8 juli 2005
---
Marjolijn van Goethem
Op zaterdag 9 juli wordt de grootste fiets- en voetgangersbrug van
Nederland ingehangen. Het hele proces duurt ongeveer twaalf uur.
Burgemeester Cohen en wethouder Stadig van Stedelijke Ontwikkeling
geven het startsein voor het inhangen van de brug over het
Amsterdam-Rijnkanaal. Tegelijkertijd onthullen zij de naam van de
brug, nu nog aangeduid als brug 2013.
Stad en IJburg dichter bij elkaar voor fietsers en wandelaars
De brug verbindt IJburg via het kanaal met het stadsdeel
Oost/Watergraafsmeer. Hiermee is er een kortere fietsverbinding tussen
het vaste land van Amsterdam en IJburg bijgekomen. Als de brug wordt
opengesteld, dan is er een directe verbinding tussen het Haven- en
Steigereiland met de werkgebieden van het Sciencepark, Overamstel en
de Zuidas. Daarnaast wordt het Diemerpark, twee keer groter dan het
Vondelpark, nu ook zonder omweg bereikbaar voor alle Amsterdammers.
Brug 2013
De totale lengte van de brug is 780 meter. Het brugdeel dat in één
keer over het Amsterdam-Rijnkanaal wordt geplaatst, is ongeveer 163
meter. De brug is ontworpen door WilkinsonEyre Architects uit Londen.
De engineering en directievoering zijn gedaan door ARUP en Grontmij.
De brug is gemaakt door de aannemingscombinatie Van Hattum en
Blankevoort, Van Splunder Funderingstechniek en Heerema Fabrication.
De opdrachtgever is het Ontwikkelingsbedrijf Gemeente Amsterdam (OGA).
ABT consultant ondersteunt het OGA in het opdrachtgeverschap en
verzorgt het kwaliteitsbeheer.
Unieke constructie
De brug is een voor Nederland bijzondere brug, omdat het een
hangtuibrug betreft waarvan het dek slechts aan één kant wordt
ondersteund. Deze versie van de hangtuibrug is bedacht in verband met
de zachte ondergrond in de omgeving. Het Engelse bureau WilkinsonEyre
Architects, bekend van de Millenium Bridge in Gateshead, heeft de brug
ontworpen. Brug 2013 hangt tien meter boven het kanaal en is
uitsluitend voor fiets- en voetgangersverkeer bedoeld. De hoogte,
ongeveer tien meter, is nodig om de beroepsvaart op het kanaal vrije
doorgang te verlenen. De opritten van de brug zijn 255 en 270 meter
lang. Dit zorgt ervoor dat fietsers eenvoudig via de hoge brug naar de
overkant kunnen.
Het Amsterdam-Rijnkanaal, één van de drukste vaarroutes van Europa,
wordt twaalf uur gestremd.
De brug wordt in de winter van 2005-2006 voor het publiek geopend. De
opritten moeten in de tussentijd nog worden afgemaakt.
Gemeente Amsterdam