Gemeente Vlieland

installatie burgemeester Vlieland
Op vrijdag 8 juli 2005 zal tijdens een extra raadsvergadering

mevrouw B.A.H. Galama

door de gemeenteraad worden geïnstalleerd als de nieuwe burgemeester van de gemeente Vlieland.
De vergadering begint om 13.30 uur en zal plaatsvinden in het gemeentehuis. Gelet op het feit dat voor het bijwonen van de vergadering veel belangstelling zal bestaan en de ruimte in de raadzaal beperkt is, zullen belangstellenden rekening moeten houden met het eventueel staand bijwonen van de vergadering. Voor een nadere, persoonlijke eerste kennismaking met mevrouw Galama bestaat eveneens op vrijdag
8 juli de gelegenheid. Tussen 15.45 uur en 17.00 uur bent u van harte welkom in Hotel De Wadden. Ervan uitgaande dat het die dag mooi weer zal zijn zal de receptie worden gehouden in de tuin achter het Hotel.

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Vlieland, F.E. Westers, loco-burgemeester
mr. B.P. Oosthoek, gemeentersecretaris.

grof huishoudelijk afval
Aanstaande dinsdag 5 juli wordt het grof huishoudelijk afval weer opgehaald. Als u grof huishoudelijk afval aan wilt bieden, dient u dit
1 dag van tevoren telefonisch door te geven aan de gemeentesecretarie, telefoon 452710, per huishouden mag maximaal 1 m3 afval worden aangeleverd. De aanbieding dient netjes te gebeuren en zoveel mogelijk in hanteerbare pakketjes te worden gebonden. Zet het afval in de berm van de weg op zo'n manier, dat anderen er zo min mogelijk last van ondervinden. U wordt ook verzocht het afval niet tegen bomen of hekken te plaatsen. Grof huishoudelijk afval zijn materialen uit het huishouden zoals vloerbedekking en meubilair.
Grof huishoudelijk afval is geen tuinafval, geen sloopafval (hout, puin, dakbedekking, glas etcetera) en geen bruin- en witgoed (radio's en televisietoestellen, koelkasten en vriezers).

bedrijfsmatige afvalstoffen
Bedrijven hebben ingevolge de Wet Milieubeheer de plicht om alle afvalstoffen te scheiden, gescheiden te houden en gescheiden af te geven. Als gevolg van deze verplichting biedt de gemeente Vlieland bedrijven de mogelijkheid om 3 maal per week een aantal afvalstromen in te leveren en wel op maandag, woensdag en vrijdag van 10:30 uur tot 11:30 uur. Het gaat dan om glas, papier, bruin & witgoed, bouw- en sloopafval, metalen, puin en groenafval. Indien u niet weet tot welke afvalstroom iets behoort kunnen de medewerkers van het overslagstation u verder informeren. Omdat u verplicht bent om gescheiden in te leveren ontvangt u een door de medewerker van het overslagstation getekende bon die u later bij een milieucontrole kunt laten zien als bewijs van de gescheiden inlevering. Het gaat hier niet om het afval dat in de containers wekelijks door u aangeboden kan worden, hiervan krijgt u een nota welke eveneens als bewijsstuk kan dienen. Een aantal afvalstromen kunt u gratis inleveren: het gaat om glas, metaal en papier. Voor andere zaken, zoals bouw- en sloopafval professioneel bruin- en witgoed, worden wel kosten in rekening gebracht.

tijdelijke medewerkers buitendienst
Vanaf 1 juli zullen enige Vlielanders tijdelijk bij de buitendienst aan de slag gaan om werkervaring op te doen. De aanstelling geschiedt via de werkvoorzieningsorganistaie empaselect. In eerste instantie zal invulling worden gegeven aan het zwerfvuilproject. Het werk zal aanvankelijk uit eenvoudige werkzaamheden bestaan, maar al naar gelang de ervaring groeit kunnen ook andere klussen aan bod komen. Wij heten onze tijdelijke collega's van harte welkom en wensen hen een plezierige en leerzame tijd toe.

raadscommissie-vergadering 6 juli 2005
Agenda van de raadscommissie van Vlieland op woensdag 6 juli 2005, aanvang 20.00 uur in het gemeentehuis.


1.Opening en vaststellen agenda.

2.Mededelingen.

3.Spreekrecht burgers.

4.Vaststellen notulen raadscommissie-vergadering d.d. 23 mei 2005.
5.Overdracht eigendommen van Rijkswaterstaat aan de gemeente Vlieland.
6.Openbaar Dienstcontract tussen het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rederij Doeksen en de gemeente Vlieland.
7.Terugkoppeling vergadering Eilanderraad d.d. 23 juni 2005.
8.Stand van zaken Duinwijck.

9.Rondvraag.

10.Sluiting.

Ter voorbereiding op deze vergadering zijn geen onderliggende stukken ter inzage gelegd.
Voor agendapunt 5 en agendapunt 6 is een lid van het college uitgenodigd om een toelichting te komen geven bij de laatste stand van zaken.
Voor agendapunt 8 heeft de commissie de heer mr. M. Vis Azn, advocaat namens de gemeente Vlieland, uitgenodigd voor het toelichten van de actuele stand van zaken.
Indien u gebruik wenst te maken van het spreekrecht dient u zich daartoe voor aanvang van de vergadering te wenden tot de griffier (tel.nr.: 0562 -452729).

ingekomen vergunningaanvragen
Burgemeester en wethouders maken bekend dat de volgende aanvragen om vergunning zijn ingekomen:
reguliere bouwvergunning 2^e fase

·Mevrouw N. Schenkel, voor het vergroten van een bedrijfsloods met stal op het perceel Korenmansweg 12 (ingekomen 28 juni 2005) Nadere informatie kunt u verkrijgen op het gemeentehuis bij: Ruimtelijke Ordening: mevr. B. Verheij
Bouw- en woningtoezicht: mevr. J. Van der Wal
telefoon: 0562-452719.

verleende vergunningen
Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij de volgende vergunningen hebben verleend:
aanlegvergunning

·Oliehandel Hoogland B.V., voor het gebruiken van grond, dat tijdelijk op het strand is geplaatst, op het perceel Korenmansweg 17 (verzonden 29 juni 2005).
reguliere bouwvergunning

·Dhr. R. Hoekstra,voor het plaatsen van een koel/vriescel op het perceel Havenweg 3 (verzonden 29 juni 2005).
vrijstelling en reguliere bouwvergunning fase 1
·Vliehors Expres,voor de vervangende nieuwbouw van een bedrijfsloods op het perceel Koremansweg 10 (verzonden 29 juni 2005). Belanghebbenden kunnen tegen bovengenoemde besluiten binnen zes weken na de datum van verzending bij het college van burgemeester en wethouders van Vlieland schriftelijk gemotiveerde bezwaren indienen. Postadres: Postbus 10,8899 ZN Vlieland
Informatie bij: mevr. B. Verheij, tel. 0562-452719

braderieën 2005
Bij schrijven van 21 juni 2005 is door activiteitenvereniging 'de Geitebreiers' een vergunning aangevraagd voor het mogen organiseren van een drietal braderieën te weten op 13 en 27 juli en 10 augustus 2005. Indien het college van burgemeester en wethouders besluit een vergunning af te geven zal het op grond van de afgegeven vergunning worden toegestaan om op de dag dat de braderie wordt georganiseerd vanaf 14.00 uur een standplaats in te nemen in de Dorpsstraat alsmede op het trottoir op de Havenweg gelegen achter de Waddendijk. Een in te nemen standplaats kan zonodig in overleg met de Geitebreiers worden gekozen.
Geen standplaatsen mogen worden ingenomen op:
Locaties voor een onderneming (horeca en/of detailhandel) zonder medewerking en/of toestemming van de betrokken ondernemer;Op de keerlus en taxi- en busstandplaats aan de Havenweg; Ter hoogte van de zijstraten, aan de noord- en zuidzijde van de Dorpsstraat, inclusief de toegang tot de Waddendijk bij de Coupure. Bovendien is het niet toegestaan om voor 13.00 uur reeds voorbereidingen te treffen tot het innemen van de standplaats.

Voor de volgende activiteiten tijdens de braderieën zijn afzonderlijke vergunningen van de gemeente vereist:
Loterijen en kansspelen (niet toegestaan voor commerciële doeleinden);
·Verkoop van alcoholhoudende drank op straat (alleen mogelijk voor horeca-ondernemers);
Versterkte muziek op de openbare weg.
muziek op straat
Het gemeentebestuur heeft besloten bij de afgifte van vergunningen voor activiteiten op de openbare weg rekening te houden met de braderieën die dit jaar worden georganiseerd, hetgeen betekent dat deze worden aangemerkt als collectieve dagen. Muziekvergunningen dienen echter WEL aangevraagd te worden. Dit om activiteiten zo nodig op elkaar af te kunnen stemmen.
Voor akoestische onversterkte muziek zonder blazers of drums is geen vergunning vereist. Voor alle overige muzikale activiteiten is een vergunning noodzakelijk. De aanvragen worden, voor wat betreft eindtijdstippen en aantallen optredens, getoetst aan de notitie festiviteiten en geluidsoverlast gemeente Vlieland. Dit betekent dat tot uiterlijk 20.00 uur vergunning kan worden afgegeven. Bij meerdere aanvragen voor één en dezelfde deellocatie bestaat de mogelijkheid dat in de vergunning nadere voorwaarden worden gesteld voor wat betreft aanvangstijden en duur van de optredens. Vanzelfsprekend is de ondernemer die de muziekvergunning heeft aangevraagd verantwoordelijk voor het tijdig, dat wil zeggen uiterlijk 20.00 uur, stoppen van de muziek. De muziekvergunningen worden steeds voor één braderie afgegeven. Indien het college van mening is dat een ondernemer zich voor wat betreft de muziek niet aan de gestelde voorwaarden heeft gehouden zal geen medewerking worden verleend bij de afgifte van een volgende vergunning.
Let op!!!
De standplaats voor muziek c.q. muzikanten dient ten alle tijden te worden ingenomen direct voor de eigen onderneming. Wij rekenen op uw medewerking.

visroken
De gemeente is er door de Keuringsdienst van Waren op gewezen dat het roken van vis op braderieën en dergelijke ten strengste is verboden. Tegen standhouders die toch visroken zal door de Keuringsdienst van Waren, danwel door de gemeente namens de keuringsdienst worden opgetreden.

indienen aanvragen
Aanvragen voor vergunning van loterijen, verkoop van alcohol op straat alsmede muziekvergunningen dienen uiterlijk de vrijdag voorafgaande aan de desbetreffende braderie te zijn ingediend. Overige aanvragen voor activiteiten tijdens een braderie dienen uiterlijk 10 dagen voorafgaande aan de betreffende braderie bij de gemeente te worden ingediend.
Voor vragen omtrent vergunningsplichtige activiteiten tijdens één van de braderieën kunt u desgewenst contact opnemen met de gemeentesecretarie (P.J. Tijdeman, tel. 0562-452712 / )

Ondernemers welke inmiddels een aanvraag hebben ingediend zullen de vergunning binnenkort ontvangen.