Contactpersoon
-
Datum
8 juli 2005
Ons kenmerk
DGP/WV/U.05.01846
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
2 (apart verzonden)
Uw kenmerk
-
Onderwerp
SUV's en bullbars
Geachte voorzitter,
Op 13 oktober 2004 heb ik u tijdens het AO Verkeersveiligheid toegezegd
nader onderzoek te doen naar de gevolgen van het gebruik van Sports Utility
Vehicles (SUV's) voor verkeersveiligheid en milieu en de mogelijkheden om
maatregelen te nemen tegen bullbars.
Met deze brief stuur ik u de rapporten van TNO en de Adviesdienst Verkeer
en Vervoer (AVV) - die naast de SUV's en bullbars ook ingaan op pick-
uptrucks - en geef ik u mijn reactie op deze rapporten. Overigens heeft ook
de Europese Commissie een onderzoek naar SUV's ingesteld. Dat is nog gaande
en de resultaten ervan zijn niet eerder te verwachten dan in de loop van
volgend jaar.
SUV's
Uit de rapporten van TNO en AVV komt naar voren dat SUV's (en pick-
uptrucks) een flink verhoogd risico opleveren voor verkeersdeelnemers die
met deze auto's in botsing komen. Ook is het brandstofverbruik hoger dan
dat van qua gewicht vergelijkbare gewone personenauto's.
De vaststelling dat SUV's gevaarlijker, minder zuinig en (dus) vervuilender
zijn dan "gewone" auto's is één ding. Het beantwoorden van de vraag wat
daaraan te doen valt is iets heel anders. Het gaat namelijk om auto's die
met een Europese typegoedkeuring legaal op de weg zijn. Bovendien is het
lastig scherp af te bakenen voor welk type auto's de maatregelen zouden
moeten gaan gelden.
Fiscale maatregelen op het gebied van veiligheid liggen minder voor de
hand, omdat sinds 1 januari 2005 de relatie tussen de veiligheid van
motorvoertuigen enerzijds en fiscaliteit anderzijds juist is losgelaten
door het schrappen van de forfaitaire BPM-korting voor auto's met
veiligheidsverhogende (en brandstofbesparende) voorzieningen (motie
Verhagen c.s.).
Voor wat betreft brandstofverbruik en CO2-uitstoot biedt de geplande BPM-
differentiatie naar CO2-uitstoot uitkomst. Het hogere verbruik dan dat van
"gewone" auto's komt automatisch in de BPM tot uiting.
Lokaal lijkt er voor de wegbeheerders enige ruimte te bestaan om uit
veiligheidsoptiek op specifieke plaatsen een goed gemotiveerd verbod in te
stellen voor voertuigen met specifieke kenmerken. Maar ook dan blijft het
lastig de doelgroep zo te definiëren dat er geen voertuigen onder vallen
waarop dat verbod niet van toepassing zou moeten zijn. Daarbij valt
bijvoorbeeld te denken aan gewone personenauto's die even zwaar of even
breed zijn als de SUV's die men wil weren of bestelbusjes die een winkel in
de binnenstad of een school bevoorraden.
Om het veiligheidsprobleem meer structureel aan te pakken en daarmee het
risico van ernstig letsel en/of schade bij botsingen te verminderen, moeten
de typekeuringseisen worden aangepast. Daartoe wordt in opdracht van de
Europese Commissie en mede gefinancierd door mijn ministerie onderzoek
uitgevoerd met het doel de botseigenschappen van verschillende soorten
auto's beter op elkaar af te stemmen. Dat gaat helaas nog een aantal jaren
duren. Ik zal er in ieder geval nadrukkelijk op aansturen dat dit niet meer
tijd vergt dan nodig is.
Bullbars
Het wordt wel binnen afzienbare tijd mogelijk om iets aan bullbars te doen.
De Europese Commissie, de Raad van Ministers en het Europese Parlement zijn
het onlangs eens geworden over een richtlijn voor "frontale
beschermingsinrichtingen".
Vanaf twaalf maanden na de publicatie mogen nieuwe typen personenauto's met
een maximum totaalgewicht tot 3,5 ton en bestelauto's niet meer worden
goedgekeurd als ze niet voldoen aan de technische eisen uit die richtlijn.
Vanaf achttien maanden na publicatie mogen geen nieuwe voertuigen meer
worden verkocht en geregistreerd die niet aan genoemde eisen voldoen. De
technische eisen die in deze richtlijn worden opgenomen moeten ervoor
zorgen dat bullbars de agressiviteit van een voertuig voor andere
verkeersdeelnemers niet verhogen en bij voorkeur zelfs verminderen. Dit
laatste kan bijvoorbeeld met behulp van meegevende kunststof bullbars.
Dezelfde veiligheidseisen als voor nieuwe voertuigen met bullbars gelden
voor afzonderlijke bullbars, bestemd voor montage achteraf. Deze moeten
getest zijn voor specifieke voertuigen en mogen alleen daarop worden
gemonteerd.
Ik heb de verwachting dat publicatie van de richtlijn dit najaar zal
plaatsvinden. Als dat in oktober is, betekent dat dus dat er vanaf april
2007 geen auto's met bullbars meer op de weg komen die niet aan de eisen
van de richtlijn voldoen.
Zoals u bekend zal zijn is verkeersveiligheid voor mij een topprioriteit.
Vanuit dat motief heb ik mij ingespannen na te gaan welke mogelijkheden er
zijn om ten aanzien van SUV's en bullbars maatregelen te treffen. Wat
hierboven is aangegeven is wat ik tot op dit moment heb kunnen bereiken.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
Ministerie van Verkeer en Waterstaat