FloraHolland
Resultaten klanttevredenheidsonderzoek Bemiddelingsbureau Snijbloemen
FloraHolland
FLORAHOLLAND (5 juli 2005) - Afgelopen maand zijn de resultaten van
het klanttevredenheidsonderzoek van het Bemiddelingsbureau Snijbloemen
FloraHolland bekend geworden. Voor dit onderzoek zijn door
Bemiddelingsbureau Informatie zowel kopers als kwekers benaderd. Doel
van dit kwalitatieve onderzoek was om inzicht te krijgen in de
tevredenheid van kopers en kwekers over de huidige dienstverlening en
om te achterhalen op welke manier de dienstverlening verder kan worden
verbeterd.
Kwekers
Bijna alle ondervraagde kwekers wisten wie hun bemiddelaar is.
Daarnaast bleek uit het onderzoek dat de overgrote meerderheid van de
kwekers gebruik maakt van de commerciële, logistieke en financiële
diensten van het Bemiddelingsbureau. Van de marktinformatie die de
marktteams te bieden hebben, wordt door maar een kwart van de
ondervraagde kwekers gebruik gemaakt. Kwekers vinden terugkoppeling
van informatie erg belangrijk. Driekwart van de ondervraagden wil
vooral weten waarom een aanvraag niet omgezet wordt in een order. Het
feit dat bemiddelaars investeren in een lange termijnrelatie tussen
bemiddelaar en kweker (bijvoorbeeld regelmatig tuinbezoek) wordt als
positief ervaren.
Kopers
De ondervraagde kopers hebben in wisselende mate contact met één of
meerdere marktteams. Ruim driekwart van de ondervraagde kopers heeft
één of meerdere keren per week of dagelijks contact. Daarnaast
ontvangen ruim driekwart van de ondervraagden gevraagde en ongevraagde
aanbiedingen van de marktteams. De gevraagde aanbiedingen worden door
een meerderheid als marktconform ervaren, over de ongevraagde
aanbiedingen lopen de meningen uiteen. Bijna de hele groep kopers legt
zelf aanvragen neer bij de marktteams. 67 procent van de ondervraagden
geeft aan dat de aanvragen (bijna) altijd op tijd worden beantwoord.
Kopers en kwekers is tijdens het onderzoek gevraagd wat het
Bemiddelingsbureau Snijbloemen zou moeten doen om de tevredenheid te
verhogen. Deze concrete aanbevelingen zijn inmiddels opgepakt en
moeten ervoor zorgen dat de dienstverlening verder verbeterd wordt.
Eind 2005 zal Bemiddelingsbureau Informatie weer een
klanttevredenheidsonderzoek onder kwekers en kopers houden, waardoor
de voortgang in de mate van tevredenheid onderzocht kan worden.
---