Bonnefanten Museum Maastricht


Bonnefantenmuseum neemt deel aan Europees project: Preservation and Presentation of Installation Art

Naast het organiseren van tentoonstellingen heeft een museum als kerntaak het behoud en beheer van de aan haar toevertrouwde werken. In de collectie Hedendaagse Kunst nemen `installaties' een specifieke plaats in temeer omdat door kunstenaars tegenwoordig de meest uiteenlopende materialen gebruikt worden. Dit gegeven roept specifieke vragen op bij conservatoren, registrators en restauratoren. Om kennis en inzicht te bundelen is op initiatief van het Instituut Collectie Nederland (ICN) een werkgroep opgericht - Preservation and Presentation of Installation Art - waarin 21 musea en restauratieateliers uit 6 Europese landen participeren en een dertigtal case-studies onderzocht zullen worden. Het driejarig project is op 1 juni 2004 van start gegaan en wordt financieel ondersteund door de Europese Unie vanuit het Culture 2000 Programma. Het Bonnefantenmuseum is een van de deelnemers.

Op het internationale symposium Modern Art Who Cares (1997), werd duidelijk dat het uitwisselen van informatie over behoud en beheer van essentieel belang is. Alle deelnemende musea liepen tegen vergelijkbare problemen aan en er werd een internationale database opgericht waarin alle research gegevens - restauratie- en conditierapporten, installatierichtlijnen, materiaaltechnische gegevens en kunstenaarsinterviews - werden ingevoerd en op die manier ontsloten, het International Netwerk for the Conservation of Contemporary Art, INCCA. Deze database wordt dagelijks aangevuld en veelvuldig geraadpleegd.

Het ICN nam het initiatief voor een vervolg en richtte met een beperkt aantal musea die destijds ook hadden deelgenomen, een werkgroep op om de problemen rond installaties in kaart te brengen. Dit project Preservation and Presentation of Installation Art heeft als doel een groot aantal installaties van toonaangevende internationale kunstenaars uit de collecties van de deelnemende musea te onderzoeken. In verschillende werkgroepen komen een aantal onderzoeksvragen aan bod op het gebied van behoud, documentatie, registratie, restauratie, kunstenaarsparticipatie, theorie en semantiek, kennismanagement en informatie-uitwisseling.

Installaties zijn veelal opgebouwd uit zeer diverse, vaak eigentijdse materialen en technieken. Musea worden steeds vaker een platform waar kunstenaars met behulp van voorhanden zijnde materialen en personen hun installaties of conceptuele werken opbouwen. Het vastleggen van het ontstaansproces, de complexiteit van de zeer diverse materialen, middelen en technieken is een nieuw gebied voor musea. Steeds vaker worden diverse audiovisuele of elektronische middelen ingezet en maakt een performance door de kunstenaar of actieve bezoekersparticipatie deel uit van het werk. Indien zintuiglijke ervaringen als geluid, tast, geur etc. deel zijn van het werk roept registratie en documentatie zeer specifieke problemen op. Deze zogenaamde `performance' aspecten van een installatie zijn even betekenisvol als de fysieke onderdelen waaruit het werk is opgebouwd. De kernvraag van dit project Preservation and Presentation of Installation Art is een methodiek te ontwikkelen om deze installaties zodanig te bewaren dat ze ook in de toekomst aan het publiek te presenteren zijn volgens de intenties van de kunstenaar. Installaties vereisen een interdisciplinaire aanpak, waarin kunstenaars, conservatoren, restauratoren, registrators, technici en onderzoekers samenwerken.

Coördinator van het project is het Instituut Collectie Nederland (ICN), die samen met TATE (Londen), S.M.A.K. (Gent), Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia (Madrid), Restaurierungszentrum (Düsseldorf) de organisatie voert voor de overige 18 partners. De Stichting Behoud en Beheer Moderne Kunst (SBMK) is de koepelorganisatie voor de Nederlandse partners, te weten het Van Abbemuseum, Bonnefantenmuseum, Museum Boijmans Van Beuningen, Kröller-Müller Museum, Netherlands Media Art Institute/Montevideo, en ICN Collections.

Het Bonnefantenmuseum heeft als case-study het werk Zonder titel, 2000 van Suchan Kinoshita ingediend. In het kader van dit onderzoek zal het werk worden opnieuw worden opgesteld in het voorjaar van 2006.

Suchan Kinoshita
Zonder titel, 2000(detail)