Ministerie van Economische Zaken

Berichtnaam: Nu voor later - Energierapport 2005

Datum: 8-7-2005


Ministerie van Economische Zaken

Persbericht

8 juli 2005

Nu voor later 13 Energierapport 2005

De beschikbaarheid van olie en gas komt onder druk te staan door achterblijvende
investeringen in productiecapaciteit, olieprijsstijgingen verstoren de economische
groei en het toenemende energieverbruik in de wereld leidt tot milieuproble
men.

Meer samenwerking in Europa, forse energiebesparingen, een groter aandeel d
uurzame

energie, meer innovatie en spreiding van energiebronnen zijn daarom noodzak
elijk.

Dat schrijft minister Brinkhorst van Economische zaken in het energierappor
t 2005

dat hij onder de titel `Nu voor laterB4 aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Er is sprake van een toenemende afhankelijkheid van leveranciers van fossie
le

brandstoffen zoals de OPEC landen en Rusland. De noodzaak van een succesvol
le

energiediplomatie wordt daardoor steeds dwingender.

Energiebesparing

Het kabinet wil het energiebesparingstempo in Nederland verhogen. Energiebe
sparing

is de meest economisch efficiEBnte manier om op korte termijn de voorzieni
ngszekerheid

te garanderen en de milieuproblematiek aan te pakken. Het huidige besparing
stempo

is ongeveer 1 procent per jaar. Door het nemen van een aantal concrete, nie
t vrijblijvende

maatregelen moet dit tempo omhoog naar 1,5 procent. De grootste besparingen
kunnen

worden bereikt in de sectoren gebouwde omgeving en transport.
Voor de gebouwde omgeving wil het kabinet een verhandelbaar energiecertific
aat

(wit certificaat) invoeren. Volgens dit systeem krijgen energieleveringsbed
rijven

de verplichting een bepaalde hoeveelheid energie te besparen. Zij kunnen de
ze

verplichting nakomen door energiebesparingsmaatregelen uit te laten voeren
bij

hun zowel huishoudens als bedrijven. ZoB4nA0 besparing levert een energie
besparingscertificaat

op. Een leveringsbedrijf kan er ook voor kiezen zijn verplichting in te vul
len

door certificaten van anderen te kopen.A0

Een andere manier om energiebesparing te bevorderen zijn een betere control
e

op de verplichting van bedrijven om besparingsmaatregelen die binnen vijf j
aar

worden terugverdiend te nemen. Ook zullen meer normen worden gesteld aan en
ergie-efficiency

van elektrische apparaten en het stand-by verbruik. Dit zal via Europese re
gelgeving

worden gerealiseerd. Verder wordt de mogelijkheid om `slimme metersB4 te s
timuleren

onderzocht. Deze meters geven zowel de leveranciers als de consumenten meer
inzicht

geven in het energieverbruik, waardoor besparingsgedrag wordt gestimuleerd.
In de nota Mobiliteit zal het kabinet specifiek ingaan op te nemen maatreg
elen

in de transportsector.

Duurzame energie

Het kabinet zal stimuleren dat het aandeel duurzame energie wordt vergroot.
De

duurzame elektriciteitsdoelstelling van 9 procent in 2010 is binnen bereik.
Aan

het behalen van de kabinetsdoelstelling van 10 procent duurzame energie in
2020

wordt met kracht gewerkt. Daarbij staat innovatie als onderdeel van het tra
nsitieproces

naar een meer duurzame energiehuishouding centraal.

Meer energiebronnen

Het is wenselijk het aandeel van olie en gas in onze energiehuishouding ter
ug

te dringen. Koleninzet is ten behoeve van elektriciteitsproductie vanwege d
e grote

voorraden en de geografische spreiding in beginsel erg aantrekkelijk voor d
e voorzieningszekerheid.

De milieugevolgen zijn echter een nadeel van deze optie.
Met betrekking tot kernenergie geldt dat dit in Europa momenteel de belangr
ijkste

elektriciteitsbron is (36 procent kernenergie, 33 procent kolen, 16 procent
gas,

6 procent waterkracht, 4 procent overig duurzaam). Kernenergie is in Europa
te

zien als een overgangsoptie naar een duurzame energiehuishouding.A0 Afwegi
ngen

omtrent kernenergie dienen bij voorkeur in een Europese context te worden g
emaakt.

Gelet op de voorzieningszekerheid op langere termijn kan het kabinet een to
ename

van het gebruik van kernenergie niet uitsluiten. Het investeren in nieuwe k
erncentrales

in Nederland ligt om praktische redenen minder voor de hand. De ervaring me
t het

bouwen van kerncentrales is in landen als Frankrijk groter. Ook zijn de bou
wkosten

hoger en de afschrijvingstermijnen fors langer dan bij gasgestookte en kole
ngestookte

centrales.

Het kabinet hecht belang aan het behoud van bestaande nucleaire expertise.
Met

het oog hierop moet Nederland ook in EU-verband het onderzoek op peil houde
n naar

met name het afvalprobleem en het risico van proliferatie en terrorisme.
De volledige tekst van het energierapport is te vinden op www.ez.nl
Meer informatie

Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u terecht bij Postbus 51, tele
foon

0800 - 6463951, e-mail: ezinfo@postbus51.nl

Voor journalisten: Jan van Diepen, persvoorlichter, telefoon (070) 379 60 7
3,

e-mail: J.S.vanDiepen@minez.nl