FNV

BBA verliest openbaar vervoer Brabant

De BBA is haar concessie in de provincie Brabant kwijtgeraakt. Daarmee verliest het busbedrijf 75 procent van zijn openbaar-vervoerpakket en de helft van de jaaromzet. De provincie geeft de komende zes jaar de voorkeur aan Connexxion, Arriva en Hermes.

De 900 chauffeurs gaan over naar de nieuwe vervoerders. Over het kantoorpersoneel en de onderhoudsmedewerkers (184) zal moeten worden onderhandeld.

Het verlies van de concessie per januari 2006 is volgens vakbondsbestuurder Leen van der List zuur voor de BBA, maar een consequentie van het systeem van openbare aanbesteding. "Sentimenten tellen niet meer, ook niet voor een oer-Hollands bedrijf als de BBA dat al zeventig jaar het vervoer in Brabant verzorgt."

De provincie wil zo veel mogelijk kwaliteit tegen een zo laag mogelijke prijs, weet Van der List. "De busbedrijven moeten dat geld ergens vandaan halen. De werkdruk en de flexibiliteit zullen stijgen."

"Werknemers blijven echter gewoon onder de cao Openbaar Vervoer vallen. We moeten alleen voorkomen dat chauffeurs bij de interliner, die Arriva bij haar touringcarpoot wil onderbrengen, niet onder de mindere cao besloten Busvervoer gaan vallen."

De BBA verliest het busvervoer in West- en Midden-Brabant aan Connexxion, Noordoost Brabant aan Connexxion-dochter Hermes en de interliner tussen Breda, Oosterhout en Utrecht aan Arriva. Het Brabantse bedrijf, dat in handen is van het Franse Connex, behoudt de concessies op de Veluwe, bij Utrecht, in de regio Eindhoven en Limburg.

Connex heeft laten weten zich niet van de Nederlandse markt te zullen terugtrekken. Er werken straks nog zo'n 1500 man bij Connex Nederland. Het bedrijf gokt op concessies in het westen van het land, die volgend jaar worden gegund. Op dit moment is Connexxion, grotendeels in handen van de staat, de onbetwiste marktleider.