BBA verliest openbaar vervoer Brabant
De BBA is haar concessie in de provincie Brabant kwijtgeraakt. Daarmee
verliest het busbedrijf 75 procent van zijn openbaar-vervoerpakket en
de helft van de jaaromzet. De provincie geeft de komende zes jaar de
voorkeur aan Connexxion, Arriva en Hermes.
De 900 chauffeurs gaan over naar de nieuwe vervoerders. Over het
kantoorpersoneel en de onderhoudsmedewerkers (184) zal moeten worden
onderhandeld.
Het verlies van de concessie per januari 2006 is volgens
vakbondsbestuurder Leen van der List zuur voor de BBA, maar een
consequentie van het systeem van openbare aanbesteding. "Sentimenten
tellen niet meer, ook niet voor een oer-Hollands bedrijf als de BBA
dat al zeventig jaar het vervoer in Brabant verzorgt."
De provincie wil zo veel mogelijk kwaliteit tegen een zo laag
mogelijke prijs, weet Van der List. "De busbedrijven moeten dat geld
ergens vandaan halen. De werkdruk en de flexibiliteit zullen stijgen."
"Werknemers blijven echter gewoon onder de cao Openbaar Vervoer
vallen. We moeten alleen voorkomen dat chauffeurs bij de interliner,
die Arriva bij haar touringcarpoot wil onderbrengen, niet onder de
mindere cao besloten Busvervoer gaan vallen."
De BBA verliest het busvervoer in West- en Midden-Brabant aan
Connexxion, Noordoost Brabant aan Connexxion-dochter Hermes en de
interliner tussen Breda, Oosterhout en Utrecht aan Arriva. Het
Brabantse bedrijf, dat in handen is van het Franse Connex, behoudt de
concessies op de Veluwe, bij Utrecht, in de regio Eindhoven en
Limburg.
Connex heeft laten weten zich niet van de Nederlandse markt te zullen
terugtrekken. Er werken straks nog zo'n 1500 man bij Connex Nederland.
Het bedrijf gokt op concessies in het westen van het land, die volgend
jaar worden gegund. Op dit moment is Connexxion, grotendeels in handen
van de staat, de onbetwiste marktleider.
FNV