Vlaamse regering
PERSMEDEDELING VAN DE VLAAMSE REGERING VERGADERING VAN 8 JULI 2005 IN
KORT BESTEK
Vlaamse Regering in kort bestek - 8 juli 2005
Op voorstel van minister-president Yves LETERME:
De gemeenschappelijke voorschriften voor regelingen in
verband met rechtstreekse steunverlening in het kader van
het gemeenschappelijk landbouwbeleid worden via een
Europese Verordening vastgelegd. Een aantal keuze-opties
wordt overgelaten aan de lidstaten en regio's. Vlaanderen
heeft geopteerd om deze hervorming door te voeren vanaf
2005 met in hoofdzaak een in belangrijke mate ontkoppeld
systeem met slechts een beperkt aantal uitzonderingen,
waarbij de steun nog verbonden wordt aan een welbepaalde
productie. In dit kader beslist de Vlaamse Regering, na
advies van de Raad van State, definitief tot de
instelling van een bedrijfstoeslagregeling en bepaalde
gebonden steunregelingen voor landbouwers. De bevoegde
minister zal de toepassing van het besluit en van de
randvoorwaarden evalueren en de resultaten aan de Vlaamse
Regering voorleggen.
* * *
De Vlaamse Regering hecht haar goedkeuring aan de globale
aanpak voor het Limburgplan. Kernelementen zijn de
verdere logistieke ontsluiting van de provincie, het
verbeteren van het investeringsklimaat, het verhogen van
het aandeel van Limburg in de 3%-norm op vlak van
innovatie, incentives voor een aantal speerpuntsectoren,
een verdere optimalisering van het hoger onderwijs, het
wegwerken van de achterstand op het vlak van de
voorzieningen in de ouderensector, het wegwerken van de
wachtlijsten in de sector van de sociale huisvesting en
een bijkomende impuls voor tewerkstellingsmogelijkheden
in de sociale economie. De minister-president wordt
gelast met het provinciebestuur een overeenkomst af te
sluiten.
Op voorstel van minister-president Yves LETERME en van
Vlaams minister Geert BOURGEOIS:
De Vlaamse Regering nam in november vorig jaar kennis van
de inhoud van een Europese Richtlijn over het hergebruik
van overheidsinformatie. Ze besliste toen een gemengde
werkgroep op te richten die de impact van de richtlijn
moet onderzoeken en de nodige voorstellen zal uitwerken
voor een tijdige en kwaliteitsvolle omzetting ervan. De
afdeling Media-innovatie en Mediavergunningen van de
administratie Media van het ministerie van de Vlaamse
Gemeenschap kreeg hierin een coördinerende rol. Nu neemt
de Vlaamse Regering kennis van de werkzaamheden van deze
werkgroep. Ze gaat akkoord met het principe tot toelating
van hergebruik en commercialisering van
overheidsinformatie voor die categorieën waar hergebruik
nu al bestaat, eventueel aan te vullen met extra
categorieën resulterend uit een bevragingsronde. Ze geeft
de gemengde werkgroep opdracht om een voorontwerp van
decreet op te maken met de daaraan gekoppelde
uitvoeringsbesluiten en praktische implementatie.
* * *
De Vlaamse Regering hecht haar principiële goedkeuring
aan de overdracht van niet-wetenschappelijke
personeelsleden van het Centrum voor Landbouweconomie
(CLE) naar het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap en
de inschakeling van een aantal wetenschappelijke
personeelsleden van het CLE bij de administratie Land- en
Tuinbouw, afdeling Monitoring en Studie. Over dit besluit
wordt nog onderhandeld met alle betrokken actoren. Daarna
gaat het voor advies naar de Raad van State.
Op voorstel van vice-minister-president Fientje MOERMAN:
De Vlaamse Regering neemt kennis van de visienota
Flanders Future. Daarin wordt voorgesteld een overheids-
VZW op te richten door fusie van het huidige Flanders
District of Creativity en Flanders Technology
International. Design Vlaanderen zou als een
afzonderlijke entiteit functioneren maar een deel van het
personeel zou naar de nieuwe VZW gedetacheerd worden. De
nieuwe structuur heeft als missie het stimuleren en
vormen van netwerken tussen bedrijven en economische
actoren, alsook het sensibiliseren van alle lagen van de
bevolking, in het bijzonder de jeugd, inzake technologie,
wetenschap en innovatie, creativiteit en design en
(buitenlands) ondernemen.
