Netwerk
VANAVOND IN NETWERK
Onderwerp: âOnvoldoende aandacht veiligheid spoorâ
Uitzenddatum: Di. 5 juli 2005, 20.30u
Treinongeluk Amsterdam CS
De veiligheid op het spoor is onderbelicht, concludeert de
Onderzoeksraad voor Veiligheid vandaag in een rapport over de botsing
tussen twee treinen bij Amsterdam Centraal, mei vorig jaar. In Netwerk
een gesprek met Pieter van Vollenhoven, voorzitter van de
Onderzoeksraad voor Veiligheid.
Rood sein
Negentien reizigers raakten vorig jaar gewond toen een lege
dubbeldekstrein langs een rood sein reed en op een intercity trein
botste. Volgens de Onderzoeksraad schiet het huidige
veiligheidssysteem op het spoor, ATB, te kort. Het hapert bij
snelheden onder de veertig kilometer per uur, waardoor de trein in
Amsterdam langs het rode sein kon rijden.
ATB-systeem
Twaalf jaar geleden had de Spoorwegongevallenraad, de voorloper van de
Onderzoeksraad, al aangegeven dat het ATB-systeem vervangen moest
worden. Tot nu toe is dat niet gebeurd.
Maatregelen
Minister Peijs van Verkeer heeft vorig jaar maatregelen aangekondigd
die de veiligheid op het spoor moeten vergroten. Zo is er een
technische oplossing bedacht voor het niet stoppen voor een rood sein
en krijgen bepaalde seinen een grotere lens en een betere lamp.
Structurele aanpak
De raad vindt dat nog niet ver genoeg gaan en stelt dat een
structurele aanpak noodzakelijk is voor de veiligheid. Het
bestuursorgaan doelt daarmee op de invoering van een nieuw systeem met
een voortdurende snelheidsbeheersing.