Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

-
Datum
8 juli 2005
Ons kenmerk
DGTL/05.004919
Doorkiesnummer

-
Bijlage(n)

1 (apart verzonden)
Uw kenmerk

-
Onderwerp
Groeimogelijkheden van Schiphol binnen milieugrenzen

Geachte voorzitter,

Met deze brief stel ik u op de hoogte van de groeimogelijkheden van Schiphol binnen de milieugrenzen. De mogelijke groei blijkt veel minder groot dan eerder was verwacht. Uit onderzoek (zie bijlage) is gebleken dat een groei naar circa 450.000 tot 470.000 vliegtuigbewegingen per jaar mogelijk is. Het onderzoek is uitgevoerd naar aanleiding van de zorg over de groeiruimte die door Schiphol, KLM en LVNL in januari 2005 is uitgesproken. De beperkende factor voor de groei zijn de geluidsgrenzenis. Op dit moment zijn er circa 400.000 vliegtuigbewegingen per jaar. Dat betekent dat, afhankelijk van de groei van de luchtvaart, ergens in de periode 2007-2010 de maximale groeiruimte binnen de milieugrenzen wordt bereikt. Door inzet van maatregelen kan deze groeiruimte mogelijk worden vergroot.
De belangrijkste oorzaken voor de tegenvallende groeiruimte zijn de verwachte ontwikkeling van de vliegtuigvloot, de verdeling van de vliegtuigen over het etmaal en betere inzichten in de modellering van het vliegverkeer.

Ik zal de onderzoeksresultaten betrekken bij de evaluatie van het Schipholbeleid. Pas als ik een volledig beeld heb van de effecten van het Schipholbeleid op overlast en economie kan ik bepalen hoe Schiphol zich als mainport zou moeten ontwikkelen, en welke groeiruimte daarvoor wenselijk is. De evaluatieresultaten ontvangt u begin 2006, samen met mijn visie op de ontwikkeling van Schiphol.

De sectorpartijen zijn inmiddels gestart met het zoeken naar maatregelen waarmee de groeiruimte kan worden vergroot. Door heffingen en het toepassen van bepaalde operationele procedures wordt het gebruik van de meest lawaaiige vliegtuigen ontmoedigd. De toeslag op het tarief voor het uitvoeren van nachtvluchten is recent verhoogd. De meest geluid producerende vliegtuigen mogen 's nachts niet meer starten en in sommige gevallen niet meer starten of landen tussen zes uur 's avonds en acht uur 's morgens. In aansluiting daarop heeft Schiphol een voorstel ingediend voor het stapsgewijs uitfaseren van de meest lawaaiige vliegtuigen. Helaas leveren deze maatregelen op korte termijn maar een beperkte extra groeiruimte op.
Over de haalbaarheid van diverse maatregelen overleg ik in de komende tijd met de luchtvaartsector. Vaak vereisen de maatregelen namelijk ondersteuning het gebied van regelgeving, luchtvaartpolitiek en EU-beleid.

Begin 2006 kom ik op de mogelijke groei van het luchtverkeer op Schiphol bij u terug, met alle informatie over overlast en mainport die nodig is om over de gewenste groeiruimte van de luchthaven Schiphol te kunnen besluiten.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

mw drs M.H. Schultz van Haegen