* * *
De Vlaamse Regering beslist Werner Van den Stockt te
benoemen tot Commissaris van de Vlaamse Regering bij de
Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappijen Limburg en Oost-
Vlaanderen voor de duur van zes jaar met ingang van 1 mei
2005. Daarnaast wordt Patrick Pype benoemd tot
Commissaris van de Vlaamse Regering bij de Gewestelijke
Ontwikkelingsmaatschappijen Antwerpen, Vlaams-Brabant en
West-Vlaanderen, met ingang van 1 juli 2005.
Op voorstel van vice-minister-president Frank
VANDENBROUCKE:
De Vlaamse Regering keurt drie besluiten goed tot
wijziging van de regelgeving Wep-plus. In het
Werkgelegenheidsakkoord 2005-2006 is de verhoging van het
aantal werkervaringsplaatsen, met het oog op de sluitende
aanpak voor langdurig werklozen, een van de voorgestelde
maatregelen. Daarom moet het Wep-plusstelsel worden
aangepast. Zo worden een aantal nieuwe doelgroepen
geïntroduceerd (deeltijds lerenden), is er prioritaire
aandacht voor de curatieve doelgroep (3 jaar uitkerings-
gerechtigde volledig werklozen) en worden een aantal
andere doelgroepen, waarvan geoordeeld wordt dat deze een
betere uitgangspositie hebben om een job te vinden,
geschrapt (schoolverlaters uit deeltijds onderwijs,
minder dan 1 jaar leefloongerechtigden). Daarnaast dient
het stelsel meer aangepast te worden aan de noden van de
doelgroep teneinde een zo kwalitatief mogelijke
werkervaring te creëren (flexibele looptijd,
stagemogelijkheid, verhoogde begeleiding, proeftuin), die
de kansen op een doorstroom naar het reguliere circuit
optimaliseert. De gekozen regelgeving zal ertoe leiden
dat de prioritaire curatieve doelgroep meer zal
aangeworven worden.
* * *
Na advies van de Raad van State keurt de Vlaamse Regering
een ontwerpdecreet definitief goed dat het decreet van 30
april 2004 wijzigt over de studiefinanciering en
studentenvoorzieningen in het hoger onderwijs van de
Vlaamse Gemeenschap. Met betrekking tot het luik
studiefinanciering blijkt na één academiejaar waarop het
decreet van toepassing was, dat bepaalde artikelen dienen
te worden aangepast, ofwel omdat bepaalde evoluties nog
niet konden worden voorspeld bij het redigeren van het
decreet in kwestie, ofwel omdat de wetgeving of
rechtspraak van de Europese Unie een aanpassing van de
vigerende wetgeving vraagt. Bij de voorbereidingen van de
uitvoering van het luik studentenvoorzieningen van dit
decreet bleken bepaalde aanpassingen aan het decreet
nodig, wegens bepaalde onvolkomenheden en omdat een
aantal bepalingen ingaan tegen de bestaande praktijk, met
een belangrijke planlast voor de studentenvoorzieningen
als gevolg. Het ontwerp van wijzigingsdecreet wordt
ingediend bij het Vlaams Parlement.
* * *
Het tijdelijk project 'bevordering van de werkervaring in
het deeltijds beroepssecundair onderwijs' loopt af op 31
augustus 2005. Dit project beoogt leerlingen naar een
duurzame inschakeling in de arbeidsmarkt te leiden door
middel van een geïndividualiseerde benadering en het
bijbrengen van een startkwalificatie. Voor de uitvoering
van dit project worden aan de centra deeltijds
beroepssecundair onderwijs extra middelen (onder de vorm
van uren-leraar) toegekend. De Vlaamse Regering keurt nu
principieel een besluit goed waardoor die extra uren-
leraar vanaf het schooljaar 2005-2006 organiek worden.
Elk jaar opnieuw zal, in functie van de grootte van de
beschikbare begrotingskredieten, worden vastgesteld
hoeveel extra uren-leraar kunnen worden verdeeld. Over
dit besluit zal nog onderhandeld worden met alle
betrokken actoren.
