Ministerie van Economische Zaken
Berichtnaam: Nu voor later - Energierapport 2005
Datum: 8-7-2005
Ministerie van Economische Zaken
Persbericht
8 juli 2005
Nu voor later 13 Energierapport 2005
De beschikbaarheid van olie en gas komt onder druk te staan door achterblijvende
investeringen in productiecapaciteit, olieprijsstijgingen verstoren de economische
groei en het toenemende energieverbruik in de wereld leidt tot milieuproble
men.
Meer samenwerking in Europa, forse energiebesparingen, een groter aandeel d
uurzame
energie, meer innovatie en spreiding van energiebronnen zijn daarom noodzak
elijk.
Dat schrijft minister Brinkhorst van Economische zaken in het energierappor
t 2005
dat hij onder de titel `Nu voor laterB4 aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Er is sprake van een toenemende afhankelijkheid van leveranciers van fossie
le
brandstoffen zoals de OPEC landen en Rusland. De noodzaak van een succesvol
le
energiediplomatie wordt daardoor steeds dwingender.
Energiebesparing
Het kabinet wil het energiebesparingstempo in Nederland verhogen. Energiebe
sparing
is de meest economisch efficiEBnte manier om op korte termijn de voorzieni
ngszekerheid
te garanderen en de milieuproblematiek aan te pakken. Het huidige besparing
stempo
is ongeveer 1 procent per jaar. Door het nemen van een aantal concrete, nie
t vrijblijvende
maatregelen moet dit tempo omhoog naar 1,5 procent. De grootste besparingen
kunnen
worden bereikt in de sectoren gebouwde omgeving en transport.
Voor de gebouwde omgeving wil het kabinet een verhandelbaar energiecertific
aat
(wit certificaat) invoeren. Volgens dit systeem krijgen energieleveringsbed
rijven
de verplichting een bepaalde hoeveelheid energie te besparen. Zij kunnen de
ze
verplichting nakomen door energiebesparingsmaatregelen uit te laten voeren
bij
hun zowel huishoudens als bedrijven. ZoB4nA0 besparing levert een energie
besparingscertificaat
op. Een leveringsbedrijf kan er ook voor kiezen zijn verplichting in te vul
len
door certificaten van anderen te kopen.A0
Een andere manier om energiebesparing te bevorderen zijn een betere control
e
op de verplichting van bedrijven om besparingsmaatregelen die binnen vijf j
aar
worden terugverdiend te nemen. Ook zullen meer normen worden gesteld aan en
ergie-efficiency
van elektrische apparaten en het stand-by verbruik. Dit zal via Europese re
gelgeving
worden gerealiseerd. Verder wordt de mogelijkheid om `slimme metersB4 te s
timuleren
onderzocht. Deze meters geven zowel de leveranciers als de consumenten meer
inzicht
geven in het energieverbruik, waardoor besparingsgedrag wordt gestimuleerd.
In de nota Mobiliteit zal het kabinet specifiek ingaan op te nemen maatreg
elen
in de transportsector.
Duurzame energie
Het kabinet zal stimuleren dat het aandeel duurzame energie wordt vergroot.
De
duurzame elektriciteitsdoelstelling van 9 procent in 2010 is binnen bereik.
Aan
het behalen van de kabinetsdoelstelling van 10 procent duurzame energie in
2020
wordt met kracht gewerkt. Daarbij staat innovatie als onderdeel van het tra
nsitieproces
naar een meer duurzame energiehuishouding centraal.
Meer energiebronnen
Het is wenselijk het aandeel van olie en gas in onze energiehuishouding ter
ug
te dringen. Koleninzet is ten behoeve van elektriciteitsproductie vanwege d
e grote
voorraden en de geografische spreiding in beginsel erg aantrekkelijk voor d
e voorzieningszekerheid.
De milieugevolgen zijn echter een nadeel van deze optie.
Met betrekking tot kernenergie geldt dat dit in Europa momenteel de belangr
ijkste
elektriciteitsbron is (36 procent kernenergie, 33 procent kolen, 16 procent
gas,
6 procent waterkracht, 4 procent overig duurzaam). Kernenergie is in Europa
te
zien als een overgangsoptie naar een duurzame energiehuishouding.A0 Afwegi
ngen
omtrent kernenergie dienen bij voorkeur in een Europese context te worden g
emaakt.
Gelet op de voorzieningszekerheid op langere termijn kan het kabinet een to
ename
van het gebruik van kernenergie niet uitsluiten. Het investeren in nieuwe k
erncentrales
in Nederland ligt om praktische redenen minder voor de hand. De ervaring me
t het
bouwen van kerncentrales is in landen als Frankrijk groter. Ook zijn de bou
wkosten
hoger en de afschrijvingstermijnen fors langer dan bij gasgestookte en kole
ngestookte
centrales.
Het kabinet hecht belang aan het behoud van bestaande nucleaire expertise.
Met
het oog hierop moet Nederland ook in EU-verband het onderzoek op peil houde
n naar
met name het afvalprobleem en het risico van proliferatie en terrorisme.
De volledige tekst van het energierapport is te vinden op www.ez.nl
Meer informatie
Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u terecht bij Postbus 51, tele
foon
0800 - 6463951, e-mail: ezinfo@postbus51.nl
Voor journalisten: Jan van Diepen, persvoorlichter, telefoon (070) 379 60 7
3,
e-mail: J.S.vanDiepen@minez.nl