IP/05/839
Brussel, 5 juli 2005
Belasting van personenauto's: Commissie doet voorstel om werking interne
markt te verbeteren en duurzaamheid te bevorderen
De Europese Commissie heeft een voorstel voor een richtlijn ingediend
dat een herstructurering van de nationale belastingsystemen voor
personenauto's zou vereisen. Met dit voorstel wil zij de werking van
de interne markt verbeteren door de bestaande fiscale obstakels voor
de overbrenging van een personenauto naar een andere lidstaat weg te
nemen. Het voorstel zou ook de duurzaamheid bevorderen doordat de
belastinggrondslag van zowel de registratiebelasting als de jaarlijkse
motorrijtuigenbelasting wordt uitgebreid met een parameter die
rechtstreeks verband houdt met de CO -uitstoot van personenauto's.
Het voorstel heeft alleen tot doel een EU-structuur voor de belasting
van personenauto's tot stand te brengen. Het zou de belastingtarieven
niet harmoniseren en de lidstaten ook niet verplichten nieuwe
belastingen in te voeren.
"Op grond van de uitgebreide raadplegingen die de Commissie met de
belanghebbenden heeft gehouden, menen wij dat er veel steun bestaat
voor de afschaffing van de registratiebelasting, die tot dubbele
belastingheffing bij Europese burgers en fragmentatie van de Europese
auto-industrie leidt," aldus László Kovács, EU-commissaris voor
belastingen en douane. "Ook belastingmaatregelen die de consument
ertoe aanzetten voor een milieuvriendelijkere auto te kiezen, kunnen
op heel wat bijval rekenen."
Het voorstel van de Commissie inzake de belasting van personenauto's
omvat drie elementen:
* Afschaffing van de autoregistratiebelasting in een
overgangsperiode van vijf tot tien jaar. De inkomsten van de
lidstaten komen niet in het gedrang als de geleidelijke
afschaffing van de registratiebelasting gepaard gaat met een
gelijktijdige verhoging van de jaarlijkse motorrijtuigenbelasting
en, zo nodig, andere belastingen. Een geleidelijke overgang zou
verhinderen dat auto-eigenaren de waarde van hun auto plots sterk
zien dalen. De overgangsperiode zou ook de lidstaten die een hoge
registratiebelasting heffen, in staat stellen de nodige
structurele wijzigingen in hun stelsel van autobelasting door te
voeren.
* Een systeem waarbij de lidstaten een gedeelte van de
registratiebelasting, zolang die niet is afgeschaft, zouden moeten
teruggeven wanneer een personenauto die op hun grondgebied is
geregistreerd, wordt uitgevoerd of permanent naar een andere
lidstaat wordt overgebracht. Deze maatregel moet niet alleen
voorkomen dat er tweemaal belasting wordt geheven, zoals thans het
geval is, maar ook dit soort belastingen billijker maken door ze
te koppelen aan het werkelijke gebruik van de auto in de
desbetreffende lidstaat. Een soortgelijk teruggaafsysteem zou
worden ingevoerd voor de jaarlijkse motorrijtuigenbelasting.
* Opname van een CO -parameter in de belastinggrondslag van zowel
de jaarlijkse motorrijtuigenbelasting als de registratiebelasting.
Dit zou inhouden dat de belasting wordt gedifferentieerd volgens
het aantal gram CO dat een auto per kilometer uitstoot. Tegen
31 december 2008 zou ten minste 25% van de totale opbrengsten van
de registratie- en de jaarlijkse motorrijtuigenbelasting door de
CO -parameter van de desbetreffende belasting moeten worden
gegenereerd, en dit cijfer zou tegen 2010 tot 50% moeten stijgen.
Het voorstel en achtergrondinformatie kunnen worden geraadpleegd op:
http://europa.eu.int/comm/taxation_customs/taxation/other_taxes/passen
ger_car/index_en.htm
Zie ook MEMO/05/236
European Union