Gemeente Rotterdam

Nr. 116
5 juli 2005

Taalachterstand Rotterdamse scholieren wordt minder

Rotterdamse basisschoolleerlingen met taalproblemen zijn beter gaan presteren. Hun achterstand ten opzichte van het landelijk gemiddelde is voor een deel ingelopen. Dat blijkt uit onderzoek dat in opdracht van wethouder Geluk (Onderwijs en Integratie) is uitgevoerd. De achterstand van de allochtone leerlingen met taalproblemen is in het schooljaar 2004/2005 met 18 procent verminderd en van de autochtone achterstandsleerlingen met 15 procent. Het Rotterdamse College van B&W wil in 2006 de achterstand ten opzichte van de landelijke score met een kwart hebben teruggebracht.

De gemeente Rotterdam en de CED-groep hebben de scores vergeleken die leerlingen in de afgelopen schooljaren bereikten op het taalonderdeel van de eindtoets Basisonderwijs van het Cito. Experts van de Onderwijsinspectie en het Cito hebben het onderzoek begeleid. Zij constateerden dat het verschil tussen de gemiddelde taalscore van de Rotterdamse achterstandsleerling en de landelijke gemiddelde taalscore is afgenomen.

Gemeente wil trend doorzetten
De gemeente Rotterdam en de schoolbesturen hebben de afgelopen jaren flink geïnvesteerd om onderwijsachterstanden te bestrijden. Zij gaan door met deze aanpak. ,,De uitdaging voor Rotterdam is het bereikte niveau vast te houden en deze trend door te zetten'', zegt wethouder Geluk. ,,Dit is een mooi resultaat. Zeker als je bedenkt dat we in Rotterdam veel leerlingen met taalproblemen hebben, die vaak ook nog bij elkaar in de klas zitten''.

Investeren in taalvaardigheid
Meer dan de helft van de Rotterdamse basisschoolleerlingen is van allochtone afkomst. Vaak hebben zij laagopgeleide ouders. Deze leerlingen hebben een grotere kans op onderwijsachterstanden. Gemeente en schoolbesturen spraken daarom in juni in de 'hoofdlijnen van het Rotterdams Onderwijsbeleid 2005-2010' af om de komende vijf jaar fors te investeren in taalvaardigheid. Dat gebeurt vooral met voor- en vroegschoolse educatie, Nederlandse les voor 25.000 jonge moeders, een langere schooldag op de nieuwe Brede School en extra aandacht voor taal op elke Rotterdamse school.

noot voor de redactie/