Gemeente Hoorn


Horeca-aanbod in Hoorn moet beter aansluiten bij de wensen van bewoners en bezoekers

Persbericht d.d.: 7 juli 2005

Vraag en aanbod sluiten niet op goed op elkaar aan, vinden inwoners en bezoekers van de stad, gevraagd naar hun oordeel over de horeca in Hoorn. De oorzaken liggen deels in het gemeentelijk beleid, deels in de berustende houding van de horecaondernemers en in de samenwerking tussen deze twee partijen.
Dat is de voornaamste conclusie in het onderzoek naar de huidige situatie van de bedrijfstak horeca in Hoorn door het Horeca en Catering adviescentrum HTC.

Het onderzoek maakt duidelijk, dat het gemeentelijk beleid onbedoeld als gevolg heeft, dat een gezonde ontwikkeling van de horeca in Hoorn in de knel is gekomen. Duidelijk is ook, dat de horecaondernemers hun product onvoldoende afstemmen op de vraag van de consument. Het college van burgemeester en wethouders is van mening, dat ook dit onderzoek (in vervolg op de Toerismenota en de concept-Detailhandelsnota) duidelijk maakt, dat gezocht moet worden naar de beste manier om de inwoners van Hoorn een passende voorziening te bieden aan winkels en horeca. Op een aantal plekken in de binnenstad moet een ander evenwicht gevonden worden tussen commerciële functies, het historisch karakter en wonen, zonder dat een van deze functies in het gedrang komt. Het college zal daartoe met alle betrokkenen overleg openen.

Onderzoek
De gemeente heeft begin dit jaar opdracht gegeven aan Horeca en Catering adviescentrum HTC om, ter voorbereiding van een nieuwe horecanota, onderzoek te doen naar de stand van zaken in de plaatselijke horeca en naar de sterke en zwakke punten van deze sector.
HTC heeft daartoe een schriftelijke enquête gehouden onder inwoners van Hoorn en onder bezoekers van de horeca. Deze laatste groep werd met opvallende ansichtkaarten geattendeerd op de mogelijkheid de enquête op internet in te vullen.
Op deze manier is de mening gepeild over het aantal horecazaken, de ligging, het aanbod, de kwaliteit en het prijspeil. Ook is gevraagd welke veranderingen men wenselijk acht en of dit zal leiden tot meer bezoek.

Gemeentelijk beleid
HTC concludeert, dat het gemeentelijk beleid sterk gericht is op het woon- en leefklimaat in de binnenstad en op de negatieve invloed die horeca daarop kan hebben. Het bureau constateert een grotendeels negatieve houding ten opzichte van horeca ("Nee, tenzij ..." in plaats van "Ja, mits ..."). De sterke regulering biedt geen aantrekkelijk ondernemersklimaat en de marktwerking kan zijn rol niet vervullen. Daarnaast constateert HTC ontwikkelingen die wél positief zijn voor de horeca: de vaststelling van de Toerismenota, ideeën over een museumkwartier/struingebied en de proef met drijvende en winterterrassen.

Ondernemers
HTC trekt de conclusie, dat veel ondernemers hun product onvoldoende afstemmen op de vraag van de consument. Het aanbod in Hoorn is te weinig onderscheidend en heeft te weinig aantrekkingskrant: bedrijven hebben veelal een gelijksoortige ligging, bedrijfstype en grootte. Er zijn weinig of geen eigentijdse concepten en men is weinig gericht op specifieke doelgroepen. Met name rond de Roode Steen richt de horeca zich hoofdzakelijk op de avond.

Vraag en aanbod
Uit een vergelijking met 28 andere gemeenten blijkt dat Hoorn 20% minder bedrijven telt, die bovendien gemiddeld kleiner zijn dan elders. Er is vanuit het publiek ruim voldoende vraag om groei van de Hoornse horeca mogelijk te maken. Het onderzoeksbureau stelt, dat het doorvoeren van de door het publiek gewenste veranderingen zal leiden tot een omzetstijging van ongeveer EUR 15 miljoen en 200 extra arbeidsplaatsen.

---