Gemeente Barneveld
Status milieuklacht via internet te volgen
Het is voor burgers en bedrijven in de gemeenten Barneveld, Nijkerk,
Wageningen en Ede al enige tijd mogelijk om via de gemeentelijke
website een milieuklacht in te dienen. Vanaf 1 juli 2005 is dit voor
burgers uitgebreid met een 'klacht-volg-mogelijkheid'. Dit betekent
dat de burger via een uniek nummer op de website kan volgen welke
organisatie zijn klacht in behandeling heeft genomen, en wat de
uitkomst van de afhandeling is. Inwoners van Barneveld kunnen hun
milieuklacht indienen via de gemeentelijke website www.barneveld.nl
Op de website staat een klachtformulier, waarmee burgers relevante
informatie over de klacht digitaal kunnen doorgeven aan de gemeente of
provincie. Aan elke klacht wordt een kenmerk toegekend. Voor de melder
is het nu mogelijk om te volgen wat er met de klacht gebeurt. Met deze
werkwijze verwacht de gemeente de inwoners beter te kunnen informeren.
De uitbreiding van het dienstenpakket wordt mogelijk gemaakt door
financiering van de provincie Gelderland. Deze laatste partij
financiert het project S@MEN (Samenwerking Afhandeling
Milieuklachten). In het project S@MEN werken overheidsinstanties met
elkaar om milieuklachten sneller af te handelen. Door de samenwerking
komen klachten sneller bij het bevoegd gezag terecht.
De vier gemeenten en de provincie hebben hiervoor afspraken gemaakt en
worden ondersteund door een computersysteem. De site voor
milieuklachten was de eerste stap in dit samenwerkingsproject.
In de gemeente Barneveld werkt dit project naast de bestaande
milieuklachtenlijn, via telefoonnummer (0342) 495333, deze lijn is dag
en nacht bereikbaar. Ook worden klachten die binnenkomen via dit
nummer direct afgehandeld, ook in het weekeinde.
Mutatiedatum 05/07/2005