FloraHolland


Resultaten klanttevredenheidsonderzoek Bemiddelingsbureau Snijbloemen FloraHolland

FLORAHOLLAND (5 juli 2005) - Afgelopen maand zijn de resultaten van het klanttevredenheidsonderzoek van het Bemiddelingsbureau Snijbloemen FloraHolland bekend geworden. Voor dit onderzoek zijn door Bemiddelingsbureau Informatie zowel kopers als kwekers benaderd. Doel van dit kwalitatieve onderzoek was om inzicht te krijgen in de tevredenheid van kopers en kwekers over de huidige dienstverlening en om te achterhalen op welke manier de dienstverlening verder kan worden verbeterd.

Kwekers
Bijna alle ondervraagde kwekers wisten wie hun bemiddelaar is. Daarnaast bleek uit het onderzoek dat de overgrote meerderheid van de kwekers gebruik maakt van de commerciële, logistieke en financiële diensten van het Bemiddelingsbureau. Van de marktinformatie die de marktteams te bieden hebben, wordt door maar een kwart van de ondervraagde kwekers gebruik gemaakt. Kwekers vinden terugkoppeling van informatie erg belangrijk. Driekwart van de ondervraagden wil vooral weten waarom een aanvraag niet omgezet wordt in een order. Het feit dat bemiddelaars investeren in een lange termijnrelatie tussen bemiddelaar en kweker (bijvoorbeeld regelmatig tuinbezoek) wordt als positief ervaren.

Kopers
De ondervraagde kopers hebben in wisselende mate contact met één of meerdere marktteams. Ruim driekwart van de ondervraagde kopers heeft één of meerdere keren per week of dagelijks contact. Daarnaast ontvangen ruim driekwart van de ondervraagden gevraagde en ongevraagde aanbiedingen van de marktteams. De gevraagde aanbiedingen worden door een meerderheid als marktconform ervaren, over de ongevraagde aanbiedingen lopen de meningen uiteen. Bijna de hele groep kopers legt zelf aanvragen neer bij de marktteams. 67 procent van de ondervraagden geeft aan dat de aanvragen (bijna) altijd op tijd worden beantwoord.

Kopers en kwekers is tijdens het onderzoek gevraagd wat het Bemiddelingsbureau Snijbloemen zou moeten doen om de tevredenheid te verhogen. Deze concrete aanbevelingen zijn inmiddels opgepakt en moeten ervoor zorgen dat de dienstverlening verder verbeterd wordt. Eind 2005 zal Bemiddelingsbureau Informatie weer een klanttevredenheidsonderzoek onder kwekers en kopers houden, waardoor de voortgang in de mate van tevredenheid onderzocht kan worden.


---