PERSBERICHT - 2005-07-05

Slaapdokter Idzikowski gaat slaapcomfort tijdens vliegreizen onderzoeken

British Airways neemt slaapexpert in dienst

British Airways neemt als eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld een slaapexpert in dienst. Het is dr. Chris Idzikowski, één van Engelands toonaangevende slaapspecialisten, verbonden aan het Edinburgh Sleep Centre. Deze maand start hij een uitgebreid onderzoek, dat de bestaande kennis en ervaring van British Airways op het gebied van slapen op 10.000 meter hoogte verder moet vergroten.

British Airways heeft wat betreft slapen op grote hoogte een reputatie hoog te houden: in 1998 introduceerde de luchtvaartmaatschappij als eerste een volledig flat bed in haar business class en vorig jaar werd de Sleeper Service geïntroduceerd waardoor zakelijke reizigers optimaal van hun nachtrust kunnen genieten.

Dr Idzikowskis eerste project zal bestaan uit het samenstellen van een uitgebreid rapport over slapen tijdens langeafstandsvluchten. In het rapport zal aandacht besteed worden aan de volgende aspecten:

> Wat reizigers kunnen doen om sneller in slaap te vallen > Hoe reizigers zichzelf kunnen trainen om te slapen > Het verschil tussen het reizen van oost naar west en van west naar oost (met de de zon mee of er tegen in)
> De meest effectieve slaaphoudingen
> Hoe en waarneer men het beste jetlag kan bestrijden

British Airways commercial director, Martin George: We weten dat het voor onze zakelijke klanten zeer belangrijk is dat zij in staat zijn om tijdens de vlucht te kunnen slapen. Afgelopen jaar hebben we een speciale Club World Sleeper Service *1) geïntroduceerd die onze klanten in staat stelt om voor aanvang van de vlucht te dineren zodat zij aan boord van een lange ongestoorde nachtrust kunnen genieten. Deze service is inmiddels razend populair en wij horen van klanten dat zij door deze service dikwijls tot twee uur extra hebben kunnen slapen.*2

Dr Idzikowski: Mijn benoeming maakt het belang duidelijk dat British Airways hecht aan de nachtrust van haar klanten. Ik kijk er naar uit om nieuwe methoden te ontwikkelen waarmee zij hun service nog verder kunnen verbeteren.