Vlaamse overheid

Vlaamse regering
PERSMEDEDELING VAN DE VLAAMSE REGERING VERGADERING VAN 8 JULI 2005 IN

KORT BESTEK

Vlaamse Regering in kort bestek - 8 juli 2005

Op voorstel van minister-president Yves LETERME:

De gemeenschappelijke voorschriften voor regelingen in verband met rechtstreekse steunverlening in het kader van het gemeenschappelijk landbouwbeleid worden via een Europese Verordening vastgelegd. Een aantal keuze-opties wordt overgelaten aan de lidstaten en regio's. Vlaanderen heeft geopteerd om deze hervorming door te voeren vanaf 2005 met in hoofdzaak een in belangrijke mate ontkoppeld systeem met slechts een beperkt aantal uitzonderingen, waarbij de steun nog verbonden wordt aan een welbepaalde productie. In dit kader beslist de Vlaamse Regering, na advies van de Raad van State, definitief tot de instelling van een bedrijfstoeslagregeling en bepaalde gebonden steunregelingen voor landbouwers. De bevoegde minister zal de toepassing van het besluit en van de randvoorwaarden evalueren en de resultaten aan de Vlaamse Regering voorleggen.


* * *

De Vlaamse Regering hecht haar goedkeuring aan de globale aanpak voor het Limburgplan. Kernelementen zijn de verdere logistieke ontsluiting van de provincie, het verbeteren van het investeringsklimaat, het verhogen van het aandeel van Limburg in de 3%-norm op vlak van innovatie, incentives voor een aantal speerpuntsectoren, een verdere optimalisering van het hoger onderwijs, het wegwerken van de achterstand op het vlak van de voorzieningen in de ouderensector, het wegwerken van de wachtlijsten in de sector van de sociale huisvesting en een bijkomende impuls voor tewerkstellingsmogelijkheden in de sociale economie. De minister-president wordt gelast met het provinciebestuur een overeenkomst af te sluiten.

Op voorstel van minister-president Yves LETERME en van Vlaams minister Geert BOURGEOIS:

De Vlaamse Regering nam in november vorig jaar kennis van de inhoud van een Europese Richtlijn over het hergebruik van overheidsinformatie. Ze besliste toen een gemengde werkgroep op te richten die de impact van de richtlijn moet onderzoeken en de nodige voorstellen zal uitwerken voor een tijdige en kwaliteitsvolle omzetting ervan. De afdeling Media-innovatie en Mediavergunningen van de administratie Media van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap kreeg hierin een coördinerende rol. Nu neemt de Vlaamse Regering kennis van de werkzaamheden van deze werkgroep. Ze gaat akkoord met het principe tot toelating van hergebruik en commercialisering van
overheidsinformatie voor die categorieën waar hergebruik nu al bestaat, eventueel aan te vullen met extra categorieën resulterend uit een bevragingsronde. Ze geeft de gemengde werkgroep opdracht om een voorontwerp van decreet op te maken met de daaraan gekoppelde uitvoeringsbesluiten en praktische implementatie.


* * *

De Vlaamse Regering hecht haar principiële goedkeuring aan de overdracht van niet-wetenschappelijke personeelsleden van het Centrum voor Landbouweconomie (CLE) naar het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap en de inschakeling van een aantal wetenschappelijke personeelsleden van het CLE bij de administratie Land- en Tuinbouw, afdeling Monitoring en Studie. Over dit besluit wordt nog onderhandeld met alle betrokken actoren. Daarna gaat het voor advies naar de Raad van State.

Op voorstel van vice-minister-president Fientje MOERMAN:

De Vlaamse Regering neemt kennis van de visienota Flanders Future. Daarin wordt voorgesteld een overheids- VZW op te richten door fusie van het huidige Flanders District of Creativity en Flanders Technology International. Design Vlaanderen zou als een afzonderlijke entiteit functioneren maar een deel van het personeel zou naar de nieuwe VZW gedetacheerd worden. De nieuwe structuur heeft als missie het stimuleren en vormen van netwerken tussen bedrijven en economische actoren, alsook het sensibiliseren van alle lagen van de bevolking, in het bijzonder de jeugd, inzake technologie, wetenschap en innovatie, creativiteit en design en (buitenlands) ondernemen.