* * *
Na advies van de Raad van State beslist de Vlaamse
Regering definitief tot reorganisatie van de deeltijdse
leersystemen. Deze beslissing heeft tot doel alle
geactualiseerde bepalingen die nodig zijn om programma's
voor deeltijds leerplichtigen, ingericht door
verenigingen zonder winstoogmerk uit de sector van het
vormings- of jeugdwerk, te laten erkennen en financieren
door de Vlaamse overheid. Enerzijds wordt het beheer en
de financiering van de deeltijdse vormingen overgeheveld
van het departement Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur
naar het departement Onderwijs. Anderzijds wordt de
regelgeving deeltijdse vormingen afgestemd op de
regelgeving deeltijds beroepsonderwijs met het oog op het
herwaarderen en het beter stroomlijnen van de
verschillende deeltijdse leersystemen.
* * *
Na advies van de SERV en de VlOR keurt de Vlaamse
Regering opnieuw principieel een uitvoeringsbesluit goed
bij het decreet van 30 april 2004 over het verwerven van
een titel van beroepsbekwaamheid. Dit decreet heeft als
doel een individu dat, waar dan ook, aan een beroep
verbonden competenties heeft verworven, te verrijken met
een titel van beroepsbekwaamheid. Een titel van
beroepsbekwaamheid is een beloning voor gedane
leerinspanningen en maakt competenties zichtbaar. Een
titel levert in het bijzonder voor kansengroepen een
opwaardering en versterkt de positie op de interne en
externe arbeidsmarkt. Het uitvoeringsbesluit zet een
structureel beleid ten aanzien van het valideren van
verworven competenties op de kaart. Omdat de adviezen een
aantal wijzigingen noodzakelijk maakten, wordt het
besluit opnieuw voor advies voorgelegd aan de SERV en aan
de Raad van State.
* * *
Op 15 april 2005 keurde de Vlaamse Regering een
uitvoeringsbesluit goed bij het decreet dat een aantal
aangelegenheden van het volwassenenonderwijs regelt. Het
uitvoeringsbesluit bepaalt forfaitair voor alle Centra
voor Volwassenenonderwijs (CVO's) het hen toegekende
lestijdenpakket voor het schooljaar 2005-2006 op basis
van een historisch referentiecijfer. Teneinde voor een
aantal CVO's een te grote afwijking van het aantal
financierbare leraarsuren ten opzichte van het huidige
schooljaar te vermijden, wordt het maximale afwijkings-
percentage vastgelegd op 3,5%. Het uitvoeringsbesluit
werd voor onderhandelingen voorgelegd aan alle betrokken
actoren. Deze onderhandelingen werden op 10 mei 2005
gevoerd maar leidden tot een protocol van niet-akkoord.
Omdat de CVO's zo snel mogelijk op de hoogte moeten
worden gebracht van het hun toegekende lestijdenpakket
voor het schooljaar 2005-2006, keurde de Vlaamse Regering
het uitvoeringsbesluit medio juni opnieuw principieel
goed en legde het voor spoedadvies voor aan de Raad van
State. Die verwierp het spoedeisende karakter van de
adviesvraag. De Vlaamse Regering motiveert nu opnieuw en
uitvoeriger de aanvraag tot spoedadvies en dient het
besluit opnieuw in bij de Raad van State.
Op voorstel van Vlaams minister Inge VERVOTTE:
Het Vlaamse Zorgfonds is verantwoordelijk voor het
aanleggen en beheren van financiële reserves voor het
dekken van toekomstige uitgavenverplichtingen. Op 29
november 2002 heeft de Vlaamse Regering een aantal
principes goedgekeurd die een basis vormen voor het
beleggingsbeleid. Een aantal daarin vastgelegde beleids-
keuzes worden opnieuw door de Vlaamse Regering bevestigd.
Het aandelenmandaat wordt bijgestuurd door over te
schakelen van actief beheer van de portefeuille ten
opzichte van de referentie-index naar passief beheer.
* * *
De Vlaamse Regering wijzigt het besluit over
adoptiediensten die bemiddelen voor binnenlandse
kinderen. De wijziging beoogt afstemming op de nieuwe
federale adoptiewet. De wet van 24 april 2003 tot
hervorming van de adoptie treedt in werking op 1
september 2005. Voortaan zal het de jeugdrechter zijn die
de geschiktheid tot adopteren beoordeelt op basis van een
maatschappelijk onderzoek dat wordt uitgevoerd door de
aangewezen diensten van de gemeenschappen. De
voorbereiding op adoptie wordt verplicht voor alle
adoptanten en de gemeenschappen dienen ook te zorgen voor
de voorafgaandelijke informatieverstrekking aan ouders
die hun kind willen afstaan voor adoptie. Vlaanderen
dient dus al deze aspecten te regelen om het vlotte
verloop van adoptieprocedures binnen dit nieuwe
juridische kader te regelen. In afwachting van een nieuw
decreet ter zake, regelt dit besluit die aspecten die
noodzakelijk zijn om de Vlaamse regelgeving af te stemmen
op de nieuwe federale adoptiewet.
