IP/05/844
Brussel, 5 juli 2005
Nederlandse steun om binnenvaartschepen milieuvriendelijker te maken
De Commissie heeft vandaag haar goedkeuring verleend aan een
Nederlandse steunregeling voor het verlenen van subsidies voor de
vervanging of retrofit van dieselmotoren van binnenvaartschepen. Voor
de regeling, die geldt voor 5 jaar, is een bedrag uitgetrokken van
ongeveer 20 miljoen euro.
De regeling heeft tot doel de Nox-uitstoot van de bestaande
binnenvaartvloot in Nederland^ aanzienlijk te doen verminderen door
subsidiëring van lage emissie-dieselmotoren. De regeling voorziet in
investeringssubsidies bij:
* de aanschaf van een emissie-arme scheepsdieselmotor in plaats van
een conventionele scheepsdieselmotor bij de bouw van een nieuw
schip of bij hermotorisering van een bestaand schip;
* de aanschaf van een emissie-arme scheepsdieselmotor in plaats van
revisie van de in gebruik zijnde conventionele scheepsdieselmotor;
* retrofit van een in gebruik zijnde conventionele
scheepsdieselmotor tot een emissie-arme scheepsdieselmotor.
In Nederland geregistreerde schepen, ongeacht de nationaliteit van de
eigenaar, komen voor de steun in aanmerking.
De Commissie acht de regeling in overeenstemming met het
EG-Verdrag , met name met de kaderregeling inzake staatssteun ten
behoeve van het milieu . Op grond van deze kaderregeling mogen
investeringen in apparatuur die tot doel hebben verontreiniging of
hinder te verminderen of te beëindigen worden toegestaan.
---
in het kader van de verplichtingen die zijn opgelegd door
EG-Richtlijn 2001/81 inzake nationale emissieplafonds voor bepaalde
luchtverontreinigende stoffen, PB L 309/2001, blz. 22
Op grond van art.87, lid 3, onder c) van het Verdrag
PB C 37 van 3.2.2001, blz. 3
European Union