Gemeente Barneveld


Status milieuklacht via internet te volgen

Het is voor burgers en bedrijven in de gemeenten Barneveld, Nijkerk, Wageningen en Ede al enige tijd mogelijk om via de gemeentelijke website een milieuklacht in te dienen. Vanaf 1 juli 2005 is dit voor burgers uitgebreid met een 'klacht-volg-mogelijkheid'. Dit betekent dat de burger via een uniek nummer op de website kan volgen welke organisatie zijn klacht in behandeling heeft genomen, en wat de uitkomst van de afhandeling is. Inwoners van Barneveld kunnen hun milieuklacht indienen via de gemeentelijke website www.barneveld.nl

Op de website staat een klachtformulier, waarmee burgers relevante informatie over de klacht digitaal kunnen doorgeven aan de gemeente of provincie. Aan elke klacht wordt een kenmerk toegekend. Voor de melder is het nu mogelijk om te volgen wat er met de klacht gebeurt. Met deze werkwijze verwacht de gemeente de inwoners beter te kunnen informeren.

De uitbreiding van het dienstenpakket wordt mogelijk gemaakt door financiering van de provincie Gelderland. Deze laatste partij financiert het project S@MEN (Samenwerking Afhandeling Milieuklachten). In het project S@MEN werken overheidsinstanties met elkaar om milieuklachten sneller af te handelen. Door de samenwerking komen klachten sneller bij het bevoegd gezag terecht.

De vier gemeenten en de provincie hebben hiervoor afspraken gemaakt en worden ondersteund door een computersysteem. De site voor milieuklachten was de eerste stap in dit samenwerkingsproject.

In de gemeente Barneveld werkt dit project naast de bestaande milieuklachtenlijn, via telefoonnummer (0342) 495333, deze lijn is dag en nacht bereikbaar. Ook worden klachten die binnenkomen via dit nummer direct afgehandeld, ook in het weekeinde. Mutatiedatum 05/07/2005