Op voorstel van Vlaams minister Dirk VAN MECHELEN:
Na advies van de Raad van State wijzigt de Vlaamse
Regering definitief een aantal besluiten die regelen
welke instanties adviezen verlenen over voorontwerpen van
Bijzondere Plannen van Aanleg en van ruimtelijke
uitvoeringsplannen. Recente evoluties in de bevoegdheids-
verdeling tussen federale en Vlaamse overheid, en in de
Vlaamse wetgeving over onroerend erfgoed, noodzaken deze
aanpassing. Gezien de aanpassingen ook interfereren met
het al goedgekeurde besluit over de oprichting van het
agentschap RWO-Vlaanderen, wordt dit besluit ook
principieel aangepast. Dit agentschap zal instaan voor
het uitvoeren van het beleid voor ruimtelijke ordening,
wonen en onroerend erfgoed met aspecten gericht op
burgers, lokale en provinciale overheden en intermediaire
actoren, alsook het ondersteunen en het begeleiden van de
lokale en provinciale overheden aan wie delen van de
opdracht worden toevertrouwd.
* * *
De Vlaamse Regering keurt, na advies van de Raad van
State, het besluit definitief goed over een
stedenbouwkundige verordening inzake stedenbouwkundige
voorschriften voor openluchtrecreatieve verblijven en de
inrichting van gebieden voor dergelijke verblijven. Met
het oog op een transparante en voor Vlaanderen eenduidige
regelgeving wat betreft weekendverblijven, gelegen in
daartoe bestemde zones, geeft deze stedenbouwkundige
verordening de nodige randvoorwaarden aan. Het objectief
is te komen tot kwalitatief ingerichte zones die hun
specifieke creatieve rol kunnen vervullen en niet
functioneren als permanent woongebied. De verordening
laat tevens toe dat weekendverblijven geregulariseerd
kunnen worden, zonder dat het lokale niveau hiertoe een
uitvoeringsplan moet opmaken. Het spreekt hierbij voor
zich dat de betrokken weekendverblijven aan de
vooropgezette normen en voorschriften moeten voldoen om
deze regularisatievergunning ook effectief te kunnen
verkrijgen.
Op voorstel van Vlaams minister Dirk VAN MECHELEN en van
Vlaams minister Kris PEETERS:
De Vlaamse Regering neemt akte van de analyse van de
juridische en praktische belemmeringen die zich voordoen
bij het in Vlaanderen opwekken van groene stroom, en van
de voorstellen om deze belemmeringen ongedaan te maken.
Ze beslist de minister-president te gelasten bij de
federale regering de uitvoering van de maatregelen te
bepleiten die tot haar bevoegdheid behoren. Ze gelast de
Vlaamse ministers, elk voor zijn of haar bevoegdheden, de
voorgestelde maatregelen verder uit te werken en in te
voeren, en, waar nodig, de budgettaire impact en
aanpassingen aan de regelgeving opnieuw voor te leggen.
De minister bevoegd voor energiebeleid zal jaarlijks
rapporteren over de uitvoering van deze maatregelen en
over de stand van zaken met betrekking tot de effectieve
realisatie van de groenestroomdoelstelling.
Op voorstel van Vlaams minister Bert ANCIAUX:
Voor de werkingskosten van het project wielerploeg
'Chocolade Jacques T-interim' kent de Vlaamse Regering
een subsidie van 200.000 euro toe aan de vzw Wielerclub
Eddy Merckxvrienden.
Op voorstel van Vlaams minister Geert BOURGEOIS:
In het kader van het project Beter Bestuurlijk Beleid
(BBB) beslist de Vlaamse Regering principieel tot
oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap
zonder rechtspersoonlijkheid (IVA) 'Vlaams Agentschap
voor Internationale Samenwerking' binnen het
beleidsdomein 'buitenlands beleid, buitenlandse handel,
internationale samenwerking en toerisme'. Met dit
agentschap volgt Vlaanderen andere toonaangevende landen
op het vlak van internationale solidariteit (zoals Zweden
en Denemarken) die via een zelfstandig agentschap op een
moderne en efficiënte manier aan
ontwikkelingssamenwerking doen. Vlaanderen maakt zich
hiermee dan ook klaar voor de defederalisering van
ontwikkelingssamenwerking zoals bepaald bij de
staatshervorming van 2001. Het oprichtingsbesluit wordt
voor advies voorgelegd aan de Raad van State.
