Netwerk


VANAVOND IN NETWERK

Onderwerp: âOnvoldoende aandacht veiligheid spoorâ Uitzenddatum: Di. 5 juli 2005, 20.30u

Treinongeluk Amsterdam CS

De veiligheid op het spoor is onderbelicht, concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid vandaag in een rapport over de botsing tussen twee treinen bij Amsterdam Centraal, mei vorig jaar. In Netwerk een gesprek met Pieter van Vollenhoven, voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Rood sein
Negentien reizigers raakten vorig jaar gewond toen een lege dubbeldekstrein langs een rood sein reed en op een intercity trein botste. Volgens de Onderzoeksraad schiet het huidige veiligheidssysteem op het spoor, ATB, te kort. Het hapert bij snelheden onder de veertig kilometer per uur, waardoor de trein in Amsterdam langs het rode sein kon rijden.

ATB-systeem
Twaalf jaar geleden had de Spoorwegongevallenraad, de voorloper van de Onderzoeksraad, al aangegeven dat het ATB-systeem vervangen moest worden. Tot nu toe is dat niet gebeurd.

Maatregelen
Minister Peijs van Verkeer heeft vorig jaar maatregelen aangekondigd die de veiligheid op het spoor moeten vergroten. Zo is er een technische oplossing bedacht voor het niet stoppen voor een rood sein en krijgen bepaalde seinen een grotere lens en een betere lamp.

Structurele aanpak
De raad vindt dat nog niet ver genoeg gaan en stelt dat een structurele aanpak noodzakelijk is voor de veiligheid. Het bestuursorgaan doelt daarmee op de invoering van een nieuw systeem met een voortdurende snelheidsbeheersing.