Kabinet stemt in met sluitstuk tunnelveiligheid
Het kabinet heeft vandaag algemene eisen aan de veiligheid van tunnels
vastgesteld. De veiligheidseisen staan in deel B van de Beleidsnota
Tunnelveiligheid. In deel A staat beschreven hoe betrokken partijen
met elkaar te werk moeten gaan bij ontwerp, aanleg en onderhoud van
tunnels en in geval van een crisis. Deze proceseisen zijn in november
2003 al door de Tweede Kamer goedgekeurd. Per 1 mei 2006 worden de
nieuwe regels van kracht.
Met de beleidsnota Tunnelveiligheid loopt Nederland vooruit op
Europese regelgeving. De EU-normen liggen lager dan de huidige
Nederlandse veiligheidseisen. Strikte voorwaarde was daarom dat de
invoering van de Europese normen niet mag leiden tot een lager niveau
van veiligheid in ons land. Op enkele punten legt het kabinet de lat
dan ook hoger dan Brussel vereist. Zo is de benodigde vluchttijd
korter, zijn er meer faciliteiten voor hulpverleners en is
tweerichtingsverkeer in een tunnelbuis uitgesloten.
Minister Peijs stuurt deel B van de Beleidsnota Tunnelveiligheid met
een brief naar de Tweede Kamer. De uitwerking in regelgeving is in
volle gang. Omdat de Europese eisen voor spoortunnels pas begin
volgend jaar bekend zijn, zal de wet- en regelgeving voor spoortunnels
pas na 1 mei 2006 klaar zijn.
Doordat de proceseisen en veiligheidseisen nu zijn bepaald, is een
snellere voortgang van tunnelprojecten mogelijk geworden. Veiligheid
krijgt vanaf het begin een vaste plek in de besluitvorming over
tunnels. Duidelijke afspraken tussen opdrachtgevers, lokale
autoriteiten, hulpverleners en andere betrokkenen over
veiligheidsdoelstellingen en acceptabele risico's helpen bovendien om
de kosten van ondergrondse projecten in de hand te houden.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat