Gemeente Den Haag

juli 2005
Inspraak verbetert ontwerp overstaphalte Leyenburg (5 juli) Het plan voor de aanleg van een nieuwe overstaphalte en een keervoorziening voor tramlijn 6k bij Ziekenhuis Leyenburg wordt aangepast. Een aantal inspraakreacties en suggesties van bewoners wordt verwerkt in het definitieve ontwerp. De totale investering komt uit op ruim 10 miljoen euro.

Insprekers, maar ook commissieleden hebben gepleit voor het realiseren van een uitgebreide wachtvoorziening voor reizigers bij de nieuwe overstaphalte. Onderzocht wordt of de wachtgelegenheid voor buschauffeurs kan worden gecombineerd met een wachtruimte voor reizigers en de huidige bloemenkiosk. In een afzonderlijk voorstel zal wethouder Bruno Bruins van Verkeer hierop terugkomen.Daarnaast worden naar aanleiding van de inspraak de herinrichtingsplannen van de kruising Escamplaan/Leyweg en Meppelweg/Leyweg zodanig aangepast dat voetgangers en fietsers gemakkelijker en veiliger kunnen oversteken. Met de aanleg van fietspaden op dit deel van de Leyweg wordt aangesloten op de reeds aanwezige fietspaden. Een groot aantal bomen op de Leyweg zullen elders op het tracé van RandstadRail verplant worden. Bovendien wordt in de uitwerking van het ontwerp onderzocht of bij het Castricumplein een breder perron en een betere oversteek kunnen worden gerealiseerd. Ook voor de wens van bewoners om het gehele Castricumplein her in te richten, komt wethouder Bruins met een afzonderlijk voorstel.

Vanaf dienstregeling 2007
Het college van Burgemeester en Wethouders heeft vandaag besloten deze aanpassingen op te nemen in het definitieve plan. Wethouder Bruins: Het plan is een belangrijke stap voor de verbetering van de bereikbaarheid van Den Haag per openbaar vervoer. Rekening houdend met de inspraakreacties gaan we het plan verder definitief uitwerken en uitvoeren. Met ingang van de dienstregeling 2007 wordt alles in gebruik genomen.De overstaphalte bestaat uit twee grote perrons tegenover elkaar, waaraan diverse bussen, RandstadRaillijn 6 en tramlijn 6k stoppen. Busreizigers kunnen hier vanaf januari 2007 overstappen op RandstadRail. Hierdoor ontstaat een snellere verbinding met het centrum. Omdat RandstadRaillijn 6 de huidige lijn 6 vervangt maar in haar route de Schildersbuurt en Transvaal overslaat, komt er een tramlijn 6k die daar wel rijdt. De k staat voor kort, omdat deze lijn zoals lijn 6 niet doorrijdt naar De Uithof, maar van Den Haag CS via het Castricumplein stopt bij het ziekenhuis en gaat keren rond het nieuwe gemaal van Delfland.