juli 2005
Inspraak verbetert ontwerp overstaphalte Leyenburg (5 juli)
Het plan voor de aanleg van een nieuwe overstaphalte en een
keervoorziening voor tramlijn 6k bij Ziekenhuis Leyenburg wordt
aangepast. Een aantal inspraakreacties en suggesties van bewoners
wordt verwerkt in het definitieve ontwerp. De totale investering komt
uit op ruim 10 miljoen euro.
Insprekers, maar ook commissieleden hebben gepleit voor het realiseren
van een uitgebreide wachtvoorziening voor reizigers bij de nieuwe
overstaphalte. Onderzocht wordt of de wachtgelegenheid voor
buschauffeurs kan worden gecombineerd met een wachtruimte voor
reizigers en de huidige bloemenkiosk. In een afzonderlijk voorstel zal
wethouder Bruno Bruins van Verkeer hierop terugkomen.Daarnaast worden
naar aanleiding van de inspraak de herinrichtingsplannen van de
kruising Escamplaan/Leyweg en Meppelweg/Leyweg zodanig aangepast dat
voetgangers en fietsers gemakkelijker en veiliger kunnen oversteken.
Met de aanleg van fietspaden op dit deel van de Leyweg wordt
aangesloten op de reeds aanwezige fietspaden. Een groot aantal bomen
op de Leyweg zullen elders op het tracé van RandstadRail verplant
worden. Bovendien wordt in de uitwerking van het ontwerp onderzocht of
bij het Castricumplein een breder perron en een betere oversteek
kunnen worden gerealiseerd. Ook voor de wens van bewoners om het
gehele Castricumplein her in te richten, komt wethouder Bruins met een
afzonderlijk voorstel.
Vanaf dienstregeling 2007
Het college van Burgemeester en Wethouders heeft vandaag besloten deze
aanpassingen op te nemen in het definitieve plan. Wethouder Bruins:
Het plan is een belangrijke stap voor de verbetering van de
bereikbaarheid van Den Haag per openbaar vervoer. Rekening houdend met
de inspraakreacties gaan we het plan verder definitief uitwerken en
uitvoeren. Met ingang van de dienstregeling 2007 wordt alles in
gebruik genomen.De overstaphalte bestaat uit twee grote perrons
tegenover elkaar, waaraan diverse bussen, RandstadRaillijn 6 en
tramlijn 6k stoppen. Busreizigers kunnen hier vanaf januari 2007
overstappen op RandstadRail. Hierdoor ontstaat een snellere verbinding
met het centrum. Omdat RandstadRaillijn 6 de huidige lijn 6 vervangt
maar in haar route de Schildersbuurt en Transvaal overslaat, komt er
een tramlijn 6k die daar wel rijdt. De k staat voor kort, omdat deze
lijn zoals lijn 6 niet doorrijdt naar De Uithof, maar van Den Haag CS
via het Castricumplein stopt bij het ziekenhuis en gaat keren rond het
nieuwe gemaal van Delfland.
Gemeente Den Haag