Gemeente Utrecht


2005 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
54 Vragen van de heer R.W. Kok
(ingekomen 7 juni 2005)

Stadhuis 'lam' na overstroming', kopt het Utrechts Nieuwsblad vandaag. En niet ten onrechte, want door een computerstoring bleven onder andere het stadhuis en de dienst burgerzaken verstoken van de noodzakelijke netwerkfaciliteiten. En bleek het voor niemand mogelijk de gemeentelijke website te raadplegen. En konden er geen e-mails verstuurd worden aan raads- en collegeleden. Zelfs de telefoon bleek een tijdlang niet naar behoren te funtioneren.

Het is natuurlijk uitermate vervelend dat dit is gebeurd. Maar het is zorgwekkend dat de gemeente hier niet op is berekend. En dus is het wachten op de volgende leidingbreuk die de gemeentelijke servers onder water zet en de gemeente onbereikbaar maakt voor de buitenwereld.
De fractie van Leefbaar Utrecht was onaangenaam getroffen over het feit dat het allemaal zeer lang duurde alvorens alle systemen weer in de lucht waren.

Leefbaar Utrecht verwacht echter dat het College deze kans aangrijpt om voordeel te behalen uit het ontstane nadeel. Om te beginnen om de gemeentelijke servers 'waterproof' onder te brengen.

Het bovenstaande leidt tot de volgende vragen:

1. Welke lessen heeft het College getrokken uit de overstroming van de server-ruimte?

En welke verbeteringen zullen worden doorgevoerd om het gemeentelijke netwerk waterproof te maken? En op welke termijn?
2. Zal het College overgaan tot inspectie van alle andere ruimtes, waarin netwerkservers opgesteld staan en, indien nodig, overgaan tot het aanbrengen van verbeteringen?

Gezien het uitvallen van de gemeentelijke website is er momenteel geen back-up-server, die bij uitval van de hoofdserver (enkele) taken kan overnemen.
3. Is het College het met Leefbaar Utrecht eens, dat een back-up-server noodzakelijk is?


Antwoorden van Burgemeester en wethouders
(verzonden 5 juli 2005)


1. Op vrijdag 3 juni 2005 is een extra airco-systeem in de computerruimte van de Secretarie geplaatst. Dit was noodzakelijk vanwege capaciteitsuitbreiding van netwerk- en telefoniefaciliteiten. Op maandag 6 juni 2005 is gebleken dat de capaciteit van de reeds aanwezige luchtbevochtiger tot het maximum was verhoogd en dat een klein onderdeel van het bestaande leidingenstelsel (een rubberen slang van circa 25 cm.) door de verhoogde waterdruk was opengereten. De aanwezige terugslagklep en vochtsensoren hebben niet gefunctioneerd. De betrokken bedrijven zijn aansprakelijk gesteld. Alhoewel het lastig is om uit nalatigheid van derden lessen te leren zullen in overleg met de automatiseringsafdelingen binnen nu en 3 maanden strikte protocollen met betrekking tot het periodiek testen van deze systemen worden vastgesteld.

2. Ja. Het beveiligingsniveau van huidige en toekomstige serverruimten binnen de gemeente Utrecht zal door het ABU (automatiseringsbedrijf Utrecht) worden geïnventariseerd. Daar waar nodig zullen verbeteringen worden doorgevoerd.

3. Ja. De gemeente Utrecht heeft een back-up server en uitwijkcontracten bij calamiteiten onder meer met IBM. Voor de verschillende apparatuurlijnen en applicatiegroepen zijn verschillende back-up afspraken van kracht:
. Het nieuwe telefonieconcept dat deze zomer wordt geïntroduceerd binnen de Secretarie is gebaseerd op dubbel uitgevoerde centrales op meerdere lokaties met gescheiden stroomvoorziening.

. De back-up van de kantoorsystemen is gebaseerd op meerdere systemen die zich echter op dezelfde lokatie bevonden. Om veiligheidsredenen voor mensen, apparatuur en gebouw zijn deze beide van de spanning gehaald. Het nieuwe kantoorautomatiseringsconcept gaat uit van meerdere systemen op meerdere lokaties.
. Voor enkele gemeentebrede applicatiesystemen zijn uitwijkovereenkomsten met derde partijen die voorzien in herstel van functionaliteit binnen 48 uur. Verkorting van de serviceonderbrekingen gaat gepaard met significante kostenverhogingen waarbij het goed is om op elk niveau de afweging nut/kosten te maken.


---- --