Ingezonden persbericht
MOTORRIJDERS ACTIE GROEP - Belangenvereniging voor motorrijders
Persbericht - 8 juli 2005
Motorrijders zetten vraagtekens bij motorvoertuigverlichting overdag
Naar aanleiding van onderzoeken naar de effecten van het voeren van
motorvoertuigverlichting overdag (MVO), schat de Stichting
Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) dat in Nederland
jaarlijks 45 verkeersdoden en 600 verkeersgewonden kunnen worden
bespaard als auto's overdag met hun lichten aan rijden. De SWOV heeft de
minister van verkeer en waterstaat geadviseerd MVO ook in Nederland te
introduceren.
De Motorrijders Actie Groep (MAG), belangenvereniging voor motorrijders,
zet grote vraagtekens bij de onderzoeksmethoden en bij de schattingen
van de SWOV. Over de gevolgen van MVO voor motorrijders zegt de SWOV:
"Door motorrijders, die in Nederland nagenoeg allemaal overdag
verlichting voeren, wordt soms de vrees geuit dat hun opvallendheid
vermindert als ook auto's overdag verlichting gaan voeren. Uit de
laboratoriumstudie van TNO bleek dat de proefpersonen motorrijders
eerder zagen als auto's MVO voerden."
Sleutelwoord is hier 'laboratoriumstudie'. De onderzoeken die TNO heeft
verricht naar de zichtbaarheid van voertuigen met of zonder verlichting
overdag, vonden plaats in een laboratorium, waarbij de proefpersonen
plaatjes op een computerscherm te zien kregen, waarop steeds maximaal
twee voertuigen te zien waren. De MAG benadrukt dat verkeersdeelname in
werkelijkheid een dynamische en complexe bezigheid is, waarbij zwakkere
verkeersdeelnemers, zoals voetgangers, fietsers en motorrijders kunnen
'verdwijnen' in een zee van licht. Onder motorrijders is het goed
gebruik ook overdag met dimlicht te rijden, juist omdat de motorfiets
hierdoor beter opvalt tussen het overige verkeer, dat doorgaans niet met
ingeschakelde verlichting rijdt.
Naar mening van de MAG staan in publicaties van zowel de SWOV als het
TNO teveel schattingen en veronderstellingen om de conclusie te kunnen
trekken dat voertuigverlichting overdag geen negatieve gevolgen heeft
voor motorrijders. In de afgelopen dertig jaar zijn meer dan vijftig
studies verricht naar MVO, zonder dat daar een eensgezinde mening voor
of tegen MVO uit is gekomen. Zonder een wetenschappelijke basis om
voertuigverlichting overdag te verplichten, lijkt een dergelijke
maatregel uitsluitend gemotiveerd door de politieke wil om de indruk te
wekken iets aan een maatschappelijk gewenste verbetering van de
verkeersveiligheid te doen.
De MAG dringt er bij minister Peijs van verkeer en waterstaat op aan dat
zij, alvorens een deze ingrijpende verkeersmaatregel in te voeren, een
wetenschappelijk verantwoord onderzoek laat uitvoeren naar de
consequenties voor alle verkeersdeelnemers.
Dergelijk onderzoek dient naar mening van de motorrijders plaats te
vinden onder omstandigheden die overeenkomen met het werkelijke
verkeersbeeld en niet door een proefpersoon achter een beeldscherm in
een laboratorium te plaatsen.
---------------------