NOC*NSF
Bonden komen met strategisch marketingplan
ARNHEM - Zeven sportbonden presenteerden donderdag 30 juni tijdens een
besloten bijeenkomst hun strategische marketingplannen. Samen met
sportkoepel NOC*NSF en met steun van VODW Marketing (strategisch
marketing adviesbureau) ontwikkelden zij de afgelopen maanden een
eigen marketing visie, waarin de sporter centraal staat. Doel van de
sportbonden is continu aan te sluiten op de marktwensen en daarmee het
aantal aangesloten sporters flink te laten groeien.
De zeven sportbonden KNVB (voetbal), Watersportverbond, KNBB
(biljart), NSV (Ski), NBB (bridge), KNGU (gymnastiek) en de NTFU
(toerfiets), vormen de voorhoede van een veel grotere groep
sportbonden die gefaseerd hetzelfde traject gaat afleggen. Deze week
zijn 19 andere sportbonden van start gegaan die komend najaar hun
marktvisie afronden.
Met de presentatie van hun individuele marketing plan hebben de zeven
sportbonden een eerste mijlpaal bereikt. Nu volgt een belangrijke
vervolgfase: de uitvoering. De basis hiervoor vormen vernieuwende
sportconcepten die inspelen op de veranderende wensen van de sporter
in Nederland.
Bijvoorbeeld door flexibilisering van competitievormen wil de sport
een oplossing gaan bieden voor de steeds vollere agenda van de
(sport)consument. Maar ook door de sterke punten van de vereniging
(zoals sociale contacten en geborgenheid) te combineren met sport
lifestyle concepten voor jongeren. Uitgangspunt van deze concepten is
de levenstijl en beleveniswereld van jongeren, waarin muziek, maar ook
kleuren en vormgeving van de sportaccommodatie een belangrijke rol
gaan spelen. Een deel van deze initiatieven zal al in 2005 zichtbaar
worden en moeten uiteindelijk leiden tot stijgende ledenaantallen bij
de sportverenigingen en bonden.
Een laatste belangrijke peiler in de marketingplannen van de
sportbonden is samenwerking. Tussen sportbonden onderling, maar ook op
lokaal niveau in samenwerking met scholen, gemeenten, bedrijven en
andere sportverenigingen.
Aanvullende ondersteuning kregen de deelnemende sportbonden van
stagiaires van Speco (HBO-opleiding Fontys-hogeschool Tilburg), op
basis van centrale afspraken die NOC*NSF met dit opleidingsinstituut
heeft gemaakt.
Bekijk ook het overzicht pilotbonden (met contactpersonen) en
deelnemende bonden najaar 2005.
(5 juli 2005)