Provincie Groningen

GS willen investeren in vaarverbinding Erica-Ter Apel 4 juli 2005

Varen van Groningen via Zuid-Oost Groningen richting de vaargebieden van de Eems of richting Midden- en West-Nederland. Dat moet over tien jaar mogelijk zijn door de realisatie van de vaarverbinding Erica-Ter Apel. Bovendien is de inschatting dat deze nieuwe vaarverbinding ca. 225 structurele arbeidsplaatsen oplevert.
Het college van GS heeft vandaag in principe besloten aan deze nieuwe vaarverbinding ruim 1.9 miljoen euro beschikbaar te stellen. Het principe-besluit wordt voorgelegd aan Provinciale Staten. GS gaan er vanuit dat het project eind 2005 van start kan gaan. Naar verwachting wordt de vaarverbinding in fases, over een periode van tien jaar, gerealiseerd.

De vaarverbinding is een van de belangrijkste (landelijke) ontbrekende schakels in het toervaarnet van Nederland. Erica-Ter Apel is een vervolg op de andere ontbrekende schakel; de vaarverbinding tussen het Zuidlaardermeer - Oost-Groningen (Van Turfvaart naar Toervaart), die in 2008 gerealiseerd moet zijn. Het project is een van de top 10 projecten van de "Agenda voor de Veenkoloniën".

Kosten en financiering
Totale kosten van het project Erica-Ter Apel zijn 32 miljoen euro. Het ligt in de planning dat dit bedrag mede wordt gefinancierd door de provincie Drente en door o.a. de direct belanghebbende gemeenten Vlagtwedde en Emmen, de waterschappen Hunze en Aa's, Velt en Vecht en. Bovendien zal aan alle deelnemende partijen aan de Agenda voor de Veenkoloniën ook een bijdrage worden gevraagd. Ook zullen er aanvullende subsidies worden aangevraagd bij o.a. de Stichting Recreatietoervaart Nederland en uit het Kompasprogramma.

Belang en effecten
In de voorbereiding is door ARCADIS/ECORYS-NEI een uitvoerige studie gemaakt van de sociaal-economische effecten. De tijdelijke, projectgebonden, werkgelegenheid wordt ingeschat op ca. 300 arbeidsplaatsen. Realisatie van de vaarverbinding zal in de regio ca. 225 structurele arbeidsplaatsen op kunnen leveren. Hiertoe zullen regionale en lokale overheden moeten samenwerken om ruimte te scheppen voor kansrijke ontwikkelingen en het bedrijfsleven te stimuleren. Hierbij gaat het niet alleen om direct aan de recreatievaart gerelateerde bedrijvigheid, maar ook om bijvoorbeeld uitbreiding van verblijfsaccommodaties en nieuwe toeristische bedrijvigheid. Een goed voorbeeld van een attractie die gaat profiteren van de vaarverbinding is het Veenpark in Bargercompascuüm.
Realisatie van de vaarverbinding betekent bovendien een versterking van het karakteristieke veenkoloniale landschap. De bestaande lintstructuur wordt versterkt en doordat een (grotendeels) bestaand kanaal met kunstwerken wordt hersteld, krijgt het historisch karakter van de streek een stevige impuls.
Gezamenlijk met de realisatie van het vaartraject kunnen kansen worden benut voor natuurherstel.
Aanleg van de vaarverbinding draagt bij aan de herstructureringsopgave waarvoor de Veenkoloniën staan. Langs de verbinding ontstaan kansen voor nieuwe impulsen voor stads- en dorpsvernieuwing.

Erica-ter apel vaarverbinding