Gemeente Hoorn
Horeca-aanbod in Hoorn moet beter aansluiten bij de wensen van bewoners en
bezoekers
Persbericht d.d.: 7 juli 2005
Vraag en aanbod sluiten niet op goed op elkaar aan, vinden inwoners en
bezoekers van de stad, gevraagd naar hun oordeel over de horeca in
Hoorn. De oorzaken liggen deels in het gemeentelijk beleid, deels in
de berustende houding van de horecaondernemers en in de samenwerking
tussen deze twee partijen.
Dat is de voornaamste conclusie in het onderzoek naar de huidige
situatie van de bedrijfstak horeca in Hoorn door het Horeca en
Catering adviescentrum HTC.
Het onderzoek maakt duidelijk, dat het gemeentelijk beleid onbedoeld
als gevolg heeft, dat een gezonde ontwikkeling van de horeca in Hoorn
in de knel is gekomen. Duidelijk is ook, dat de horecaondernemers hun
product onvoldoende afstemmen op de vraag van de consument.
Het college van burgemeester en wethouders is van mening, dat ook dit
onderzoek (in vervolg op de Toerismenota en de
concept-Detailhandelsnota) duidelijk maakt, dat gezocht moet worden
naar de beste manier om de inwoners van Hoorn een passende voorziening
te bieden aan winkels en horeca. Op een aantal plekken in de
binnenstad moet een ander evenwicht gevonden worden tussen commerciële
functies, het historisch karakter en wonen, zonder dat een van deze
functies in het gedrang komt. Het college zal daartoe met alle
betrokkenen overleg openen.
Onderzoek
De gemeente heeft begin dit jaar opdracht gegeven aan Horeca en
Catering adviescentrum HTC om, ter voorbereiding van een nieuwe
horecanota, onderzoek te doen naar de stand van zaken in de
plaatselijke horeca en naar de sterke en zwakke punten van deze
sector.
HTC heeft daartoe een schriftelijke enquête gehouden onder inwoners
van Hoorn en onder bezoekers van de horeca. Deze laatste groep werd
met opvallende ansichtkaarten geattendeerd op de mogelijkheid de
enquête op internet in te vullen.
Op deze manier is de mening gepeild over het aantal horecazaken, de
ligging, het aanbod, de kwaliteit en het prijspeil. Ook is gevraagd
welke veranderingen men wenselijk acht en of dit zal leiden tot meer
bezoek.
Gemeentelijk beleid
HTC concludeert, dat het gemeentelijk beleid sterk gericht is op het
woon- en leefklimaat in de binnenstad en op de negatieve invloed die
horeca daarop kan hebben. Het bureau constateert een grotendeels
negatieve houding ten opzichte van horeca ("Nee, tenzij ..." in plaats
van "Ja, mits ..."). De sterke regulering biedt geen aantrekkelijk
ondernemersklimaat en de marktwerking kan zijn rol niet vervullen.
Daarnaast constateert HTC ontwikkelingen die wél positief zijn voor de
horeca: de vaststelling van de Toerismenota, ideeën over een
museumkwartier/struingebied en de proef met drijvende en
winterterrassen.
Ondernemers
HTC trekt de conclusie, dat veel ondernemers hun product onvoldoende
afstemmen op de vraag van de consument. Het aanbod in Hoorn is te
weinig onderscheidend en heeft te weinig aantrekkingskrant: bedrijven
hebben veelal een gelijksoortige ligging, bedrijfstype en grootte. Er
zijn weinig of geen eigentijdse concepten en men is weinig gericht op
specifieke doelgroepen. Met name rond de Roode Steen richt de horeca
zich hoofdzakelijk op de avond.
Vraag en aanbod
Uit een vergelijking met 28 andere gemeenten blijkt dat Hoorn 20%
minder bedrijven telt, die bovendien gemiddeld kleiner zijn dan
elders. Er is vanuit het publiek ruim voldoende vraag om groei van de
Hoornse horeca mogelijk te maken. Het onderzoeksbureau stelt, dat het
doorvoeren van de door het publiek gewenste veranderingen zal leiden
tot een omzetstijging van ongeveer EUR 15 miljoen en 200 extra
arbeidsplaatsen.
---