* * *

De Vlaamse Regering beslist Werner Van den Stockt te benoemen tot Commissaris van de Vlaamse Regering bij de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappijen Limburg en Oost- Vlaanderen voor de duur van zes jaar met ingang van 1 mei 2005. Daarnaast wordt Patrick Pype benoemd tot Commissaris van de Vlaamse Regering bij de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappijen Antwerpen, Vlaams-Brabant en West-Vlaanderen, met ingang van 1 juli 2005.

Op voorstel van vice-minister-president Frank VANDENBROUCKE:

De Vlaamse Regering keurt drie besluiten goed tot wijziging van de regelgeving Wep-plus. In het Werkgelegenheidsakkoord 2005-2006 is de verhoging van het aantal werkervaringsplaatsen, met het oog op de sluitende aanpak voor langdurig werklozen, een van de voorgestelde maatregelen. Daarom moet het Wep-plusstelsel worden aangepast. Zo worden een aantal nieuwe doelgroepen geïntroduceerd (deeltijds lerenden), is er prioritaire aandacht voor de curatieve doelgroep (3 jaar uitkerings- gerechtigde volledig werklozen) en worden een aantal andere doelgroepen, waarvan geoordeeld wordt dat deze een betere uitgangspositie hebben om een job te vinden, geschrapt (schoolverlaters uit deeltijds onderwijs, minder dan 1 jaar leefloongerechtigden). Daarnaast dient het stelsel meer aangepast te worden aan de noden van de doelgroep teneinde een zo kwalitatief mogelijke werkervaring te creëren (flexibele looptijd, stagemogelijkheid, verhoogde begeleiding, proeftuin), die de kansen op een doorstroom naar het reguliere circuit optimaliseert. De gekozen regelgeving zal ertoe leiden dat de prioritaire curatieve doelgroep meer zal aangeworven worden.


* * *

Na advies van de Raad van State keurt de Vlaamse Regering een ontwerpdecreet definitief goed dat het decreet van 30 april 2004 wijzigt over de studiefinanciering en studentenvoorzieningen in het hoger onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap. Met betrekking tot het luik studiefinanciering blijkt na één academiejaar waarop het decreet van toepassing was, dat bepaalde artikelen dienen te worden aangepast, ofwel omdat bepaalde evoluties nog niet konden worden voorspeld bij het redigeren van het decreet in kwestie, ofwel omdat de wetgeving of rechtspraak van de Europese Unie een aanpassing van de vigerende wetgeving vraagt. Bij de voorbereidingen van de uitvoering van het luik studentenvoorzieningen van dit decreet bleken bepaalde aanpassingen aan het decreet nodig, wegens bepaalde onvolkomenheden en omdat een aantal bepalingen ingaan tegen de bestaande praktijk, met een belangrijke planlast voor de studentenvoorzieningen als gevolg. Het ontwerp van wijzigingsdecreet wordt ingediend bij het Vlaams Parlement.


* * *

Het tijdelijk project 'bevordering van de werkervaring in het deeltijds beroepssecundair onderwijs' loopt af op 31 augustus 2005. Dit project beoogt leerlingen naar een duurzame inschakeling in de arbeidsmarkt te leiden door middel van een geïndividualiseerde benadering en het bijbrengen van een startkwalificatie. Voor de uitvoering van dit project worden aan de centra deeltijds beroepssecundair onderwijs extra middelen (onder de vorm van uren-leraar) toegekend. De Vlaamse Regering keurt nu principieel een besluit goed waardoor die extra uren- leraar vanaf het schooljaar 2005-2006 organiek worden. Elk jaar opnieuw zal, in functie van de grootte van de beschikbare begrotingskredieten, worden vastgesteld hoeveel extra uren-leraar kunnen worden verdeeld. Over dit besluit zal nog onderhandeld worden met alle betrokken actoren.


