Contactpersoon
Datum
8 juli 2005
Ons kenmerk
DGTL/05.005367
Doorkiesnummer
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
-
Onderwerp
Toekomst visie Luchtvaart
Geachte voorzitter,
Hierbij bied ik u het advies Toekomstvisie Luchtvaart van de Raad voor
Verkeer en Waterstaat aan.
Indertijd is de Raad gevraagd om in de periode 2004 - 2005 een advies op te
stellen over de toekomst van de luchtvaart en de Mainport Schiphol in
Nederland.
De Raad richt zich in het advies zeer nadrukkelijk op de spanning tussen
publieke belangen inzake "milieu, veiligheid, gezondheid en ruimtelijke
ordening", en het publieke belang van "continuïteit van de luchthaven als
vitale schakel in de Mainport".
De hoofdlijn van het beleid van het kabinet voor de luchtvaart en de
Mainport Schiphol is vastgelegd in de Nota Ruimte. De hoofdlijn luidt dat
groei van de luchtvaart mogelijk moet zijn binnen duidelijke
randvoorwaarden van milieu, veiligheid en leefomgeving.
Het advies dat er nu ligt stelt mij in staat om, via een onafhankelijk en
deskundig oordeel, de robuustheid van het luchtvaart- en luchthavenbeleid
af te wegen.
Via een inhoudelijke analyse van ontwikkelingen wijst de Raad voor Verkeer
en Waterstaat op de risico's voor de middellange termijn van de huidige
beleidsinzet. Deze risico's neem ik serieus en ik zal deze daarom
nadrukkelijk betrekken bij de te maken afwegingen over de toekomst van de
luchtvaart en de Mainport Schiphol.
De Raad voor Verkeer en Waterstaat doet aanbevelingen en adviseert
maatregelen om de inzet van groei binnen randvoorwaarden ook in de toekomst
te kunnen realiseren. De aanbevelingen en maatregelen zijn gericht op de
volgende punten:
capaciteitsbenutting
aanpassing normenstelsel
capaciteitsuitbreiding
selectiviteit
hinderbeperking en -acceptatie
milieu-efficiente oplossingen
communicatie
De aanbevelingen en maatregelen van de Raad verdienen de aandacht van alle
betrokken partijen en vereisen, zoals wordt aangegeven, de inzet van alle
bestuurlijke niveaus en het bedrijfsleven. De reacties van betrokken
partijen op het advies, de aanbevelingen en de maatregelen zie ik met
belangstelling tegemoet.
Met de Kamer heb ik heldere afspraken gemaakt in het kader van de evaluatie
van de Schipholwet. Omdat de aanbevelingen en maatregelen ook raken aan de
vigerende Schipholwet, zal ik inhoudelijk pas reageren nadat ik de Kamer in
2006 heb kunnen informeren over de uitkomst van de evaluatie van de
Schipholwet.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
mw drs M.H. Schultz van Haegen
Ministerie van Verkeer en Waterstaat