Gemeente Alphen aan den Rijn
persbericht 43 Dienstverlening Sociale Zaken
5 juli 2005
Clienten sociale zaken steeds meer tevreden over dienstverlening
De clienten van de afdeling Sociale Zaken zijn steeds meer tevreden
over de dienstverlening. Dit blijkt uit het
clienttevredenheidsonderzoek dat door de VNG is uitgevoerd. De
uitkomsten komen overeen met de conclusies van een onderzoek dat door
de Clientenraad is uitgevoerd over de dienstverlening.
Clienten zijn met name tevreden over de stiptheid waarmee de uitkering
maandelijks wordt betaald, de openingstijden, de wachttijden voor een
afspraak, de manier waarop de medewerkers van de balie met hen omgaan
en de duidelijkheid van het heronderzoeksformulier. Een aantal zaken
is voor verbetering vatbaar, zoals de telefonische bereikbaarheid, het
feit dat clienten steeds opnieuw hetzelfde verhaal moeten vertellen en
de begeleiding door andere instanties dan de afdeling sociale zaken,
zoals reintegratiebedrijven of scholings- en opleidingsinstituten.
Om deze knelpunten weg te nemen en de dienstverlening verder te
verhogen, gaat de afdeling Sociale Zaken de komende tijd onder andere
nauwer samenwerken met het CWI (Centrum voor Werk en Inkomen) en het
UWV (Uitvoeringsinstituut Werknemers-verzekeringen). Ook wordt gestart
met een pilot project naar het digitaliseren van de
uitkeringsdossiers. De werkzaamheden van de intaker en de
bijstandsconsulent zullen worden geintegreerd in de functie van
klantmanager. In de loop van 2005 worden aanbevelingen gedaan over de
verdere verbetering van de telefonische bereikbaarheid.
De VNG biedt gemeenten de mogelijkheid de dienstverlening van Sociale
Diensten te meten en te vergelijken met het gemiddelde van alle
deelnemende gemeenten. De afdeling Sociale Zaken heeft in 2003 voor
het eerst meegedaan. Voor het onderzoek zijn 450 clienten benaderd; de
respons was 41%. In 2003 bedroeg de respons 39%. De resultaten over
2004 laten op de meeste onderdelen een verbetering zien ten opzichte
van 2003, maar zijn toch nog iets onder het gemiddelde.
De Clientenraad stelt ieder jaar zelf een vragenlijst samen en maakt
gebruik van de adressen uit de steekproef die de afdeling Sociale
Zaken uit het klantenbestand trekt voor het jaarlijks VNG-onderzoek.
---
PORTEFEUILLEHOUDER: J.H. VOOGD
Noot voor de pers: de resultaten van het onderzoek zijn in te zien op
deze website.
Voor informatie: Afdeling Communicatie, Karin Bekker, tel.
0172-465263