* * *

Na advies van de Raad van State beslist de Vlaamse Regering definitief tot reorganisatie van de deeltijdse leersystemen. Deze beslissing heeft tot doel alle geactualiseerde bepalingen die nodig zijn om programma's voor deeltijds leerplichtigen, ingericht door verenigingen zonder winstoogmerk uit de sector van het vormings- of jeugdwerk, te laten erkennen en financieren door de Vlaamse overheid. Enerzijds wordt het beheer en de financiering van de deeltijdse vormingen overgeheveld van het departement Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur naar het departement Onderwijs. Anderzijds wordt de regelgeving deeltijdse vormingen afgestemd op de regelgeving deeltijds beroepsonderwijs met het oog op het herwaarderen en het beter stroomlijnen van de verschillende deeltijdse leersystemen.


* * *

Na advies van de SERV en de VlOR keurt de Vlaamse Regering opnieuw principieel een uitvoeringsbesluit goed bij het decreet van 30 april 2004 over het verwerven van een titel van beroepsbekwaamheid. Dit decreet heeft als doel een individu dat, waar dan ook, aan een beroep verbonden competenties heeft verworven, te verrijken met een titel van beroepsbekwaamheid. Een titel van beroepsbekwaamheid is een beloning voor gedane leerinspanningen en maakt competenties zichtbaar. Een titel levert in het bijzonder voor kansengroepen een opwaardering en versterkt de positie op de interne en externe arbeidsmarkt. Het uitvoeringsbesluit zet een structureel beleid ten aanzien van het valideren van verworven competenties op de kaart. Omdat de adviezen een aantal wijzigingen noodzakelijk maakten, wordt het besluit opnieuw voor advies voorgelegd aan de SERV en aan de Raad van State.


* * *

Op 15 april 2005 keurde de Vlaamse Regering een uitvoeringsbesluit goed bij het decreet dat een aantal aangelegenheden van het volwassenenonderwijs regelt. Het uitvoeringsbesluit bepaalt forfaitair voor alle Centra voor Volwassenenonderwijs (CVO's) het hen toegekende lestijdenpakket voor het schooljaar 2005-2006 op basis van een historisch referentiecijfer. Teneinde voor een aantal CVO's een te grote afwijking van het aantal financierbare leraarsuren ten opzichte van het huidige schooljaar te vermijden, wordt het maximale afwijkings- percentage vastgelegd op 3,5%. Het uitvoeringsbesluit werd voor onderhandelingen voorgelegd aan alle betrokken actoren. Deze onderhandelingen werden op 10 mei 2005 gevoerd maar leidden tot een protocol van niet-akkoord. Omdat de CVO's zo snel mogelijk op de hoogte moeten worden gebracht van het hun toegekende lestijdenpakket voor het schooljaar 2005-2006, keurde de Vlaamse Regering het uitvoeringsbesluit medio juni opnieuw principieel goed en legde het voor spoedadvies voor aan de Raad van State. Die verwierp het spoedeisende karakter van de adviesvraag. De Vlaamse Regering motiveert nu opnieuw en uitvoeriger de aanvraag tot spoedadvies en dient het besluit opnieuw in bij de Raad van State.

Op voorstel van Vlaams minister Inge VERVOTTE:

Het Vlaamse Zorgfonds is verantwoordelijk voor het aanleggen en beheren van financiële reserves voor het dekken van toekomstige uitgavenverplichtingen. Op 29 november 2002 heeft de Vlaamse Regering een aantal principes goedgekeurd die een basis vormen voor het beleggingsbeleid. Een aantal daarin vastgelegde beleids- keuzes worden opnieuw door de Vlaamse Regering bevestigd. Het aandelenmandaat wordt bijgestuurd door over te schakelen van actief beheer van de portefeuille ten opzichte van de referentie-index naar passief beheer.


* * *

De Vlaamse Regering wijzigt het besluit over adoptiediensten die bemiddelen voor binnenlandse kinderen. De wijziging beoogt afstemming op de nieuwe federale adoptiewet. De wet van 24 april 2003 tot hervorming van de adoptie treedt in werking op 1 september 2005. Voortaan zal het de jeugdrechter zijn die de geschiktheid tot adopteren beoordeelt op basis van een maatschappelijk onderzoek dat wordt uitgevoerd door de aangewezen diensten van de gemeenschappen. De voorbereiding op adoptie wordt verplicht voor alle adoptanten en de gemeenschappen dienen ook te zorgen voor de voorafgaandelijke informatieverstrekking aan ouders die hun kind willen afstaan voor adoptie. Vlaanderen dient dus al deze aspecten te regelen om het vlotte verloop van adoptieprocedures binnen dit nieuwe juridische kader te regelen. In afwachting van een nieuw decreet ter zake, regelt dit besluit die aspecten die noodzakelijk zijn om de Vlaamse regelgeving af te stemmen op de nieuwe federale adoptiewet.

