Spoorveiligheid nu snel serieus nemen
05-07-2005 * Verkeersminister Karla Peijs moet de spoorveiligheid snel
serieus gaan nemen. Volgens de Onderzoeksraad voor veiligheid heeft de
minister een te afwachtende houding. De SP eist snel maatregelen van
de minister om het spoor veilig te houden.
Naar aanleiding van de treinbotsing op 21 mei 2004 bij Amsterdam CS
concludeert de Onderzoeksraad voor veiligheid dat er onvoldoende
gedaan wordt om door rood rijden te voorkomen. SP-Kamerlid Harry van
Bommel is hierover geschokt: "De minister heeft wel allerlei
verbeteringen beloofd, maar daar komt nog weinig van terecht."
Volgens Van Bommel is het mogelijk om snel enkele maatregelen te nemen
om de veiligheid op het spoor te verbeteren.
* Een trein zou pas vanaf een station mogen vertrekken als de gehele
rijweg vrij is.
* Haal de fouten uit het in 1999 ingevoerde computersysteem van de
Automatische Rijweg Instelling die de seinen veiligstelt.
* Indien de Automatische Trein Beveiliging niet functioneert, geen
gebruik maken van een gedeelde rijweg.
* Verplaats de 1200 verkeerd gepositioneerde seinen, zodat ze
duidelijk zichtbaar worden.
* Leidt machinisten minder af door alle communicatie (behalve de
noodoproepen) via de conducteur te laten lopen.
Harry van Bommel Van Bommel: "Vlak na het ongeval bij Amsterdam
stelden we deze maatregelen ook al voor. Toen reageerde de minister
nog afwijzend en wilde ze eerst meer onderzoek doen. Met het rapport
van de Onderzoeksraad in de hand zou ze nu wel maatregelen moeten
nemen. Wij eisen dit dan ook van haar."
Socialistische Partij