PERSBERICHT - 2005-07-05
Slaapdokter Idzikowski gaat slaapcomfort tijdens vliegreizen
onderzoeken
British Airways neemt slaapexpert in dienst
British Airways neemt als eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld een
slaapexpert in dienst. Het is dr. Chris Idzikowski, één van Engelands
toonaangevende slaapspecialisten, verbonden aan het Edinburgh Sleep
Centre. Deze maand start hij een uitgebreid onderzoek, dat de
bestaande kennis en ervaring van British Airways op het gebied van
slapen op 10.000 meter hoogte verder moet vergroten.
British Airways heeft wat betreft slapen op grote hoogte een reputatie
hoog te houden: in 1998 introduceerde de luchtvaartmaatschappij als
eerste een volledig flat bed in haar business class en vorig jaar werd
de Sleeper Service geïntroduceerd waardoor zakelijke reizigers
optimaal van hun nachtrust kunnen genieten.
Dr Idzikowskis eerste project zal bestaan uit het samenstellen van een
uitgebreid rapport over slapen tijdens langeafstandsvluchten. In het
rapport zal aandacht besteed worden aan de volgende aspecten:
> Wat reizigers kunnen doen om sneller in slaap te vallen
> Hoe reizigers zichzelf kunnen trainen om te slapen
> Het verschil tussen het reizen van oost naar west en van west naar
oost (met de de zon mee of er tegen in)
> De meest effectieve slaaphoudingen
> Hoe en waarneer men het beste jetlag kan bestrijden
British Airways commercial director, Martin George: We weten dat het
voor onze zakelijke klanten zeer belangrijk is dat zij in staat zijn
om tijdens de vlucht te kunnen slapen. Afgelopen jaar hebben we een
speciale Club World Sleeper Service *1) geïntroduceerd die onze
klanten in staat stelt om voor aanvang van de vlucht te dineren zodat
zij aan boord van een lange ongestoorde nachtrust kunnen genieten.
Deze service is inmiddels razend populair en wij horen van klanten dat
zij door deze service dikwijls tot twee uur extra hebben kunnen
slapen.*2
Dr Idzikowski: Mijn benoeming maakt het belang duidelijk dat British
Airways hecht aan de nachtrust van haar klanten. Ik kijk er naar uit
om nieuwe methoden te ontwikkelen waarmee zij hun service nog verder
kunnen verbeteren.