor Verkeer en Waterstaat wordt verzocht om de bevoegdheid voor het verlenen van de concessie voor het personenvervoer op de Maaslijn in Noord-Brabant toe te wijzen aan de provincie Limburg. Vastgelegd is welke kwaliteit de treinbediening moet hebben. De dienstregeling zal worden aangepast, maar gemiddeld niet in kwaliteit achteruitgaan.

41. Lopende concessie stadsdienst Tilburg/Goirle
De BBA wordt schriftelijk geïnformeerd over het opgaan van de concessie stadsdienst Tilburg/Goirle ná haar afloopdatum in de concessie Midden Brabant. In principe betekent dit dat de stadsdienst Tilburg met ingang van 1 juli 2007 opgaat in de concessie Midden Brabant die op 1 januari 2006 in werking treedt.

42. Studiereis B5 Verkeer en Vervoer naar Londen
De regio rond Londen is actief op het terrein van mobiliteitsbeheersing en prijsbeleid. De portefeuillehouders verkeer en vervoer van BrabantStad, inclusief het SRE, bezoeken daarom op 1-3 september 2005 een aantal projecten in deze regio.

43. Ecologische verbindingszone 's-Hertogenbosch
Er is overeenstemming met de gemeente 's-Hertogenbosch over de ecologische verbindingszone en groene geleding ten oosten van het tracé van de toekomstige omlegging van de Zuid-Willemsvaart. Ook is er overeenstemming over de financiering. Daarmee is voldaan aan één van de voorwaarden van de minister van V&W voor de omlegging van het kanaal. De gemeente
's-Hertogenbosch en de provincie hebben ook besloten om samen de ecologische verbindingszone bij de Fort Isabellakazerne op zich te nemen.

44. Ruimtelijke plannen
De gemeente Breda krijgt een verklaring van geen bezwaar voor de bouw van woningen in de Talmazone, er wordt een verklaring van geen bezwaar gegeven voor de bouw van een restaurant, golfshop en parkeerplaats op het Hoekje te Almkerk, gemeente Woudrichem, het bestemmingsplan Bossenhoekweg Overloon van de gemeente Boxmeer wordt goedgekeurd, de lijst met verleende verklaringen van geen bezwaar op grond van artikel 19 Wet Ruimtelijke Ordening wordt goedgekeurd.

45. Intentieverklaring en samenwerkingsovereenkomst nieuwbouw museum SM's
De nieuwbouw van het Stedelijk Museum 's-Hertogenbosch (SM's) en de verbouw van het Noord-Brabants Museum zijn een nieuwe fase ingegaan. Het college van Gedeputeerde Staten heeft besloten een samenwerkingsovereenkomst met de gemeente 's-Hertogenbosch te ondertekenen, die dit gezamenlijk bouwproject mogelijk maakt. Hierin spreken de gemeente 's-Hertogenbosch en de provincie intenties uit voor synergie in gezamenlijke gebruik van ruimtes, maar ook naar voordeel door gezamenlijke organisatie van schoonmaak, ict, beveiliging enzovoorts.
Verwachting is dat Henket & Partners Architecten nog dit jaar een voorlopig ontwerp presenteert. Medio 2006 wordt het definitieve ontwerp verwacht. De oplevering van de nieuwbouw is voorzien in de tweede helft van 2008.


---- --