Gemeente Alphen aan den Rijn


persbericht 43 Dienstverlening Sociale Zaken

5 juli 2005

Clienten sociale zaken steeds meer tevreden over dienstverlening

De clienten van de afdeling Sociale Zaken zijn steeds meer tevreden over de dienstverlening. Dit blijkt uit het
clienttevredenheidsonderzoek dat door de VNG is uitgevoerd. De uitkomsten komen overeen met de conclusies van een onderzoek dat door de Clientenraad is uitgevoerd over de dienstverlening.

Clienten zijn met name tevreden over de stiptheid waarmee de uitkering maandelijks wordt betaald, de openingstijden, de wachttijden voor een afspraak, de manier waarop de medewerkers van de balie met hen omgaan en de duidelijkheid van het heronderzoeksformulier. Een aantal zaken is voor verbetering vatbaar, zoals de telefonische bereikbaarheid, het feit dat clienten steeds opnieuw hetzelfde verhaal moeten vertellen en de begeleiding door andere instanties dan de afdeling sociale zaken, zoals reintegratiebedrijven of scholings- en opleidingsinstituten.

Om deze knelpunten weg te nemen en de dienstverlening verder te verhogen, gaat de afdeling Sociale Zaken de komende tijd onder andere nauwer samenwerken met het CWI (Centrum voor Werk en Inkomen) en het UWV (Uitvoeringsinstituut Werknemers-verzekeringen). Ook wordt gestart met een pilot project naar het digitaliseren van de uitkeringsdossiers. De werkzaamheden van de intaker en de bijstandsconsulent zullen worden geintegreerd in de functie van klantmanager. In de loop van 2005 worden aanbevelingen gedaan over de verdere verbetering van de telefonische bereikbaarheid.

De VNG biedt gemeenten de mogelijkheid de dienstverlening van Sociale Diensten te meten en te vergelijken met het gemiddelde van alle deelnemende gemeenten. De afdeling Sociale Zaken heeft in 2003 voor het eerst meegedaan. Voor het onderzoek zijn 450 clienten benaderd; de respons was 41%. In 2003 bedroeg de respons 39%. De resultaten over 2004 laten op de meeste onderdelen een verbetering zien ten opzichte van 2003, maar zijn toch nog iets onder het gemiddelde.

De Clientenraad stelt ieder jaar zelf een vragenlijst samen en maakt gebruik van de adressen uit de steekproef die de afdeling Sociale Zaken uit het klantenbestand trekt voor het jaarlijks VNG-onderzoek.
---

PORTEFEUILLEHOUDER: J.H. VOOGD
Noot voor de pers: de resultaten van het onderzoek zijn in te zien op deze website.
Voor informatie: Afdeling Communicatie, Karin Bekker, tel. 0172-465263