Rotterdamse basisschoolleerlingen met taalproblemen zijn beter gaan
presteren. Hun achterstand ten opzichte van het landelijk gemiddelde
is voor een deel ingelopen. De achterstand van de allochtone
leerlingen met taalproblemen is in het schooljaar 2004/2005 met 18
procent verminderd en van de autochtone achterstandsleerlingen met 15
procent.
De gemeente Rotterdam en de CED-groep hebben de scores vergeleken die
leerlingen in de afgelopen schooljaren bereikten op het taalonderdeel
van de eindtoets Basisonderwijs van het Cito. Experts van de
Onderwijsinspectie en het Cito hebben het onderzoek begeleid. Zij
constateerden dat het verschil tussen de gemiddelde taalscore van de
Rotterdamse achterstandsleerling en de landelijke gemiddelde taalscore
is afgenomen.
Gemeente wil trend doorzetten
De gemeente Rotterdam en de schoolbesturen hebben de afgelopen jaren
flink geïnvesteerd om onderwijsachterstanden te bestrijden. Zij gaan
door met deze aanpak. ,,De uitdaging voor Rotterdam is het bereikte
niveau vast te houden en deze trend door te zetten'', zegt wethouder
Geluk. ,,Dit is een mooi resultaat. Zeker als je bedenkt dat we in
Rotterdam veel leerlingen met taalproblemen hebben, die vaak ook nog
bij elkaar in de klas zitten''.
Investeren in taalvaardigheid
Meer dan de helft van de Rotterdamse basisschoolleerlingen is van
allochtone afkomst. Vaak hebben zij laagopgeleide ouders. Deze
leerlingen hebben een grotere kans op onderwijsachterstanden. Gemeente
en schoolbesturen spraken daarom in juni in de 'hoofdlijnen van het
Rotterdams Onderwijsbeleid 2005-2010' af om de komende vijf jaar fors
te investeren in taalvaardigheid. Dat gebeurt vooral met voor- en
vroegschoolse educatie, Nederlandse les voor 25.000 jonge moeders, een
langere schooldag op de nieuwe Brede School en extra aandacht voor
taal op elke Rotterdamse school.
Het Rotterdamse College van B&W wil in 2006 de achterstand ten
opzichte van de landelijke score met een kwart hebben
teruggebracht. Het onderzoek is in opdracht van wethouder Geluk
(Onderwijs en Integratie) uitgevoerd.
Bron: Bestuursdienst, 05-07-2005
[s?rotterdam.Openbaar_60327.OTAP_RDM Content
ite_250003.Bestuursdienst_250055.Directie
AZ_2029887.Concerncommunicatie_2029890.Nieuwsbericht_2032005.Onderwijs
en Jeugd_2032482.Taalachterstand Rott_2071391]
Gemeente Rotterdam