* * *
De Vlaamse Regering verleent, met ingang van 1 januari
2006, eervol ontslag aan Wilfried Terryn, directeur-
generaal en waarnemend secretaris-generaal van het
departement Economie, Werkgelegenheid, Binnenlandse
Aangelegenheden en Landbouw.
Op voorstel van Vlaams minister Geert BOURGEOIS en van
Vlaams minister Marino KEULEN:
In het kader van het project Beter Bestuurlijk Beleid
(BBB) keurt de Vlaamse Regering, na advies van de Hoge
Raad voor Binnenlands Bestuur, het voorontwerp van
decreet opnieuw principieel goed voor de oprichting van
de strategische adviesraad Vlaamse Adviesraad voor
Bestuurszaken (SAR-VAB). De SAR-VAB zal beleidsadvies
uitbrengen over alle aangelegenheden in verband met
overheidsmanagement en de bestuurlijke organisatie van de
Vlaamse overheid en de provinciale en lokale overheden en
hun interbestuurlijke relaties. Het voorontwerp van
decreet wordt nog voor advies voorgelegd aan de Raad van
State.
Op voorstel van Vlaams minister Kris PEETERS:
Sedert 1 juli 2004 is het nieuwe decreet 'openbaarheid
van bestuur' van kracht. Met het openbaarheidsdecreet
worden de principes van de eerste pijler inzake
openbaarheid van milieu-informatie uit het Aarhus-Verdrag
geïmplementeerd in de Vlaamse regelgeving. In dat verdrag
komen zowel de passieve (het vrijgeven van informatie
wanneer de burger hierom verzoekt) als de actieve
openbaarheid (verzameling en verspreiding van informatie
op actieve wijze door de overheid) aan bod. Voor het
aspect 'actieve' openbaarheid wordt daarbij veel belang
gehecht aan de verspreiding van milieu-informatie via
elektronische weg. De Vlaamse Regering keurt nu een
besluit principieel goed dat uitvoering geeft aan die
kaderbepaling. Het besluit geeft een opsomming van de
milieu-informatie die op elektronische wijze moet worden
verspreid. Er wordt geopteerd voor een gedifferentieerde
aanpak, waarbij niet alle milieu-instanties in Vlaanderen
gehouden zijn tot het verspreiden van dezelfde milieu-
informatie. De minimale informatie die op het niveau van
het Vlaamse Gewest moet worden verspreid, bevat onder
meer de internationale milieuverdragen, de milieu-
regelgeving, milieubeleidsdocumenten, milieuplannen en
milieuprogramma's, opvolgingsverslagen, het Milieu- en
Natuurrapport en meetgegevens. Voor milieuvergunningen,
milieueffectrapporten, milieubeleidsovereenkomsten en
veiligheidsrapporten volstaat het dat op elektronische
wijze bekend wordt gemaakt waar deze informatie kan
worden ingezien of bekomen. Voor provincies en gemeenten
gelden gelijkaardige maar minder verregaande
verplichtingen. Het besluit wordt voor advies voorgelegd
aan de SERV en de MiNa-raad, daarna gaat het naar de Raad
van State.
* * *
De Vlaamse Regering geeft, onder voorbehoud van technisch
nazicht, haar goedkeuring aan het project 'verder zetten
van het educatieve programma Milieuzorg op School (MOS)
in de Vlaamse scholen (inclusief buitengewoon onderwijs)
voor de periode september 2005-augustus 2010'. Ze
machtigt de bevoegde minister hiervoor overeenkomsten te
ondertekenen met de provincies en de Vlaamse
Gemeenschapscommissie.
* * *
De Vlaamse Regering wijzigt principieel het
personeelsstatuut van de Vlaamse Maatschappij voor
Watervoorziening. Het gaat om de uitvoering van de tweede
fase van het sociaal akkoord 2003-2006. De maatregelen
betreffen de integratie van een bijkomend deel van het
bestaande forfaitair maandelijks weddecomplement ten
belope van 50 euro (à 100%). Dit brengt de totale
integratie op een bedrag van 100 euro (à 100%). Hierdoor
dient het personeelsstatuut op verschillende punten
aangepast te worden. Daarnaast worden een aantal
technische wijzigingen doorgevoerd. Het besluit wordt
voor advies voorgelegd aan de Raad van State.
