Ministerie van Algemene Zaken

Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties
Persbericht ministerraad
8 juli 2005

DEMOCRATISCHE VERNIEUWING

Versterking van de democratie en van vertrouwen. Dat is de kern van de voorstellen voor bestuurlijke vernieuwing van minister Pechtold voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties. De ministerraad heeft ingestemd met zijn Democratische vernieuwingsagenda.

De democratie staat onder druk. Burgers herkennen zich onvoldoende in hun bestuur. Herkenbaarheid en vertrouwen zijn van levensbelang in een democratie. Versterking van de democratie, één van de kernthema's van dit kabinet, begint daarom met het vergroten van vertrouwen. Twee lijnen staan daarin centraal: versterking van democratisch leiderschap van de politiek en versterking van de positie van actieve burgers. Het één kan niet zonder het ander. Juist in een levende democratie zijn burger en politiek op elkaar betrokken. Versterking van vertrouwen van burgers in de politiek vraagt om actie, nu en in de toekomst. In de manier van werken wordt de vernieuwing zichtbaar. Burgers en maatschappelijke organisaties worden nauw betrokken. Zo buigt een Burgerforum zich over het kiesstelsel. Een Nationale Conventie komt met een samenhangend pakket aan aanbevelingen over de inrichting van onze democratie. De Democratische vernieuwingsagenda richt zich niet alleen op versterking van de democratie op landelijk niveau, ook de lokale democratie komt aan bod.

Versterking democratie op landelijk niveau

Referendum
Het referendum over de Europese Grondwet heeft duidelijk gemaakt dat het onderwerp referendum in brede kring leeft. Zowel in samenleving en parlement bestaat de wens om het referendum een vaste plek te geven binnen de Nederlandse staatsinrichting. Kort na de zomer komt het kabinet met een analyse van de verschillende vormen van het referendum met hun voor- en nadelen. Deze analyse zal in ieder geval ingaan op het bindend correctief referendum: het initiatiefwetsvoorstel dat de Tweede-Kamerleden Duyvendak en Dubbelboer onlangs hebben ingediend. De kabinetsnotitie is leidend voor de positie van het kabinet in het verdere proces waarvoor de minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties de eerste verantwoordelijkheid draagt.

Burgerforum kiesstelsel
Het kiesrecht is het kernrecht van burgers in een democratie. Het kabinet is daarom van mening dat kiezers moeten kunnen aangeven wat zij het meest wenselijke kiesstelsel vinden. Het kabinet stelt met dat doel een Burgerforum in. Deze groep burgers is groot genoeg om representatief te zijn. Het Burgerforum formuleert een advies over het kiesstelsel. Dat kan het huidige stelsel zijn maar ook een ander. Dit advies wordt aangeboden aan het kabinet.

Nationale Conventie
De regering roept een Nationale Conventie bijeen die zich uitspreekt over de vraag of belangrijke elementen van het huidige staatsbestel nog voldoen. De Conventie genereert ideeën voor verandering in hun onderlinge samenhang. Deelnemers aan de Conventie zijn afkomstig uit politieke partijen, wetenschap en vertegenwoordigers uit maatschappelijke organisaties, journalisten/opiniemakers en jongeren. De Conventie bepaalt de eigen agenda en werkwijze. Mogelijke onderwerpen voor de Nationale Conventie zijn: de gevolgen van de Europese integratie voor de Nederlandse staatsinstellingen, de positie van Eerste Kamer, Raad van State, de inrichting van de Grondwet, de grondwetsherzieningsprocedure, en vormen van directe democratie. Van de Conventie wordt verwacht dat zij het debat zoeken met burgers, belangstellenden en andere deskundigen. De Conventie kan ervoor kiezen tussentijds te rapporteren, als zij het op een deelonderwerp eens is. Het kabinet kan dan mogelijk deze kabinetsperiode nog met concrete voorstellen komen. Het eindrapport van de Conventie vormt de constitutionele agenda voor de komende decennia.

Positie minister-president
Na de zomer komt het kabinet met een standpunt over de mogelijke versterking van de positie van de minister-president. Na overleg met de Kamer komt het kabinet nog in deze regeerperiode met concrete voorstellen.

Verlaging voorkeursdrempel
De voorkeursdrempel wordt gehalveerd. De voorkeursdrempel in de Kieswet voor de verkiezing van de Tweede Kamer wordt verlaagd tot 12,5 procent van de kiesdeler (is nu 25 procent). Verlaging van de voorkeursdrempel is een belangrijke mogelijkheid om de band tussen kiezer en gekozene in het huidige kiesstelsel al bij de komende verkiezingen te versterken. In de nieuwe situatie zijn dan ongeveer 7.500 stemmen nodig om bij voorkeur in de Tweede Kamer te worden gekozen.

Versterking democratie op lokaal niveau

Gekozen burgemeester
Vanaf 2010 worden alle burgemeesters in Nederland rechtstreeks door de bevolking gekozen. Het kabinet doet een voorstel voor een Grondwetswijziging die de rechtstreekse verkiezing van de burgemeester mogelijk maakt. De Grondwet beschrijft nu nog de benoeming van de burgemeester door de Kroon. Voor het wijzigen van de Grondwet zal na indiening en aanvaarding door het parlement het voorstel opnieuw moeten worden behandeld na de Tweede-Kamerverkiezingen.

Spreiding van de raadsverkiezingen Het kabinet komt met een wetswijziging om de spreiding van gemeenteraadsverkiezingen mogelijk te maken. Spreiding zou kunnen per provincie of op alfabetische volgorde. Nu staan de raadsverkiezingen te veel in het teken van de landelijke politiek. Dat komt de betrokkenheid van burgers bij de lokale politiek niet ten goede. Bovendien wordt de verkiezingsuitslag te zeer beïnvloed door landelijke politieke thema's. Gevolg: de gemeenteraad is vaak een afspiegeling van landelijke politieke trends. Het kabinet wil dat de samenstelling van gemeenteraden veel meer overeenkomt met opvattingen van kiezers over lokale politieke thema's.

RVD, 08.07.2005