Gemeente Albrandswaard
Stadsregio handhaaft voorrang voor fietsers op rotonde
De stadsregio handhaaft de voorrangsregeling voor fietsers op rotondes
in de bebouwde kom. De Regionale Projectgroep Verkeersveiligheid
(RPV), het adviesorgaan van de stadsregio voor verkeersveiligheid, had
het bestuur dat geadviseerd. Het besluit van het dagelijks bestuur van
de stadsregio schept duidelijkheid over de voorrangsregels voor
fietsers op rotondes binnen de bebouwde kom.
Richtlijn
Tot 1998 hadden fietsers op rotondes geen voorrang. In dat jaar
verscheen echter een richtlijn waarin fietsers op rotondes in de
bebouwde kom voorrang hebben. De wegbeheerders in de stadsregio
Rotterdam hebben die richtlijn na 1998 steeds als uitgangspunt
gehanteerd bij de aanleg van nieuwe rotondes. De meeste rotondes
binnen de bebouwde kom in de stadsregio worden dan ook met de fiets in
de voorrang ontworpen.
Veiligheid voor fietser
Maar de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid
publiceerde in 2005 een rapport waaruit bleek dat rotondes met
voorrang voor autos voor fietsers veiliger zijn. Volgens de RPV is de
verkeersveiligheid echter meer gebaat bij vervanging van gevaarlijke
kruispunten door rotondes, dan bij een wijziging van de
voorrangsregelingen op bestaande rotondes. Rotondes zijn, ongeacht de
voorrangssituatie, voor fietsers veiliger dan gebruikelijke
kruisingen. Bovendien zou aanpassing van de al bestaande rotondes veel
geld kosten en niet veel meer veiligheid opleveren. De RPV adviseerde
het dagelijks bestuur van de stadsregio Rotterdam dan ook om de
huidige richtlijn met voorrang voor fietsers op de rotonde in de
bebouwde kom, als uitgangspunt te blijven hanteren bij de vormgeving
van nieuwe rotondes.
Consistent beeld
De stadsregio zal geen actie ondernemen om bestaande rotondes aan te
passen, maar bij subsidiëring van projecten de richtlijn uit 1998
gebruiken. Het dagelijks bestuur stelt daarbij nadrukkelijk dat het
hier een richtlijn betreft. Maatwerk voor afzonderlijke situaties
blijft mogelijk. Belangrijk uitgangspunt is dat de vormgeving van de
rotonde aansluit bij een consistent wegbeeld voor de weggebruiker. Een
aantal rotondes met verschillende voorrangsregels op één traject moet
daarbij worden vermeden.
fietsers op rotonde.pdf