Unicef



Persbericht

Alleen inkomsten uit kaartverkoop en nalatenschappen gedaald

Unicef-jaarcijfers 2004 laten opnieuw groei zien

Den Haag, 7 juli 2005 - Unicef Nederland maakte in 2004 opnieuw groei door, zowel in inkomsten (10%) als in ledental (26%). Van de totaal ontvangen E 58,3 miljoen werd E 50,4 miljoen (86,5%) besteed aan Unicef's werk voor kinderen wereldwijd. Tegelijkertijd daalde het kostenpercentage van 19,5% in 2003 naar 18,9% in 2004. Dat blijkt uit het vandaag gepubliceerde Jaarverslag 2004 van Unicef Nederland. Het ledental groeide netto met 40.000 naar ruim 198.000 vaste leden. De helft van de nieuwe leden sloot zich aan rond Unicef's najaarscampagne tegen de kindersterfte. De resultaten over 2004 betekenen een voortzetting van de gestage groei, die in 2001 inzette. Minder gunstig zijn de resultaten uit de verkoop van Unicef-kaarten en -artikelen en de inkomsten uit nalatenschappen, die in 2004 met respectievelijk E0,8 miljoen en E1,8 miljoen daalden.

Van de bestede E 50,4 miljoen ging E 46,3 miljoen naar Unicef's hulpprogramma's in 157 ontwikkelingslanden op het gebied van onderwijs, schoon water, sanitaire voorzieningen, gezondheidszorg, voeding en bescherming tegen geweld en uitbuiting. Een deel van dit geld ging naar bescherming van oorlogskinderen, naar noodhulp voor Darfur, Iran en de eerste noden in het tsunami-gebied en - in het kader van de kindersterfte-campagne - naar vaccinatie-acties in diverse landen. De overige E 4,1 miljoen werd besteed in Nederland, voor lobbywerk en voorlichtings- en onderwijsactiviteiten rond kinderrechten. Zo voerde Unicef Nederland actie tegen kinderhandel in Nederland en bereikte het honderdduizenden schoolkinderen met lesmateriaal.

De totale inkomsten van Unicef Nederland groeiden vanaf 2001 jaarlijks met percentages tussen de 6 en 10%. Door de gestage ledenaanwas stegen de vaste donatie-inkomsten tussen 2002 en 2004 jaarlijks zelfs met respectievelijk 19%, 21% en 28%. De afname in 2004 van de verkoop van Unicef-kaarten en -artikelen wordt veroorzaakt door een daling van bestellingen door bedrijven. Dit terwijl de donaties vanuit het bedrijfsleven in 2004 juist groeiden, met E1,5 miljoen. De verkoop van wenskaarten en artikelen aan particulieren, met name via de duizenden actieve Unicef-vrijwilligers, bleef stabiel ten opzichte van topjaar 2003. De hoogste donatie was ook dit jaar weer afkomstig van de Nationale Postcodeloterij, die in 2004 E16,9 miljoen bijdroeg aan het werk van Unicef.

In absolute bedragen stegen de investeringen in eigen fondsenwerving van E 6,1 miljoen (2003) naar E 6,9 miljoen (2004). Tegelijkertijd daalde het kostenpercentage, zoals gedefinieerd door het Centraal Bureau Fondsenwerving (de kosten van eigen fondsenwerving als percentage van de baten van eigen fondsenwerving), van 19,4% naar 18,9%. De totale brutosalarissom van de professionele staf (65 fte) bedroeg E2,9 miljoen. Het brutojaarsalaris van de directeur van Unicef Nederland in 2004 bedroeg E142.000.

Voor 2005, waarin Unicef Nederland stilstaat bij haar 50-jarig bestaan, verwacht de organisatie verdere groei van de eigen fondsenwerving en stabilisering van de verkoopresultaten. Het aandeel van Unicef Nederland in de opbrengst van de SHO-actie voor de tsunami-slachtoffers, circa E 23 miljoen, is niet in die prognose meegenomen.



Unicef