Op voorstel van Vlaams minister Dirk VAN MECHELEN:

Na advies van de Raad van State wijzigt de Vlaamse Regering definitief een aantal besluiten die regelen welke instanties adviezen verlenen over voorontwerpen van Bijzondere Plannen van Aanleg en van ruimtelijke uitvoeringsplannen. Recente evoluties in de bevoegdheids- verdeling tussen federale en Vlaamse overheid, en in de Vlaamse wetgeving over onroerend erfgoed, noodzaken deze aanpassing. Gezien de aanpassingen ook interfereren met het al goedgekeurde besluit over de oprichting van het agentschap RWO-Vlaanderen, wordt dit besluit ook principieel aangepast. Dit agentschap zal instaan voor het uitvoeren van het beleid voor ruimtelijke ordening, wonen en onroerend erfgoed met aspecten gericht op burgers, lokale en provinciale overheden en intermediaire actoren, alsook het ondersteunen en het begeleiden van de lokale en provinciale overheden aan wie delen van de opdracht worden toevertrouwd.


* * *

De Vlaamse Regering keurt, na advies van de Raad van State, het besluit definitief goed over een stedenbouwkundige verordening inzake stedenbouwkundige voorschriften voor openluchtrecreatieve verblijven en de inrichting van gebieden voor dergelijke verblijven. Met het oog op een transparante en voor Vlaanderen eenduidige regelgeving wat betreft weekendverblijven, gelegen in daartoe bestemde zones, geeft deze stedenbouwkundige verordening de nodige randvoorwaarden aan. Het objectief is te komen tot kwalitatief ingerichte zones die hun specifieke creatieve rol kunnen vervullen en niet functioneren als permanent woongebied. De verordening laat tevens toe dat weekendverblijven geregulariseerd kunnen worden, zonder dat het lokale niveau hiertoe een uitvoeringsplan moet opmaken. Het spreekt hierbij voor zich dat de betrokken weekendverblijven aan de vooropgezette normen en voorschriften moeten voldoen om deze regularisatievergunning ook effectief te kunnen verkrijgen.

Op voorstel van Vlaams minister Dirk VAN MECHELEN en van Vlaams minister Kris PEETERS:

De Vlaamse Regering neemt akte van de analyse van de juridische en praktische belemmeringen die zich voordoen bij het in Vlaanderen opwekken van groene stroom, en van de voorstellen om deze belemmeringen ongedaan te maken. Ze beslist de minister-president te gelasten bij de federale regering de uitvoering van de maatregelen te bepleiten die tot haar bevoegdheid behoren. Ze gelast de Vlaamse ministers, elk voor zijn of haar bevoegdheden, de voorgestelde maatregelen verder uit te werken en in te voeren, en, waar nodig, de budgettaire impact en aanpassingen aan de regelgeving opnieuw voor te leggen. De minister bevoegd voor energiebeleid zal jaarlijks rapporteren over de uitvoering van deze maatregelen en over de stand van zaken met betrekking tot de effectieve realisatie van de groenestroomdoelstelling.

Op voorstel van Vlaams minister Bert ANCIAUX:

Voor de werkingskosten van het project wielerploeg 'Chocolade Jacques T-interim' kent de Vlaamse Regering een subsidie van 200.000 euro toe aan de vzw Wielerclub Eddy Merckxvrienden.

Op voorstel van Vlaams minister Geert BOURGEOIS:

In het kader van het project Beter Bestuurlijk Beleid (BBB) beslist de Vlaamse Regering principieel tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap zonder rechtspersoonlijkheid (IVA) 'Vlaams Agentschap voor Internationale Samenwerking' binnen het beleidsdomein 'buitenlands beleid, buitenlandse handel, internationale samenwerking en toerisme'. Met dit agentschap volgt Vlaanderen andere toonaangevende landen op het vlak van internationale solidariteit (zoals Zweden en Denemarken) die via een zelfstandig agentschap op een moderne en efficiënte manier aan
ontwikkelingssamenwerking doen. Vlaanderen maakt zich hiermee dan ook klaar voor de defederalisering van ontwikkelingssamenwerking zoals bepaald bij de staatshervorming van 2001. Het oprichtingsbesluit wordt voor advies voorgelegd aan de Raad van State.


