Gemeente Albrandswaard


Stadsregio handhaaft voorrang voor fietsers op rotonde

De stadsregio handhaaft de voorrangsregeling voor fietsers op rotondes in de bebouwde kom. De Regionale Projectgroep Verkeersveiligheid (RPV), het adviesorgaan van de stadsregio voor verkeersveiligheid, had het bestuur dat geadviseerd. Het besluit van het dagelijks bestuur van de stadsregio schept duidelijkheid over de voorrangsregels voor fietsers op rotondes binnen de bebouwde kom.

Richtlijn

Tot 1998 hadden fietsers op rotondes geen voorrang. In dat jaar verscheen echter een richtlijn waarin fietsers op rotondes in de bebouwde kom voorrang hebben. De wegbeheerders in de stadsregio Rotterdam hebben die richtlijn na 1998 steeds als uitgangspunt gehanteerd bij de aanleg van nieuwe rotondes. De meeste rotondes binnen de bebouwde kom in de stadsregio worden dan ook met de fiets in de voorrang ontworpen.

Veiligheid voor fietser

Maar de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid publiceerde in 2005 een rapport waaruit bleek dat rotondes met voorrang voor autos voor fietsers veiliger zijn. Volgens de RPV is de verkeersveiligheid echter meer gebaat bij vervanging van gevaarlijke kruispunten door rotondes, dan bij een wijziging van de voorrangsregelingen op bestaande rotondes. Rotondes zijn, ongeacht de voorrangssituatie, voor fietsers veiliger dan gebruikelijke kruisingen. Bovendien zou aanpassing van de al bestaande rotondes veel geld kosten en niet veel meer veiligheid opleveren. De RPV adviseerde het dagelijks bestuur van de stadsregio Rotterdam dan ook om de huidige richtlijn met voorrang voor fietsers op de rotonde in de bebouwde kom, als uitgangspunt te blijven hanteren bij de vormgeving van nieuwe rotondes.

Consistent beeld

De stadsregio zal geen actie ondernemen om bestaande rotondes aan te passen, maar bij subsidiëring van projecten de richtlijn uit 1998 gebruiken. Het dagelijks bestuur stelt daarbij nadrukkelijk dat het hier een richtlijn betreft. Maatwerk voor afzonderlijke situaties blijft mogelijk. Belangrijk uitgangspunt is dat de vormgeving van de rotonde aansluit bij een consistent wegbeeld voor de weggebruiker. Een aantal rotondes met verschillende voorrangsregels op één traject moet daarbij worden vermeden.

fietsers op rotonde.pdf