Gemeente Amsterdam

8 juli 2005
---
Marjolijn van Goethem

Op zaterdag 9 juli wordt de grootste fiets- en voetgangersbrug van Nederland ingehangen. Het hele proces duurt ongeveer twaalf uur. Burgemeester Cohen en wethouder Stadig van Stedelijke Ontwikkeling geven het startsein voor het inhangen van de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Tegelijkertijd onthullen zij de naam van de brug, nu nog aangeduid als brug 2013.

Stad en IJburg dichter bij elkaar voor fietsers en wandelaars De brug verbindt IJburg via het kanaal met het stadsdeel Oost/Watergraafsmeer. Hiermee is er een kortere fietsverbinding tussen het vaste land van Amsterdam en IJburg bijgekomen. Als de brug wordt opengesteld, dan is er een directe verbinding tussen het Haven- en Steigereiland met de werkgebieden van het Sciencepark, Overamstel en de Zuidas. Daarnaast wordt het Diemerpark, twee keer groter dan het Vondelpark, nu ook zonder omweg bereikbaar voor alle Amsterdammers.

Brug 2013 De totale lengte van de brug is 780 meter. Het brugdeel dat in één keer over het Amsterdam-Rijnkanaal wordt geplaatst, is ongeveer 163 meter. De brug is ontworpen door WilkinsonEyre Architects uit Londen. De engineering en directievoering zijn gedaan door ARUP en Grontmij. De brug is gemaakt door de aannemingscombinatie Van Hattum en Blankevoort, Van Splunder Funderingstechniek en Heerema Fabrication. De opdrachtgever is het Ontwikkelingsbedrijf Gemeente Amsterdam (OGA). ABT consultant ondersteunt het OGA in het opdrachtgeverschap en verzorgt het kwaliteitsbeheer.

Unieke constructie De brug is een voor Nederland bijzondere brug, omdat het een hangtuibrug betreft waarvan het dek slechts aan één kant wordt ondersteund. Deze versie van de hangtuibrug is bedacht in verband met de zachte ondergrond in de omgeving. Het Engelse bureau WilkinsonEyre Architects, bekend van de Millenium Bridge in Gateshead, heeft de brug ontworpen. Brug 2013 hangt tien meter boven het kanaal en is uitsluitend voor fiets- en voetgangersverkeer bedoeld. De hoogte, ongeveer tien meter, is nodig om de beroepsvaart op het kanaal vrije doorgang te verlenen. De opritten van de brug zijn 255 en 270 meter lang. Dit zorgt ervoor dat fietsers eenvoudig via de hoge brug naar de overkant kunnen.

Het Amsterdam-Rijnkanaal, één van de drukste vaarroutes van Europa, wordt twaalf uur gestremd.

De brug wordt in de winter van 2005-2006 voor het publiek geopend. De opritten moeten in de tussentijd nog worden afgemaakt.