* * *

De Vlaamse Regering verleent, met ingang van 1 januari 2006, eervol ontslag aan Wilfried Terryn, directeur- generaal en waarnemend secretaris-generaal van het departement Economie, Werkgelegenheid, Binnenlandse Aangelegenheden en Landbouw.

Op voorstel van Vlaams minister Geert BOURGEOIS en van Vlaams minister Marino KEULEN:

In het kader van het project Beter Bestuurlijk Beleid (BBB) keurt de Vlaamse Regering, na advies van de Hoge Raad voor Binnenlands Bestuur, het voorontwerp van decreet opnieuw principieel goed voor de oprichting van de strategische adviesraad Vlaamse Adviesraad voor Bestuurszaken (SAR-VAB). De SAR-VAB zal beleidsadvies uitbrengen over alle aangelegenheden in verband met overheidsmanagement en de bestuurlijke organisatie van de Vlaamse overheid en de provinciale en lokale overheden en hun interbestuurlijke relaties. Het voorontwerp van decreet wordt nog voor advies voorgelegd aan de Raad van State.

Op voorstel van Vlaams minister Kris PEETERS:

Sedert 1 juli 2004 is het nieuwe decreet 'openbaarheid van bestuur' van kracht. Met het openbaarheidsdecreet worden de principes van de eerste pijler inzake openbaarheid van milieu-informatie uit het Aarhus-Verdrag geïmplementeerd in de Vlaamse regelgeving. In dat verdrag komen zowel de passieve (het vrijgeven van informatie wanneer de burger hierom verzoekt) als de actieve openbaarheid (verzameling en verspreiding van informatie op actieve wijze door de overheid) aan bod. Voor het aspect 'actieve' openbaarheid wordt daarbij veel belang gehecht aan de verspreiding van milieu-informatie via elektronische weg. De Vlaamse Regering keurt nu een besluit principieel goed dat uitvoering geeft aan die kaderbepaling. Het besluit geeft een opsomming van de milieu-informatie die op elektronische wijze moet worden verspreid. Er wordt geopteerd voor een gedifferentieerde aanpak, waarbij niet alle milieu-instanties in Vlaanderen gehouden zijn tot het verspreiden van dezelfde milieu- informatie. De minimale informatie die op het niveau van het Vlaamse Gewest moet worden verspreid, bevat onder meer de internationale milieuverdragen, de milieu- regelgeving, milieubeleidsdocumenten, milieuplannen en milieuprogramma's, opvolgingsverslagen, het Milieu- en Natuurrapport en meetgegevens. Voor milieuvergunningen, milieueffectrapporten, milieubeleidsovereenkomsten en veiligheidsrapporten volstaat het dat op elektronische wijze bekend wordt gemaakt waar deze informatie kan worden ingezien of bekomen. Voor provincies en gemeenten gelden gelijkaardige maar minder verregaande verplichtingen. Het besluit wordt voor advies voorgelegd aan de SERV en de MiNa-raad, daarna gaat het naar de Raad van State.


* * *

De Vlaamse Regering geeft, onder voorbehoud van technisch nazicht, haar goedkeuring aan het project 'verder zetten van het educatieve programma Milieuzorg op School (MOS) in de Vlaamse scholen (inclusief buitengewoon onderwijs) voor de periode september 2005-augustus 2010'. Ze machtigt de bevoegde minister hiervoor overeenkomsten te ondertekenen met de provincies en de Vlaamse Gemeenschapscommissie.


* * *

De Vlaamse Regering wijzigt principieel het personeelsstatuut van de Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening. Het gaat om de uitvoering van de tweede fase van het sociaal akkoord 2003-2006. De maatregelen betreffen de integratie van een bijkomend deel van het bestaande forfaitair maandelijks weddecomplement ten belope van 50 euro (à 100%). Dit brengt de totale integratie op een bedrag van 100 euro (à 100%). Hierdoor dient het personeelsstatuut op verschillende punten aangepast te worden. Daarnaast worden een aantal technische wijzigingen doorgevoerd. Het besluit wordt voor advies voorgelegd aan de Raad van State.