* * *
De Vlaamse Regering keurt, na advies van de Raad van
State, definitief een besluit goed dat de omzetting in
Vlaamse regelgeving regelt van enerzijds artikel 5 van de
Europese richtlijn over de bevordering van de
elektriciteitsopwekking uit hernieuwbare energiebronnen
en anderzijds artikel 3 van de Europese richtlijn over
gemeenschappelijke regels voor de interne markt voor
elektriciteit. Het besluit heeft onder meer tot doel een
sluitende controleprocedure in te voeren die waarborgt
dat elektriciteit die in Vlaanderen aan eindafnemers
wordt aangeboden als elektriciteit uit hernieuwbare
energiebronnen, terecht onder die benaming wordt
verkocht. Deze procedure bestaat eruit dat de Vlaamse
Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt,
zal controleren of een elektriciteitsleverancier die
elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen levert aan
zijn klanten, voor die hoeveelheid elektriciteit een
overeenstemmend aantal garanties van oorsprong kan
voorleggen. Iedere Europese lidstaat dient dergelijke
garanties van oorsprong toe te kennen voor de productie
van elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen. In
Vlaanderen worden deze garanties van oorsprong toegekend
in de vorm van groenestroomcertificaten.
* * *
De Vlaamse Regering ondertekent het samenwerkingsakkoord
met de federale staat over een kustwachtstructuur. Het
wordt ingediend bij het Vlaams Parlement. Ze hecht meteen
ook haar principiële goedkeuring aan het voorontwerp van
decreet dat met dit samenwerkingsakkoord instemt. Het
voorontwerp van instemmingsdecreet wordt voor advies
voorgelegd aan de Raad van State. De 'Structuur
Kustwacht' staat in voor de coördinatie en het overleg
tussen de administraties bevoegd voor de Noordzee. Er
worden drie organen gecreëerd: een beleidsorgaan, een
overlegplatform en een permanent secretariaat.
* * *
De Vlaamse Regering beslist een brief te sturen aan de
federale minister van mobiliteit waarin de noodzaak wordt
bevestigd om zo snel mogelijk te komen tot een wetgevend
kader met betrekking tot het vastleggen van
vliegprocedures. In de brief worden tevens een aantal
opmerkingen en vragen geformuleerd bij het voorontwerp
van wet inzake het vastleggen van vliegprocedures.
Op voorstel van Vlaams minister Marino KEULEN:
Na advies van de Raad van State wijzigt de Vlaamse
Regering definitief een uitvoeringsbesluit van 1996
betreffende de heffing ter bestrijding van leegstand en
verkrotting van gebouwen en/of woningen. Het beoogt een
afstemming met de gewijzigde procedure in het
Heffingsdecreet. De aanpassingen betreffen het versturen
van registratieattesten, de beroepsprocedure tegen de
'besluiten ongeschiktheid en onbewoonbaarheid' van de
burgemeester en de behandeling van het bezwaar tegen de
administratieve akte leegstand en verwaarlozing. Het
wijzigingsbesluit wordt nog voor advies voorgelegd aan de
Raad van State.
* * *
In het kader van de gemeente- en
provincieraadsverkiezingen van 2006 hecht de Vlaamse
Regering haar goedkeuring aan een samenwerkingsakkoord
met de federale regering met betrekking tot de
geautomatiseerde stemsystemen. Het akkoord omvat onder
meer de technische opschaling van de stemapparatuur voor
het arrondissement Antwerpen en het kanton Waarschoot, en
het onderhoud en de bijstand voor de apparatuur.
Op voorstel van Vlaams minister Kathleen VAN BREMPT:
De Vlaamse Regering stemt niet in met een voorontwerp van
wet en een ontwerp van koninklijk besluit over het
verkeersveiligheidsfonds. Ze stelt vast dat de huidige
verdeelsleutel niet in verhouding staat met het gevoerde
verkeersveiligheidsbeleid van de politiezones. Ze vraagt
de federale regering dan ook de ontwerpteksten op
verschillende punten aan te passen.
De persconferenties van de Vlaamse Regering kunnen worden
beluisterd op: www.vlaanderen.be/persconferenties
-----
einde
-----
Vlaamse overheid