* * *

De Vlaamse Regering keurt, na advies van de Raad van State, definitief een besluit goed dat de omzetting in Vlaamse regelgeving regelt van enerzijds artikel 5 van de Europese richtlijn over de bevordering van de elektriciteitsopwekking uit hernieuwbare energiebronnen en anderzijds artikel 3 van de Europese richtlijn over gemeenschappelijke regels voor de interne markt voor elektriciteit. Het besluit heeft onder meer tot doel een sluitende controleprocedure in te voeren die waarborgt dat elektriciteit die in Vlaanderen aan eindafnemers wordt aangeboden als elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen, terecht onder die benaming wordt verkocht. Deze procedure bestaat eruit dat de Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt, zal controleren of een elektriciteitsleverancier die elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen levert aan zijn klanten, voor die hoeveelheid elektriciteit een overeenstemmend aantal garanties van oorsprong kan voorleggen. Iedere Europese lidstaat dient dergelijke garanties van oorsprong toe te kennen voor de productie van elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen. In Vlaanderen worden deze garanties van oorsprong toegekend in de vorm van groenestroomcertificaten.


* * *

De Vlaamse Regering ondertekent het samenwerkingsakkoord met de federale staat over een kustwachtstructuur. Het wordt ingediend bij het Vlaams Parlement. Ze hecht meteen ook haar principiële goedkeuring aan het voorontwerp van decreet dat met dit samenwerkingsakkoord instemt. Het voorontwerp van instemmingsdecreet wordt voor advies voorgelegd aan de Raad van State. De 'Structuur Kustwacht' staat in voor de coördinatie en het overleg tussen de administraties bevoegd voor de Noordzee. Er worden drie organen gecreëerd: een beleidsorgaan, een overlegplatform en een permanent secretariaat.


* * *

De Vlaamse Regering beslist een brief te sturen aan de federale minister van mobiliteit waarin de noodzaak wordt bevestigd om zo snel mogelijk te komen tot een wetgevend kader met betrekking tot het vastleggen van vliegprocedures. In de brief worden tevens een aantal opmerkingen en vragen geformuleerd bij het voorontwerp van wet inzake het vastleggen van vliegprocedures.

Op voorstel van Vlaams minister Marino KEULEN:

Na advies van de Raad van State wijzigt de Vlaamse Regering definitief een uitvoeringsbesluit van 1996 betreffende de heffing ter bestrijding van leegstand en verkrotting van gebouwen en/of woningen. Het beoogt een afstemming met de gewijzigde procedure in het Heffingsdecreet. De aanpassingen betreffen het versturen van registratieattesten, de beroepsprocedure tegen de 'besluiten ongeschiktheid en onbewoonbaarheid' van de burgemeester en de behandeling van het bezwaar tegen de administratieve akte leegstand en verwaarlozing. Het wijzigingsbesluit wordt nog voor advies voorgelegd aan de Raad van State.


* * *

In het kader van de gemeente- en
provincieraadsverkiezingen van 2006 hecht de Vlaamse Regering haar goedkeuring aan een samenwerkingsakkoord met de federale regering met betrekking tot de geautomatiseerde stemsystemen. Het akkoord omvat onder meer de technische opschaling van de stemapparatuur voor het arrondissement Antwerpen en het kanton Waarschoot, en het onderhoud en de bijstand voor de apparatuur.

Op voorstel van Vlaams minister Kathleen VAN BREMPT:

De Vlaamse Regering stemt niet in met een voorontwerp van wet en een ontwerp van koninklijk besluit over het verkeersveiligheidsfonds. Ze stelt vast dat de huidige verdeelsleutel niet in verhouding staat met het gevoerde verkeersveiligheidsbeleid van de politiezones. Ze vraagt de federale regering dan ook de ontwerpteksten op verschillende punten aan te passen.

De persconferenties van de Vlaamse Regering kunnen worden beluisterd op: www.vlaanderen.be/persconferenties


-----
einde

-----